۲۴۰۴۶۳
۶
۶

بیماری تیروئید در زنان باعث ریزش مو است؟

آیا تا به حال شده است که هنگام دوش گرفتن، نگاهی به پایین بیندازید و از حجم موهای ریزش کرده خود وحشت کنید؟ ریزش مو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. روی این مقاله کلیک کنید تا با تاثیر تیروئید در ریزش مو آشنا شوید.

بیماری تیروئید در زنان باعث ریزش مو است؟

تاثیر تیروئید در ریزش مو از این مسئله ناشی می‌شود که هورمون‌های غده تیروئید نقش مهمی در تنظیم عملکردهای مختلف بدن از جمله چرخه رشد مو و عملکرد فولیکول‌های موی انسان بازی می‌کنند. به همین دلیل، اختلالات تیروئید، چه کم کاری تیروئید و چه پرکاری تیروئید، می‌توانند چرخه طبیعی رشد مو را مختل کرده و منجر به ریزش و شکنندگی موها شوند. با ما همراه باشید تا بیشتر به رابطه بین غده‌ تیروئید و ریزش مو پی ببرید.

در این مقاله می‌خوانید:

آیا بیماری تیروئید در زنان می تواند باعث ریزش مو شود؟

به طور کلی، بله! در واقع، اختلال در عملکرد تیروئید نه تنها می‌تواند باعث ریزش مو شود، بلکه ممکن است جلوی رشد مو را به طور کامل نیز بگیرد. با این حال، خوشبختانه این نوع ریزش مو به طور معمول دائمی نیست، اما می‌تواند یکی از علائم رایجی باشد که عدم عملکرد صحیح هورمون تیروئیدتان را به شما نشان می‌دهد.
برخلاف سایر انواع طاسی، ریزش مویی که بر اثر بیماری تیروئید باشد، نه تنها روی پوست سر، بلکه بر ابروها، موهای ناحیه تناسلی و موهای دیگر قسمت‌های بدن شما نیز تأثیر می‌گذارد. این ریزش مو می‌تواند ناشی از برخی بیماری‌های خودایمنی نیز باشد که اغلب با مشکلات تیروئیدی همراه هستند. در نهایت، ریزش مو معمولاً پس از عادی شدن سطح هورمون تیروئید شما معکوس می‌شود، اما این ممکن است کمی زمان ببرد.

بیماری تیروئید در زنان باعث ریزش مو است؟


بیشتر بخوانید: ریزش موی هورمونی در خانم ها/ اختلالات تیروئید


ارتباط بین ریزش مو و تیروئید چیست؟

تاثیر تیروئید در ریزش مو با بررسی نقش این غده در بدن مشخص می‌شود. تیروئید یک غده درون ریز است که در جلوی گردن شما قرار دارد و نقش مهمی در بدن ایفا می‌کند. در واقع، تیروئید مسئولیت تولید و ترشح هورمون غدد درون ریز به جریان خون را برعهده دارد.
بیماری‌های تیروئید زمانی رخ می‌دهند که تولید این هورمون مختل شود و این می‌تواند باعث توقف رشد موهای شما یا حتی ریزش شود. این ریزش مو ممکن است به دلیل تولید هورمون‌های بیش از حد تیروئید (پرکاری تیروئید) یا عدم تولید کافی (کم کاری تیروئید) باشد. علاوه بر این، همان‌طور که گفتیم، بعضی از مشکلات خودایمنی تیروئید نیز می‌توانند برای شما ریزش مو ایجاد کنند. برخی از این شرایط عبارتند از:

  • تیروئیدیت هاشیموتو (مرتبط با کم کاری تیروئید)
  • بیماری گریوز (مرتبط با پرکاری تیروئید)

در برخی موارد، به دلیل یک بیماری خودایمنی تیروئید، ممکن است احتمال ابتلا به آلوپسی آره آتا نیز بیشتر باشد. این وضعیت می‌تواند به ریزش موی تکه تکه در پوست سر یا سایر نواحی بدن شما منجر شود.

بیماری تیروئید در زنان باعث ریزش مو است؟


بیشتر بخوانید: علت ریزش مو دختران و زنان جوان


علائم ریزش مو مرتبط با غده‌ تیروئید

حال که با رابطه بین غده‌ تیروئید و ریزش مو آشنا شده‌اید، باید علائم آن را نیز بشناسید و بتوانید تشخیص دهید. به طور طبیعی، هر روز تا ۱۰۰ تار مو از موهای خود را معمولاً هنگام دوش گرفتن یا برس زدن از دست می‌دهیم، اما ریزش مویی که ناشی از بیماری تیروئید باشد، علائم خاص‌تری دارد که عبارتند از:

  • نازک شدن منتشر مو: ریزش مو اغلب به جای تکه‌های طاسی خاص به صورت یک نازک شدن منتشر رخ می‌دهد و ممکن است متوجه کاهش تراکم و حجم مو در سرتاسر پوست سر خود شوید.
  • افزایش ریزش: افراد مبتلا به مشکلات تیروئید ممکن است در حین شستن، برس زدن یا حالت دادن موهای خود دچار ریزش بیش از حد مو شوند که به آن تلوژن افلوویوم می‌گویند و در آن درصد بیشتری از موها وارد فاز استراحت (تلوژن) می‌شوند و در نهایت می‌ریزند.
  • ریزش مو در سایر قسمت‌های بدن: علاوه بر ریزش موی سر، افراد مبتلا به اختلالات تیروئید ممکن است نازک شدن یا ریزش مو را در سایر قسمت‌های بدن از جمله ابروها، مژه ها، موهای ناحیه تناسلی و موهای زیر بغل خود نیز مشاهده کنند.
  • تغییر بافت مو: ریزش مو ناشی از پرکاری و کم کاری تیروئید می‌تواند منجر به تغییر در بافت موها نیز شود. پس به تغییراتی از جمله خشک و مستعد شکستگی شدن موهایتان نیز توجه داشته باشید.  

بیماری تیروئید در زنان باعث ریزش مو است؟


بیشتر بخوانید: تیروئید در بارداری چیست و چه عوارضی دارد؟ / درمان


درمان مؤثر ریزش مو و تیروئید

بسته به علائم و نوع بیماری تیروئید شما گزینه‌های درمانی متفاوتی در دسترس هستند که عبارتند از:

  • دارو درمانی: پزشک شما ممکن است مصرف داروهای خاصی را توصیه کند که می‌توانند به تعادل تولید هورمون تیروئید و در نتیجه، کاهش یا معکوس کردن ریزش مو کمک کنند. این داروها مواردی از جمله لووتیروکسین، پروپیل تیوراسیل، متیمازول و مسدود کننده‌های بتا را شامل می‌شوند.
  • تغییر سبک زندگی: بهترین تاکتیک این است که با موهایتان ملایم باشید و از کش‌های سفت استفاده نکنید. هنگام شانه زدن و خشک کردن موهای خود نیز مراقب باشید که آن‌ها را نکشید و نپیچانید. هم‌چنین، بهتر است از یک شانه دندانه پهن استفاده کنید تا فولیکول‌های موی شما فضای بیشتری برای تنفس داشته باشند.
  • مصرف بیوتین: ممکن است ویتامین بیوتین نیز برای ریزش موی مرتبط با تیروئید توصیه شود. این ویتامین به تقویت کراتین (پروتئین تشکیل دهنده مو) کمک می‌کند و می‌تواند ضخامت موها را بهبود ببخشد. بیوتین را می‌توانید از طریق مصرف غذاهایی مانند بادام، کلم بروکلی و تخم‌ مرغ نیز جذب کنید.

بیماری تیروئید در زنان باعث ریزش مو است؟


بیشتر بخوانید: ۴ نکته کلیدی برای کنترل ریزش مو


سایر دلایل ریزش مو

توجه داشته باشید که ریزش موهای شما ممکن است ناشی از چیزی غیر از تیروئید نیز باشد. پس سایر علل احتمالی ریزش مو که باید بشناسید، عبارتند از:

  • داروهای تیروئید: گاهی اوقات خود بیماری تیروئید باعث ریزش مو نمی‌شود، اما داروهایی که برای درمان تیروئید مصرف می‌کنید، می‌توانند در ریزش موی شما نقش داشته باشند.
  • بیماری سلیاک: این وضعیت می‌تواند با کمبود آهن همراه باشد که باعث ریزش مو می‌شود.
  • لوپوس: در میان علائم دیگر مانند بثورات و درد مفاصل، این بیماری خودایمنی می‌تواند باعث ریزش مو نیز شود که طیفی از نازک شدن مو تا ریزش توده‌ای مو را فرا می‌گیرد.
  • یائسگی: در دوران یائسگی سطح استروژن پایین است که می‌تواند فولیکول‌های مو را نازک کرده و ظاهر کلی ریزش مو را به شما بدهد.

بیشتر بخوانید: با این ۳ ورزش با کم کاری تیروئید مقابله کنید


کلام آخر

تاثیر تیروئید در ریزش مو به این دلیل است که هورمون‌های این غده در رشد موهای شما دخیل هستند. در واقع، کم کاری و پر کاری تیروئید، هر دو می‌توانند باعث نازک شدن و ریزش موهای شما شوند که البته راه درمان دارد و معمولاً دائمی و نگران کننده نیست.

به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: health.clevelandclinic

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.