۲۳۷۵۱۷
۶۷۷
۶۷۷

علایم بیماری پارکینسون چیست؟ علت و روش های تشخیص پارکینسون

اگر علایم بیماری پارکینسون را بشناسید و به موقع برای آن اقدام کنید؛ می‌توانید با تشخیص بیماری پارکینسون درمان موثر آن را هم شروع کنید و از ناتوانی‌های آن در دراز مدت در امان باشید.

علایم بیماری پارکینسون چیست؟ علت و روش های تشخیص پارکینسون

علائم مختلفی در ارتباط با بیماری پارکینسون گزارش شده اند. علایم بیماری پارکینسون را باید برای توسعه توانایی جسمی‌درست و دقیق شناخت. تشخیص بیماری پارکینسون به راحتی در سنین جوانی و میانسالی ممکن است. نشانه‌های ساده‌ای که اگر آنها را بدانید. خیلی زود می‌توانید به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید و درمان این بیماری را با روش‌های ساده انجام دهید و به این ترتیب از ناتوانی‌ها و عوارض این بیماری در امان باشید.

علایم بیماری پارکینسون

علائم اصلی بیماری پارکینسون بر حرکت فیزیکی تأثیر می‌گذارد:

  • لرزش: لرزش، که معمولاً از دست یا بازو شروع می‌شود و زمانی که اندام آرام است و در حال استراحت است، بیشتر رخ می‌دهد.
  • کندی حرکت (برادی‌کینزی): حرکات بدنی بسیار کندتر از حد معمول هستند، که می‌تواند کارهای روزمره را دشوار کند و منجر به یک پیاده‌روی آهسته و متمایز با گام‌های بسیار کوچک شود.
  • سفتی عضلانی (سفتی): سفتی و تنش در ماهیچه‌ها، که می‌تواند حرکت به اطراف و ایجاد حالات چهره را دشوار کند و می‌تواند منجر به گرفتگی عضلات دردناک (دیستونی) شود.

گاهی اوقات پزشکان از این علائم اصلی به عنوان پارکینسونیسم یاد می‌کنند. بیماری پارکینسون همچنین می‌تواند باعث ایجاد طیفی از علائم جسمی‌و روانی دیگر شود.

علایم بیماری پارکینسون چیست؟ علت و روش های تشخیص پارکینسون

علائم فیزیکی پارکینسون

  • مشکلات تعادل - اینها می‌تواند باعث شود فرد مبتلا به این عارضه احتمال سقوط و آسیب به خود را افزایش دهد.
  • از دست دادن حس بویایی (آنوسمی) - گاهی اوقات چندین سال قبل از بروز علائم دیگر رخ می‌دهد.
  • درد عصبی - می‌تواند باعث ایجاد احساسات ناخوشایند مانند سوزش، سردی یا بی حسی شود.
  • مشکلات ادرار - مانند بیدار شدن مکرر در طول شب برای ادرار کردن یا ادرار کردن ناخواسته (بی اختیاری ادرار)
  • یبوست
  • ناتوانی در به دست آوردن یا حفظ نعوظ (اختلال نعوظ) در مردان
  • مشکل برانگیختگی جنسی و رسیدن به ارگاسم (اختلال عملکرد جنسی) در زنان
  • سرگیجه، تاری دید یا غش هنگام حرکت از حالت نشسته یا خوابیده به حالت ایستاده - ناشی از افت ناگهانی فشار خون
  • تعریق بیش از حد (هیپرهیدروزیس)
  • مشکلات بلع (دیسفاژی) - این می‌تواند منجر به سوء تغذیه و کم آبی شود
  • تولید بیش از حد بزاق (آب دهان)
  • مشکلات خواب (بی خوابی) - این می‌تواند منجر به خواب آلودگی بیش از حد در طول روز شود
  • علائم شناختی و روانی
  • افسردگی و اضطراب
  • اختلال شناختی خفیف - مشکلات خفیف حافظه و مشکلات مربوط به فعالیت‌هایی که نیاز به برنامه ریزی و سازماندهی دارند.
  • زوال عقل - گروهی از علائم، از جمله مشکلات شدیدتر حافظه، تغییرات شخصیتی، دیدن چیزهایی که وجود ندارند (توهمات بصری) و باور به چیزهایی که درست نیستند (هذیان).

تشخیص علایم پارکینسون

اگر نگران هستید که ممکن است علائم بیماری پارکینسون را داشته باشید، به پزشک عمومی‌خود مراجعه کنید. پزشک عمومی‌شما در مورد علائم و سابقه پزشکی شما می‌پرسد تا به آنها کمک کند تصمیم بگیرند که آیا لازم است شما را برای آزمایش‌های بیشتر به متخصص ارجاع دهند یا خیر.

آزمایش برای پارکینسون

هیچ آزمایشی نمی‌تواند به طور قطعی نشان دهد که شما به بیماری پارکینسون مبتلا هستید. پزشک تشخیص را بر اساس علائم، سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی دقیق انجام می‌دهد. پزشک عمومی‌شما در مورد مشکلاتی که تجربه می‌کنید با شما صحبت می‌کند و ممکن است از شما بخواهد که برای کمک به تشخیص، کارهای ذهنی یا فیزیکی ساده ای مانند حرکت یا راه رفتن را انجام دهید. در مراحل اولیه، ممکن است برای پزشک عمومی‌شما دشوار باشد که بگوید آیا شما قطعاً به این بیماری مبتلا هستید یا خیر، زیرا علائم معمولاً خفیف هستند. اگر پزشک عمومی‌ شما مشکوک به بیماری پارکینسون باشد، به یک متخصص اعصاب ارجاع خواهید شد.

درمان‌های پارکینسون

برای درمان پارکینسون می‌توان از روش فیزیوتراپی، دارو و جراحی کمک گرفت. اما ممکن است نیاز به ویزیت‌های منظم با متخصص خود داشته باشید تا وضعیت شما تحت نظر باشد. ممکن است وسیله ای برای پوشیدن در خانه به شما پیشنهاد شود که علائم شما را کنترل کند. دستگاه اطلاعات مربوطه را با متخصص شما به اشتراک می‌گذارد. یک طرح مراقبت باید با تیم مراقبت‌های بهداشتی و خانواده یا مراقبان شما توافق شود.

علایم بیماری پارکینسون چیست؟ علت و روش های تشخیص پارکینسون

درمان‌های حمایتی دیگر

چندین روش درمانی وجود دارد که می‌تواند زندگی با بیماری پارکینسون را آسان تر کند و به شما کمک کند تا با علائم خود به طور روزانه مقابله کنید. ت

فیزیوتراپی

یک فیزیوتراپیست می‌تواند برای تسکین سفتی عضلانی و درد مفاصل از طریق حرکت (دستکاری) و ورزش با شما همکاری کند. هدف فیزیوتراپیست آسان‌تر کردن حرکت و بهبود راه رفتن و انعطاف‌پذیری شماست. آنها همچنین سعی می‌کنند سطح تناسب اندام و توانایی شما را برای مدیریت امور برای خودتان بهبود بخشند.

کار درمانی

یک کاردرمانگر می‌تواند زمینه‌های دشوار زندگی روزمره شما را شناسایی کند، مانند لباس پوشیدن یا رفتن به مغازه‌های محلی. آنها می‌توانند به شما کمک کنند تا راه حل‌های عملی پیدا کنید و مطمئن شوید که خانه شما ایمن و به درستی برای شما تنظیم شده است. این به شما کمک می‌کند تا زمانی که ممکن است استقلال خود را حفظ کنید.

گفتار و زبان درمانی

بسیاری از افراد مبتلا به بیماری پارکینسون مشکلات بلع (دیسفاژی) و مشکلات گفتاری دارند. یک متخصص گفتار و زبان اغلب می‌تواند با آموزش تمرینات گفتاری و بلع یا با ارائه فناوری کمکی به شما در بهبود این مشکلات کمک کند.

علایم بیماری پارکینسون چیست؟ علت و روش های تشخیص پارکینسون

توصیه‌های غذایی

برای برخی از افراد مبتلا به بیماری پارکینسون، ایجاد تغییرات در رژیم غذایی می‌تواند به بهبود برخی علائم کمک کند. این تغییرات می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • افزایش مقدار فیبر در رژیم غذایی و اطمینان از مصرف مایعات کافی برای کاهش یبوست
  • افزایش میزان نمک در رژیم غذایی و خوردن وعده‌های غذایی کوچک و مکرر برای جلوگیری از مشکلات ناشی از فشار خون پایین، مانند سرگیجه هنگام بلند شدن سریع.برای جلوگیری از کاهش وزن ناخواسته در رژیم غذایی خود تغییراتی ایجاد کنید.

دارو

برای بهبود علائم اصلی بیماری پارکینسون مانند لرزش (لرزش) و مشکلات حرکتی می‌توان از دارو استفاده کرد. اما همه داروهای موجود برای همه مفید نیستند و اثرات کوتاه مدت و بلند مدت هر کدام متفاوت است.

در پایان

اگر برای درمان بیماری پارکینسون نگرانی دارید باید ابتدا علایم بیماری پارکینسون را بشناسید؛ سپس برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید. خوددرمانی اصلا صحیح نیست.

منبع: mayoclinic

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.