۲۳۷۶۹۰
۳۸۳
۳۸۳

چگونه کودک را برای انجام ارتودنسی آماده کنیم؟

می‌خواهید کودک را تحت درمان ارتودنسی قرار بدهید؟ خب، ما در این مقاله به این سئوال شما پاسخ می‌دهیم: چگونه کودک را برای انجام ارتودنسی آماده کنیم؟

چگونه کودک را برای انجام ارتودنسی آماده کنیم؟

می‌خواهید کودک را تحت درمان ارتودنسی قرار بدهید؟ خب، ما در این مقاله به این سئوال شما پاسخ می‌دهیم: چگونه کودک را برای انجام ارتودنسی آماده کنیم؟

در این مقاله می‌خوانید:

  • ارتودنسی برای دندان های کودک
  • ارتودنسی کودکان چیست؟
  • علت انجام ارتودنسی کودکان
  • سن ارتودنسی کودکان
  • چگونه کودک را برای انجام ارتودنسی آماده کنیم؟
  • خلاصه

ارتودنسی برای دندان های کودک

اگر فرزند شما در شرف شروع درمان ارتودنسی است، به احتمال زیاد سئوالات زیادی برای او وجود دارد. ارتودنسی چه حسی خواهد داشت؟ آیا در طول درمان درد خواهد داشت؟ آیا همچنان می‌تواند غذاهای مورد علاقه خود را بخورد؟ دوستانشان چه خواهند گفت و چه عکس‌العملی خواهند داشت؟
مهم است که هم شما، هم فرزندتان با آرامش و اعتماد به نفس وارد این سفر درمانی بشوید. در این مقاله نکاتی وجود دارد که به شما کمک می‌کند فرزندتان را برای انجام ارتودنسی آماده کنید تا او را در این روند راحت‌تر باشد.

بیشتر بخوانید: میزان درد در انجام ارتودنسی

چگونه کودک را برای انجام ارتودنسی آماده کنیم؟

ارتودنسی کودکان چیست؟

ارتودنسی برای منظم کردن دندان‌ها ، رفع ناهنجاری‌ها و تغییر موقعیت‌های غیرعادی فک و دندان استفاده می‌شود. به همه اقداماتی که به منظور پیشگیری از بروز نامنظمی دندان‌ها و درمان به موقع در کودکی انجام می‌شود، ارتودنسی کودکان می‌گویند.

علت انجام ارتودنسی کودکان

اگر فرزندتان این شرایط را دارد، لازم است از درمان ارتودنسی استفاده کند:

  • اگر دندان‌های دائمی او کج است.
  • اگر یکی از فک‌هایش دچار جلوزدگی است.
  • اگر بین دندان‌هایش فاصله وجود دارد.
  • اگر یکی از فک‌هایش به سمت راست یا چپ متمایل است.
  • اگر بین همه دندان‌هایش فاصله افتاده.
  • اگر دندان شیری‌اش زودتر یا دیرتر از موعد افتاده یا هنوز نیفتاده.
  • اگر به جای بینی، از دهان نفس می‌کشد.
  • اگر کودک بعد از سن ۵ سالگی، انگشتان خود را می‌مکد یا از شیشه شیر استفاده می‌کند.

    بیشتر بخوانید: پوسیدگی دندان کودکان چه علائمی دارد و چگونه از آن پیشگیری کنیم؟

چگونه کودک را برای انجام ارتودنسی آماده کنیم؟

سن ارتودنسی کودکان

بیشتر کودکان می‌توانند در سنین 10 تا 14 سالگی از ارتودنسی استفاده کنند، اما کودک شما ممکن است قبل از درآوردن تمام دندان‌های دائمی خود به درمان ارتودنسی نیاز داشته باشد. بنابراین بهتر است که اولین ارزیابی ارتودنسی کودکان در حدود هفت سالگی انجام شود.

بیشتر کودکان می‌توانند در سنین ۱۰ تا ۱۴ سالگی از ارتودنسی استفاده کنند، اما کودک شما ممکن است قبل از درآوردن تمام دندان‌های دائمی خود به درمان ارتودنسی نیاز داشته باشد.

چگونه کودک را برای انجام ارتودنسی آماده کنیم؟

در ادامه برخی از نکات مهمی را که برای آماده کردن کودک برای درمان ارتودنسی لازم است، برایتان توضیح می‌دهیم:

1- به کودک کمک کنید تا روند درمان را تجسم کند

با حرف زدن با فرزندتان در مورد روند درمان، او می‌تواند آنچه را که در انتظارش است، تجسم کند. سعی کنید خودتان درباره رود درمان آگاهی داشته باشید تا بتوانید درباره اتفاقاتی که قرار است در مطب دندانپزشک رخ بدهد از معاینه دندان‌ها گرفته، تا عکسبرداری با اشعه ایکس و پس از آن برنامه‌ریزی برای خوردن غذاهای خوشمزه، به او اطلاعات بدهید تا بتواند شرایط پیش رو را تجسم کند. متخصص ارتودنسی می‌تواند به شما ایده بدهد که در هر ویزیت چه اتفاقاتی قرار است رخ بدهد. این فرایند به کودک کمک می‌کند که نسبت به درمان احساس نگرانی کمتری داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اولین ملاقات کودک با دندانپزشک را جدی بگیرید

چگونه کودک را برای انجام ارتودنسی آماده کنیم؟

2- در مورد درد و ناراحتی در طول درمان صحبت کنید

کودک بعد از هر ویزیت دندانپزشکی، مقداری درد و ناراحتی موقت را در دهان خود احساس می‌کند. این موضوع را با او درمیان بگذارید. همچنین لازم است به او یادآوری کنید که این شرایط موقتی است . شاید لازم باشد بسته به آستانه درد، کودک برای یکی دو روز اول از غذاهای نرم مانند سوپ و اسموتی مصرف کند.

3- با هم روی یک برنامه بهداشتی کار کنید

به کودک توصیه کنید که به مدت سه دقیقه و سه بار در روز مسواک بزند . نخ دندان کشیدن با ارتودنسی بسیار سخت‌تر است بنابراین لثه‌های کودک به توجه بیشتری نیاز دارند. به کودک توصیه کنید بعد از هر وعده غذایی دهان خود را با آب بشوید تا تکه‌های غذایی که ممکن است بین ارتودنسی گیر کنند، شسته شوند. در کیف مدرسه او یک مسواک قرار بدهید تا بتواند در طول ساعات مدرسه هم از این روال استفاده کند.

بیشتر بخوانید: عوارض پوسیدگی دندان شیری، چیست؟

چگونه کودک را برای انجام ارتودنسی آماده کنیم؟

4- اهمیت خوردن غذاهای مناسب را توضیح دهید

پرهیز از غذاهای اسیدی و شیرین به محافظت از دندان‌های کودک در برابر پلاک در طول درمان کمک می‌کند، اما در مورد محافظت از بریس‌ها چه کارهایی باید انجام بدهد؟ به او یاد بدهید که غذاهای سفت مانند آجیل و سیب و غذاهای چسبنده مانند آب‌نبات و کارامل می‌توانند به ارتودنسی آسیب بزنند یا حتی آن را بشکنند. این اتفاق به هزینه‌های اضافی تعمیر و تاخیر در زمان درمان منجر می‌شود. کودک اگر این مسائل را بداند، سریع‌تر و آسان‌تر به شرایط جدید خود عادت می‌کند.

به کودک یاد بدهید که غذاهای سفت مانند آجیل و سیب و غذاهای چسبنده مانند آب‌نبات و کارامل می‌توانند به ارتودنسی آسیب بزنند یا حتی آن را بشکنند.

5- کودک را برای تغییر سبک زندگی آماده کنید

بیشتر چیزها نیاز به عادت کردن دارند. با استفاده از بریس‌ها یا همان ارتودنسی، فرزند شما باید انتظار داشته باشد که تغییراتی در گفتار ، نحوه غذا خوردن، خواب یا حتی انجام یک ورزش یا نواختن آلات موسیقی ایجاد می‌شود. طبیعی است که در ابتدا تطبیق با این تغییرات، یا پذیرفتن آن‌ها بسیار دشوار است. با این حال، صحبت کردن با کودک در مورد این تغییرات قبل از انجام ارتودنسی، باعث می‌شود چارچوب ذهنی او شکل بگیرد و بهتر برای تغییرات آماده باشد. به او بگویید که در ابتدا ممکن است صحبت کردن در شرایطی که ارتودنسی دارد، برایش احساس عجیبی به همراه داشته باشد، یا اینکه غذا خوردن ممکن است گاهی برایش سخت باشد. اما او باید صبر کند تا به این تغییرات جدید در سبک زندگی خود عادت کند.

6- به کودک یادآوری کنید که فقط موضوع زمان، مطرح است

حتما به کودکتان یادآوری کنید که همه چیزهای خوب زمان‌بر هستند و اگر صبر داشته باشد، در پایان لبخندی زیبا و جذاب خواهد داشت.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص دندانپزشکی

چگونه کودک را برای انجام ارتودنسی آماده کنیم؟

7- از متخصص ارتودنسی کمک بخواهید

اگر همه کارهایی که انجام دادید، با شکست مواجه شد، فرزندتان را تشویق کنید که این مسائل را با متخصص ارتودنسی خود در میان بگذارد. یک متخصص ارتودنسی واقعا خوب، سئوالات و نگرانی‌های بیمار و خانواده بیمار را درک می‌کند و همه تلاش خود را انجام می‌دهد تا به آن‌ها کمک کند تا برای فرایند ارتودنسی آماده شوند.

8- به کودک در تمیز کردن دندان هایش کمک کنید

حتی اگر کودک شما همیشه در مورد مسواک زدن دندان‌هایش کوشا بوده، ممکن است متوجه شوید که وقتی از ارتودنسی استفاده می‌کند تمایل چندانی به مسواک زدن ندارد. خب، طبیعی است چون رعایت بهداشت دندان با ارتودنسی سخت‌تر از زمانی است که کودک ارتودنسی نداشته. کودک مجبور است از مسواک‌های مخصوص برای تمیز کردن بین سیم و دندان‌های خود و اطراف براکت‌ها استفاده کنند. این کار می‌تواند یک فرآیند زمان‌بر و خسته‌کننده باشد، بنابراین ممکن است کودک در رعایت بهداشت دهان و دندان، سهل‌انگاری کند . در این شرایط باید بتوانید او را تشویق کنید و همراهش باشید تا از این فرایند عبور کند. در هر صورت این موضوع را بدانید که زندگی با ارتودنسی با زندگی بدون ارتودنسی، بسیار متفاوت است.

بیشتر بخوانید: دلایل ایجاد آلرژی‌های مربوط به دندانپزشکی را بشناسید

چگونه کودک را برای انجام ارتودنسی آماده کنیم؟

خلاصه

کمک به کودک برای تجسم روند درمان، صحبت کردن در مورد درد و ناراحتی در طول درمان ارتودنسی، کمک و تشویق کودک به رعایت بهداشت دهان و دندان و کمک گرفتن از متخصص ارتودنسی، برخی از راهکارهایی هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید تا کودک را برای انجام ارتودنسی آماده کنید.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.