۲۲۹۱۵۲
۵۷۵
۵۷۵

شایع‌ترین مشکلات پوستی در نوزادان و شیرخواران و روش درمان خانگی

نوزادان در بدو تولد ممکن است دچار بیماری‌های پوستی شوند و مادر و پدرها به مشکلات پوست فرزند خود توجه نکنند. در دوران نوزادی و شیرخوارگی با درمان‌های خانگی و مشورت پزشک می‌توانید پوست فرزند خود را سالم نگاه دارید.

شایع‌ترین مشکلات پوستی در نوزادان و شیرخواران و روش درمان خانگی

پوست نوزاد تازه متولد شده مستعد ابتلا به انواع بثورات است. خوشبختانه بیشتر این بثورات بی ضرر هستند و خود به خود از بین می روند. با این حال پدر مادرها نباید از بررسی علت ریشه ای این مشکلات غافل شوند. بسیاری از بیماری‌های پوستی در دوران بزرگسالی را می توان از دوران شیرخوارگی بررسی کرد. در ادامه به تمام نکاتی که درباره درمان دارویی و درمان خانگی مشکلات پوستی نوزادان و شیرخواران نیاز دارید؛ پرداخته‌ایم.

مشکلات پوستی شایع نوزادان

جوش های صورتی ("آکنه نوزادی") ممکن است زمانی که نوزاد شما 2 هفته دارد ظاهر شود. گاهی اوقات تصور می شود که آنها در اثر قرار گرفتن در رحم در معرض هورمون های مادر ایجاد می شوند. هیچ درمانی لازم نیست، فقط زمان است. آنها می توانند هفته ها یا حتی ماه ها روی پوست نوزاد باقی بمانند.
اریتم توکسیکوم یکی دیگر از بثورات شایع نوزادان است. به نظر می رسد لکه های قرمز با حاشیه های نامشخص که کمی برجسته هستند و ممکن است یک نقطه کوچک سفید یا زرد در مرکز داشته باشند. علت آن ناشناخته است و پس از چند روز یا چند هفته بدون درمان برطرف می شود.
پوست خشک و پوسته پوسته شده تقریباً در همه نوزادان عادی دیده می شود، اما به ویژه در نوزادانی که کمی دیر به دنیا می آیند قابل توجه است. پوست زیرین کاملا نرمال، نرم و مرطوب است

شایع‌ترین مشکلات پوستی در نوزادان و شیرخواران و روش درمان خانگی

جوش‎های ریز بینی

برجستگی های کوچک سفید روی بینی و صورت (میلیا) به دلیل مسدود شدن غدد چربی ایجاد می شود. هنگامی که غدد چربی کودک بزرگ شده و در چند روز یا چند هفته باز می شوند، برجستگی های سفید رنگ ناپدید می شوند.

بوسه فرشته یا فلس ماهی

لایه‌هایی از رگ‌های خونی هستند (احتمالاً ناشی از هورمون‌های مادری) که پس از چند دقیقه به خودی خود محو می‌شوند. هفته ها یا ماه ها گاهی اوقات نیش لک لک هرگز از بین نمی رود.

زردی پوست نوزدان

زردی یک رنگ زرد روی پوست و چشم نوزاد است. علت آن افزایش بیلی روبین (محصول تجزیه گلبول های قرمز) است. اگر سطح بیلی روبین به اندازه کافی بالا رود، نورهای آبی یا سفید ممکن است روی پوست کودک متمرکز شود تا سطح آن کاهش یابد، زیرا بیلی روبین اضافی گاهی اوقات می تواند برای سلامتی خطراتی ایجاد کند.

شایع‌ترین مشکلات پوستی در نوزادان و شیرخواران و روش درمان خانگی

ملانوسیتوز

ملانوسیتوز مادرزادی که قبلاً لکه های مغولی نامیده می شد، در هر قسمتی از بدن نوزادان با پوست تیره بسیار شایع است. آنها صاف، به رنگ خاکستری مایل به آبی هستند (تقریباً شبیه کبودی هستند) و می توانند کوچک یا بزرگ باشند. آنها توسط مقداری رنگدانه ایجاد می شوند که در زمان تشکیل پوست کودک به لایه بالایی نرسیده است. آنها بی ضرر هستند و معمولاً تا سن مدرسه از بین می روند.
بثورات جدید ممکن است پس از چند روز، هفته یا حتی ماه در نوزادان ظاهر شود.

شایع‌ترین مشکلات پوستی در نوزادان و شیرخواران و روش درمان خانگی

خارش‌های پوستی رایج در چند ماه اول زندگی نوزاد

کلاهک گهواره (سبوره) اغلب در 1-2 ماهگی ظاهر می شود. پوسته‌های چرب و زرد رنگ روی پوست سر ظاهر می‌شوند و ممکن است شامل بثورات قرمز و تحریک‌کننده روی صورت، پشت گوش‌ها، روی گردن و حتی در زیر بغل باشند. بسته به علائم کودک، پزشک به شما خواهد گفت که چگونه این بیماری رایج را به بهترین شکل درمان کنید.
اگزما لکه های قرمز و خارش دار روی پوست است که اغلب در قفسه سینه، بازوها، پاها، صورت، آرنج و پشت زانو نوزاد دیده می شود. این بیماری به دلیل پوست خشک و حساس و گاهی اوقات آلرژی ایجاد می شود (اگرچه در این سن نمی توان فهمید که محرک آن چیست). پزشک شما می تواند تشخیص دهد که آیا بثورات شبیه اگزما هستند یا خیر و درمان مناسب را تجویز می کند. به طور کلی، درمان شامل موارد زیر است:

  • استفاده از صابون بسیار ملایم
  • استفاده از مواد شوینده ملایم و بدون نرم کننده در لباس های کودک
  • استفاده از مرطوب کننده های پوست
  • اگر اگزما از بین نرود، استفاده از کرم استروئیدی (مانند هیدروکورتیزون یا حتی قوی تر)

شایع‌ترین مشکلات پوستی در نوزادان و شیرخواران و روش درمان خانگی

عرق سوزی نوزدان

گرمای خاردار مانند برجستگی‌های قرمز کوچک به نظر می‌رسد، بیشتر در قسمت‌هایی از بدن کودک که تمایل به گرم شدن بیش از حد و عرق کردن دارند، مانند گردن، ناحیه پوشک و زیر بغل. درمان این است که سعی کنید ناحیه را خشک نگه دارید و با پوشاندن لباس های گشاد از گرمای بیش از حد آنها جلوگیری کنید.

عفونت قارچی نوزادان

عفونت قارچی (کاندیدیازیس) می تواند به طرق مختلف در کودک شما ظاهر شود. روی زبان به آن برفک می گویند و شبیه شیر خشک است که بر خلاف شیر نمی توان آن را خراش داد. در ناحیه پوشک، کاندیدیازیس مانند یک بثورات قرمز شدید به نظر می رسد که اغلب با برجستگی های کوچکتر در اطراف لبه ها همراه است. عفونت قارچی مناطق مرطوب و تیره را دوست دارد، بنابراین قرمزی ناشی از آن را در چین های ران مشاهده خواهید کرد. کاندیدیازیس با ژل خوراکی ضد قارچ یا داروی مایع (برای برفک دهان) یا کرم ضد قارچ (برای ناحیه پوشک) یا هر دو درمان می شود.


شایع‌ترین مشکلات پوستی در نوزادان و شیرخواران و روش درمان خانگی

مشکلات پوستی خطرناک نوزادان

در حالی که بیشتر بثورات جدی نیستند، چند مورد نیاز به توجه بسیار دقیق دارند:

تاول‌های پر از مایع (به‌ویژه تاول‌هایی که مایع مات و زرد مایل به زردی دارند) می‌توانند نشان‌دهنده یک عفونت جدی مانند عفونت باکتریایی یا تبخال باشند.
نقاط کوچک قرمز یا ارغوانی روی بدن ("پتشی") می تواند ناشی از یک عفونت ویروسی یا یک عفونت باکتریایی بالقوه بسیار جدی باشد. اینها با فشار کم نمی شوند. هر نوزادی که پتشی احتمالی داشته باشد باید فورا توسط پزشک معاینه شود.

جمع‌بندی

بسیاری از والدین نگران‌اند که مشکلات پوستی نوزاد و شیرخوار خود را چطور می‌توانند درمان کنند. این روش‌های درمانی که در بالا توضیج دادیم را می‌توانید به کمک و مشورت پزشک متخصص اطفال به طور دقیق بررسی کنید. البته نگران هم نباشید چراکه بیشتر مشکلات پوستی نوزدان به مرور خود برطرف خواهند شد.

منبع: healthline

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.