115
کد: 221132
19 خرداد 1399 - 10:47
نوزادم وقتی بهش قطره آهن میدم یبوست میشه، خیلی زور میزنه، قطره آهن خارجی هم بهش میدم، چیکار کنم؟
سوال مخاطب نی‌نی‌بان: سلام نوزادم وقتی بهش قطره اهن میدم یبوست میشه خیلی زور میزنه ، قطره اهن خارجی هم بهش میدم چیکار کنم ؟ قط کنم قطرشو ؟ ۷ ماه و ۵ روزشه شیر خودمم میخوره مرسی 
 
 
پاسخ دکتر علی ناصح، فوق تخصص نوزادان و کودکان:
مادر عزیز مصرف مکمل آهن با وجود ضرورت استفاده باعث یبوست و کم‏ اشتهایی می‏شود اما این اشکال به آن معنی نیست که باید مصرف قطره آهن را قطع کرد. مصرف ویتامین AD اندکی از عارضه یبوست قطره آهن کم می‏کند گر چه اگر تغذیه کودک خوب باشد یبوست ناشی از آهن به قدری نیست که باعث مشکل شود. برای پیشگیری هرگز توصیه نمی‌کنم قطره آهن را قطع کنید چون عوارض ناشی از کم خونی بیشتر است. در عوض می‌توانید هر از گاهی با دست تمیز و گرم شکم شیرخوار را ماساژ دهید. چرب کردن اطراف مقعد با وازلین هم به تحریک دفع کمک می‏کند. با شروع تغذیه تکمیلی اضافه کردن فیبر و پوره میوه یا سبزی و آب جوشیده به برنامه غذایی از یبوست پیشگیری می‏کند. اما اگر تمام این راه کارها افاقه نکرد مصرف شربت لاکتولوز مفید است. البته داروهای محرک را نباید طولانی ‏مدت مصرف کرد و اگر نیاز به مصرف دارو بود باید از دسته داروهایی استفاده کرد که عادت ایجاد نکنند و باعث تنبلی روده به دنبال قطع دارو نشوند. دارو حتما باید توسط پزشک معالج تجویز شود و از خوددرمانی پرهیز کنیم.
مشاوره ویدیویی
ارسال نظر
*پر کردن قسمت هایی که ستاره دارد ضروری است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: