۲۴۱۸۰۴
۲۰۵
۲۰۵

عمل پی آر کی (PRK)؛ مزایا، معایب و نحوه انجام

عمل پی آر کی (PRK) برای افرادی که قرنیه نازک و در بینایی مشکل دارند مناسب است. مزایا، معایب و نحوه انجام عمل پی آر کی را در این مقاله مورد بررسی قرار می‌دهیم.

عمل پی آر کی (PRK)؛ مزایا، معایب و نحوه انجام

عمل پی آر کی (PRK) برای افرادی که قرنیه نازک و در بینایی مشکل دارند مناسب است. مزایا، معایب و نحوه انجام عمل پی آر کی را در این مقاله مورد بررسی قرار می‌دهیم.

در این مقاله می‌خوانید: 

عمل پی آر کی (PRK)؛ مزایا، معایب و نحوه انجام

عمل پی آر کی (PRK) چیست؟

کراتکتومی فوتورفرکتیو (PRK) یا عمل پی آر کی (PRK) نوعی جراحی لیزری چشم است که با اصلاح عیوب انکساری، بینایی را بهبود می‌بخشد.

نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم همگی نمونه‌هایی از عیوب انکساری هستند. بر اساس نیاز شما، ممکن است عمل PRK در یک یا هر دو چشم انجام شود. این روش قبل از عمل لیزیک ایجاد شد و روشی مشابه است. هم پی آر کی، هم لیزیک با تغییر شکل قرنیه، توانایی چشم را برای تمرکز بهبود می‌بخشند.

عمل پی آر کی (PRK) برای افرادی که قرنیه نازک و در بینایی مشکل دارند مناسب است. اگر بین انتخاب لیزیک و پی آر کی، مردد هستید لازم است بدانید که این جراحی، نسبت به لیزیک، دوره نقاهت طولانی‌تری دارد. با یک متخصص چشم مشورت کنید تا شما راهنمایی کند که کدام جراحی برایتان مناسب است. 

آمادگی برای عمل پی آر کی (PRK)

قبل از تاریخ جراحی، پزشک درباره دستورالعمل‌های خاص روش پی آر کی با شما صحبت خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: کاربرد لنز دائمی؛ نحوه کاشت لنز چشم

عمل پی آر کی (PRK)؛ مزایا، معایب و نحوه انجام

قبل از جراحی

پیش از این جراحی، باید پزشک چشم‌هایتان را ارزیابی کند. عیوب انکساری و مردمک در هر چشم اندازه‌گیری و شکل قرنیه ترسیم می‌شود. پزشک با این اطلاعات، لیزر مورد استفاده در طول عمل را برنامه‌ریزی می‌کند. 

در طول معاینه، پزشک را از همه داروهای تجویزی، بدون نسخه و حتی مکمل‌ها و ویتامین‌هایی که مصرف می‌کنید مطلع کنید. ممکن است لازم باشد به طور موقت مصرف آن‌ها را قطع کنید. اگر از آنتی‌هیستامین‌ها استفاده می‌کنید، ممکن است پزشک از شما بخواهد که مصرف آن‌ها را 3 روز قبل از تاریخ جراحی متوقف کنید.

اگر از لنزهای تماسی سفت و با نفوذ گاز استفاده می‌کنید، پزشک از شما خواهد خواست حداقل 3 هفته قبل از جراحی، استفاده از آن‌ها را کنار بگذارید. استفاده از سایر انواع لنزهای تماسی نیز معمولا 1 هفته قبل از عمل باید قطع شود.

متخصص چشم‌پزشک، قطره چشمی آنتی‌بیوتیکی برایتان تجویز خواهد کرد که 3 تا 4 روز قبل از جراحی استفاده کنید. لازم است پس از عمل نیز به مدت حدود 1 هفته به مصرف آن ادامه دهید. قطره چشمی دیگری نیز برای خشکی چشم تجویز می‌شود.

بیشتر بخوانید: نشانه های ضعیفی چشم در کودکان چیست؟

عمل پی آر کی (PRK)؛ مزایا، معایب و نحوه انجام

روز جراحی

شما در روز جراحی نمی‌توانید رانندگی کنید چون ممکن است بعد از عمل پی آر کی احساس خستگی زیادی کنید. خوب است قبل از عمل یک وعده غذایی سبک مصرف کنید چون چندین ساعت در کلینیک خواهید بود. 

در روز جراحی، آرایش نکنید، از مژه مصنوعی یا هر چیز دیگری هم که در عمل اختلال ایجاد می‌کند، خودداری کنید. گوشواره و سایر جواهرات خود را دربیاورید. برای جراحی، لباس راحت بپوشید. اگر بیمار هستید، تب دارید یا حالتان خوب نیست، با پزشک تماس بگیرید و بپرسید که آیا می‌توانید تحت جراحی قرار بگیرید، یا نه. 

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص چشم پزشکی

عمل پی آر کی (PRK)؛ مزایا، معایب و نحوه انجام

روش جراحی پی آر کی

عمل پی آر کی، برای هر چشم بین ۵ تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. این نوع جراحی نیازی به بیهوشی عمومی ندارد. ممکن است به شما داروهای خوراکی مانند والیوم یا قطره‌های بی‌حس‌کننده چشم داده شود.

در طول جراحی، این اتفاقات رخ می‌دهد: 

  • روی هر چشمتان نگهدارنده پلک قرار می‌گیرد تا از پلک زدن جلوگیری کند.
  • جراح، سلول‌های سطح قرنیه چشم را برمی‌دارد. 
  • لیزری که با اندازه‌گیری چشم شما برنامه‌ریزی شده، هر قرنیه را با استفاده از یک پرتوی پالسی نور فرابنفش تغییر شکل می‌دهد. ممکن است در حین انجام این کار صدای بوق بشنوید.
  • یک لنز شفاف به عنوان بانداژ روی هر چشمتان قرار می‌گیرد. این کار باعث می‌شود که چشم‌هایتان تمیز بماند و در طول فرآیند بهبودی از عفونت جلوگیری شود. لنزهای تماسی بانداژ چند روز تا یک هفته روی چشم‌هایتان باقی می‌ماند.

بیشتر بخوانید: علائم فشار چشم، خانم‌ها مراقب باشند

عمل پی آر کی (PRK)؛ مزایا، معایب و نحوه انجام

عوارض جانبی عمل پی آر کی PRK

تا سه روز پس از عمل پی آر کی احساس ناراحتی یا درد خواهید داشت. داروهای مسکن بدون نسخه، برای کنترل این درد کافی است. چشم‌هایتان نیز ممکن است احساس تحریک یا آبریزش داشته باشد. یا ممکن است در حین بهبودی متوجه شوید که چشم‌هایتان به نور حساس شده‌اند. برخی افراد دیدن هاله را در روزها یا هفته‌های پس از جراحی، تجربه می‌کنند. 

ممکن است در حین بهبودی متوجه شوید که چشم‌هایتان به نور حساس شده‌اند. برخی افراد دیدن هاله را در روزها یا هفته‌های پس از جراحی، تجربه می‌کنند.

همچنین ممکن است برای مدت کوتاهی پس از جراحی، تیرگی قرنیه را تجربه کنید. در این حالت، یک لایه کدر را روی اشیاء مشاهده می‌کنید. 

خطرات عمل پی آر کی PRK

در حالی که این جراحی ایمن در نظر گرفته می‌شود، اما بدون خطر نیست. خطرات آن عبارتند از:

  • از دست دادن بینایی 
  • تغییرات دائمی در دید در شب که ممکن است شامل دیدن تابش خیره‌کننده و هاله باشد
  • دوبینی
  • خشکی شدید یا دائمی چشم
  • کاهش نتایج در طول زمان، به ویژه در افراد مسن و دوربین
  • عفونت 

بیشتر بخوانید: عمل کراس لینک چشم برای چیست؟

عمل پی آر کی (PRK)؛ مزایا، معایب و نحوه انجام

بهبودی پس از عمل پی آر کی PRK

پس از جراحی، کمی در کلینیک استراحت می‌کنید، سپس به خانه می‌روید. هیچ کار دیگری را برای روز جراحی، برنامه‌ریزی نکنید. بسته نگه داشتن چشم‌ها ممکن است به بهبودی و سطح راحتی کلی شما کمک کند.

ممکن است پزشک بخواهد روز بعد از جراحی، چشم‌های شما را معاینه و نتایج و سطح راحتی شما را ارزیابی کند. اگر علائم زیر را که نشان‌دهنده عفونت است، مشاهده کردید، با پزشک خود تماس بگیرید:

  • سرخی
  • چرک
  • تورم
  • تب
  • در ابتدا، بینایی شما ممکن است بهتر از قبل از عمل باشد. با این حال، در ۳ تا ۵ روز اول پس از عمل، دیدتان تا حدودی تار می‌شود. سپس به طور قابل توجهی بینایی‌تان بهبود خواهد یافت. 

عمل پی آر کی (PRK)؛ مزایا، معایب و نحوه انجام

  • چشم‌های خود را نمالید. حداقل به مدت یک هفته از مواد آرایشی پرهیز و از ورود صابون، شامپو یا سایر مواد به چشم خود جلوگیری کنید. از پزشکتان بپرسید که چه زمانی می‌توانید صورتتان را با صابون بشویید یا از شامپو استفاده کنید.
  • پزشک ممکن است توصیه کند تا زمانی که چشم‌هایتان بهتر شود، مدتی استراحت کنید. از پزشکتان در مورد رانندگی کردن، مطالعه و استفاده از رایانه سئوال بپرسید. این نوع فعالیت‌ها در ابتدا دشوار خواهند بود. تا زمانی که تاری چشم‌هایتان برطرف شود، به ویژه در شب باید از رانندگی خودداری کرد.
  • سعی کنید حداقل به مدت یک هفته از ورود عرق به چشم‌هایتان پیشگیری کنید چون ممکن است باعث تحریک آن‌ها شود. حداقل به مدت ۲ هفته از ورزش‌های تماسی یا هر فعالیتی که ممکن است به چشمتان آسیب برساند، خودداری کنید.
  • حداقل به مدت 2 هفته از شنا و سایر ورزش‌های آبی حتی با استفاده از عینک اجتناب کنید. سعی کنید در همین مدت، گرد و غبار یا خاک وارد چشمانتان نشود.
  • حساسیت به نور باید بعد از ۷ تا ۱۰ روز برطرف شود. در عرض یک ماه باید بتوانید دوباره خوب ببینید. بهبودی کامل ممکن است تا 3 ماه طول بکشد.
  • شما باید حدود یک ماه از چشم‌هایتان در برابر نور شدید خورشید محافظت و در روزهای آفتابی از عینک آفتابی استفاده کنید. عینک آفتابی می‌تواند از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: بیماری چشم الماسی چیست؟ آیا انواع بیماری‌های چشمی را می‌شناسید؟

عمل پی آر کی (PRK)؛ مزایا، معایب و نحوه انجام

مزایای عمل پی آر کی  PRK

  • این جراحی برای افرادی که قرنیه نازک، یا بافت قرنیه کمتری دارند، قابل انجام است.
  • خطر کمتری برای برداشتن بیش از حد قرنیه وجود دارد.
  • هزینه کمتری نسبت به لیزیک دارد.
  • احتمال خشکی چشم در نتیجه این جراحی کمتر است.

معایب عمل پی آر کی PRK

معایب عمل پی آر کی عبارتند از:

  • بهبود بینایی بیشتر طول می‌کشد چون لایه بیرونی قرنیه نیاز به بازسازی دارد.
  • در مقایسه با لیزیک، خطر عفونت، کمی بیشتر است.

عمل پی آر کی (PRK)؛ مزایا، معایب و نحوه انجام

خلاصه

عمل پی آر کی، یک جراحی ایمن است که بینایی را به طور چشمگیری بهبود می‌بخشد. اگر قرنیه نازک یا در بینایی مشکل دارید، ممکن است پزشک انجام عمل پی آر کی را PRK توصیه کند. این جراحی، عوارضی مانند دیدن هاله در اطراف اشیاء و تحریک و آبریزش چشم‌ها را به همراه دارد.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

منبع: healthline

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.