۲۰۳۱۷۷
۱۱۱۰
۱۱۱۰

ریزش مو در یائسگی، روش های پیشگیری از آن

یائسگی یک فرایند بیولوژیکی طبیعی است که همه زنان در یک برهه از زندگی خود آن را تجربه می کنند.

یائسگی یک فرایند بیولوژیکی طبیعی است که همه زنان در یک برهه از زندگی خود آن را تجربه می کنند. در طول این زمان، بدن از طریق تغییرات فیزیکی متعددی دچار تغییراتی می شود. چرا که در سطح هورمون های بدن نوسان ایجاد می شود. بسیاری از زنان علائم نا خوشایند را در طی یائسگی دارند. از جمله این علائم را می توان به گر گرفتگی، ایجاد نوسانات خلقی و بی خوابی اشاره کرد. ریزش مو یکی دیگر از موارد شایع در این دوران است.
ریزش مو در زنان بسیار شبیه به مردان است. نازک شدن تار مو ممکن است در جلو سر طرفین یا بالای سر رخ دهد. همچنین مو در زمان شانه زدن و یا دوش گرفتن نیز ممکن است دچار ریزش بشود.
تحقیقات نشان می دهد که ریزش مو در دوران یائسگی ناشی از عدم تعادل هورمونی است. به طور خاص این مورد مربوط به تولید پایین استروژن و پروژسترون در بدن در این زمان است. این هورمون ها به مو کمک می کنند تا سریع تر رشد کنند و برای مدت طولانی تری در روی سر قرار گیرند. هنگامی که سطوح استروژن و پروژسترون بدن کاهش می یابد مو به آرامی رشد می کند و بسیار نازک تر می شود. کاهش این هورمون ها باعث افزایش تولید آندروژن ها و یا گروهی از هورمون های مردانه می شود. اندروژن ها فولیکول های مو را کاهش می دهد و منجر به ریزش مو در سر می شود. با این حال در بعضی موارد این هورمون ها می توانند باعث افزایش موهای بیشتری در صورت فرد نیز بشوند. به همین دلیل است که برخی از زنان یائسه رویش موهای کوچک را بر روی چانه خود می بینند.
برای زنانی که در معرض یائسگی قرار دارند علت ریزش مو غالبا مربوط به تغییرات هورمونی است. با این حال عوامل بسیاری وجود دارد که می تواند باعث ریزش مو در طی دوران یائسگی شود. این موارد شامل سطوح بسیار بالای استرس، بیماری یا فقدان مواد مغذی خاصی در بدن هستند. آزمایش های تشخیصی خون شامل تست های تیروئید و یا آزمایش کامل خون می تواند باعث جلوگیری از علل دیگر ریزش مو شود.
ریزش مو ممکن است موجب شود که شما در مورد ظاهر فیزیکی خود حساس شوید اما این وضعیت دائمی نیست. همچنین گام هایی که می توانید برای درمان ریزش مو و بهبود کیفیت مو خود داشته باشید نیز به وفور وجود دارد. نکات زیر را دنبال کنید تا مو های خود را در دوران یائسگی قوی و سالم نگه دارید.

کاهش استرس
برای جلوگیری از عدم تعادل هورمونی بسیار مهم است که سطح استرس خود را کنترل کنید. کاهش تولید استروژن می تواند مواد شیمیایی موجود در مغز شما را تحت تاثیر قرار دهد و باعث تغییرات خلقی، اضطراب و افسردگی در شما شود. با این حال، انجام فعالیت هایی مثل یوگا و سایر روش های آرام سازی تنفسی در مبارزه با علائم یائسگی به ویژه در مواجهه با آنها موثر است. ورزش منظم نیز می تواند به کاهش استرس در این دوران کمک بسیاری کند.

تحرک داشته باشید
ورزش یک جزء کلیدی از یک شیوه زندگی سالم است. هنگامی که انجام تمرینات منظم را به زندگی روزمره خود اضافه می کنید، احساس سالم تر بودن و شاد تر بودن خواهید داشت. همچنین ورزش و تحرک به جلوگیری از بعضی از نشانه های دیگر یائسگی، از جمله تغییرات خلقی، افزایش وزن و بی خوابی کمک می کند. همه این عوامل برای حفظ تعادل هورمونی مهم است که باعث رشد موهای سالم در این دوران می شود می شود.
یک نوع از ورزش که برای شما مفید است و با آن راحت هستید را انتخاب کنید. ممکن است بخواهید پیاده روی با یک دوست را انتخاب کنید یا رفتن به یک باشگاه ورزشی را در نظر بگیرید.

تغذیه مناسب
داشتن یک رژیم غذایی متعادل و کم چربی بهترین دفاع شما در برابر ریزش مو است. اطمینان حاصل کنید که در هر وعده غذایی حاوی مقادیر کافی از غلات، میوه ها و سبزیجات باشد. همچنین بسیار مهم است که روغن های مونو اشباع مانند روغن زیتون و روغن کنجد را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. مصرف چای سبز و مصرف مکمل های ویتامین B۶ و اسید فولیک ممکن است به بهبود رشد مو در شما کمک کند. اسیدهای چرب ضروری همچنین نقش حیاتی در حفظ سلامتی مو ها ایفا می کنند. این اسید های چرب را می توان در غذا های زیر یافت:
- ماهی سالمون
- ماهی تن
- روغن دانه کتان
- گردو
- بادام

آب، آب، آب
بدن شما نیاز به آب برای هضم غذا دارد تا بتواند به درستی عمل کند. مقدار آب مورد نیاز از فرد به فرد متفاوت است و بستگی به عوامل مختلف از جمله سلامت کلی و میزان تحرک او دارد. با این حال به عنوان یک قاعده کلی شما باید میزان زیادی آب در طول روز برای سلامت ماندن مصرف کنید.

از مواد طبیعی استفاده کنید
برای جلوگیری از خشک شدن و شکستن مو بهتر است که از ابزار های گرم کننده مو مانند سشوار و اتو مو استفاده نکنید. مواد افزودنی به مو مانند ژل یا واکس مو نیز می تواند موهای شما را تضعیف کند و باعث ریزش مو شوید. اگر شما موهای خود را رنگ می کنید، برای این کار حتما از رنگ موی کاملا طبیعی استفاده کنید. مواد شیمیایی مصنوعی موجود در رنگ ها می توانند سلامت پوست و مو شما را به خطر بیندازند. جهت شست و شوی مو نیز از شامپو های حاوی مواد مغذی جهت مو استفاده کنید تا مو های شما سالم بماند.
در هنگام شنا در استخر حتما از کلاه شنا استفاده کنید زیرا کلر استخر می تواند موجب شکننده شدن مو ها شود. همچنین در زمان قرار گرفتن طولانی مدت در معرض باد یا نور خورشید از کلاه بر روی مو خود استفاده کنید تا از خشک شدن مو های خود جلوگیری کنید.

با پزشک خود درباره داروهای مصرفی خود صحبت کنید
برخی داروها عوارض جانبی دارند که شامل ریزش مو می شوند. اگر به علت مصرف برخی از دارو ها دچار ریزش مو هستید حتما در این زمینه با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما ممکن است بتواند نوع دیگری از دارو که عوارض خاصی برای مو ندارد را برای شما تجویز کند. مصرف داروهای خود را تا زمانی که با پزشک خودتان درباره آنها مشورت نکرده اید متوقف کنید، زیرا ممکن است برای سلامتی شما خطرناک باشد.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.