۲۱۳۴۴۳
۲ نظر
۵۲۴۶۰
۲ نظر
۵۲۴۶۰

خیس بودن واژن، وقتی که از حد بگذرد

واژن یک غشای مخاطی است به این معنی که پوست و بافت یک واژن سالم همیشه مرطوب است. عوامل زیادی می توانند بر میزان مایعات واژن تأثیر بگذارند.

واژن یک غشای مخاطی است به این معنی که پوست و بافت یک واژن سالم همیشه مرطوب است. عوامل زیادی می توانند بر میزان مایعات واژن تأثیر بگذارند.
به طور معمول، داخل واژن کمی مرطوب احساس می شود. نوسانات هورمونی، وضعیت باروری و برانگیختگی می تواند میزان، قوام و رنگ مایعات واژن فرد را تغییر دهد. ممکن است واژن در هنگام برانگیختگی بسیار مرطوب می باشد، در حالی که یائسگی می تواند باعث خشکی واژن شود.
مایعات واژن برای سالم نگه داشتن واژن و آسایش فعالیت جنسی ضروری است. با این حال برخی از افراد نسبت به مایعات واژینال خود اضطراب دارند. دانستن اینکه چه مایعات وجود دارند، عملکرد آنها چگونه بوده و چه هنگام این ترشحات طبیعی است می تواند به رفع نگرانی های فرد کمک کند.

چه عواملی باعث خیسی زیاد واژن می شود
رطوبت واژن ممکن است از غدد بارتولین یا دهانه رحم ناشی شود.
بیشتر اشکال خیس شدن واژن از یکی از دو مکان زیر به دست می آید:
- غدد بارتولین
- دهانه رحم
غدد بارتولین دو غده کوچک و به اندازه نخود هستند که درست در داخل واژن قرار دارند. آنها به پیشگیری از خشکی واژن کمک می کنند. آنها همچنین وقتی زن تحریک می شود، و در طول فعالیت های جنسی، رطوبت ایجاد می کنند.
دهانه رحم در طول چرخه قاعدگی فرد مخاط ایجاد می کند. با نزدیک شدن به تخمک گذاری، دهانه رحم مایع بیشتری تولید می کند. این مخاط مرطوب دهانه رحم می تواند به جابجایی اسپرم به تخمک کمک کند و شانس بارداری را افزایش می دهد.
شایع ترین علل خیسی واژن عبارتند از:
مایعات واژن روزمره
واژن طبیعی، کمی مرطوب است. به طور متوس ​​، زنان سالم در روز ۱ تا ۴ میلی لیترمایع واژن تولید می کنند. به گفته دکتر جن گونتر، متخصص زنان و زایمان، یک رگه بسیار ضخیم از مایعات واژن حاوی حدود ۱ میلی لیتر است.
ممکن است میزان ترشحات فرد سالم از روزی به روز دیگر تغییر کند و هم غدد بارتولین و هم دهانه رحم مایعات مختلفی تولید می کنند که می توانند با گذشت زمان تغییر کنند. با نزدیک شدن به تخمک گذاری، فرد ممکن است متوجه رطوبت بیشتر واژن شود زیرا دهانه رحم در این زمان تولید مایعات را افزایش می دهد.
برانگیختگی
هنگامی که یک زن احساس تحریک جنسی می کند، غدد بارتولین مایعات بیشتری تولید می کند. این مایع به روانکاری واژن در هنگام انجام فعالیت جنسی کمک می کند و خطر اصطکاک دردناک و صدمات را کاهش می دهد. برخی افراد متوجه می شوند که واژن در هنگام رابطه جنسی روانکاری می شود حتی اگر احساس تحریک نکنند.
روانکاری حتی بعد از اینکه فرد رابطه جنسی برقرار کرد یا دیگر احساس برانگیختگی نمی کند، ادامی می یابد. طبیعی است که واژن بعد از رابطه جنسی یا برانگیختگی یک یا دو ساعت احساس خیسی کند.
با افزایش سن زنان، ممکن است متوجه افزایش خشکی واژن شوند. پس از یائسگی، بدن استروژن کمتری تولید می کند، و این باعث می شود که واژن دچار روان کاری نشود. دیواره های واژن نیز نازک تر می شوند که می تواند خشکی واژن را دردناک کند.
تغییرات هورمونی
سطح بالای استروژن می تواند با ایجاد مایعات بیشتر غده های بارتولین باعث افزایش رطوبت واژن شود. افراد تحت درمان با هورمون ممکن است متوجه افزایش خیسی واژن شوند.
برخی افراد از استروژن واژن برای افزایش رطوبت واژن استفاده می کنند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان داد که این عمل مؤثرتر از استفاده از روان کننده های سنتی نیست. بنابراین برای افرادی که ترجیح می دهند از درمان استروژن اجتناب کنند، روان کننده های واژن نیز ممکن است کار کنند.
عفونت ها
هنگامی که مایعات واژن تغییر کند و یا فرد به طور قابل توجهی بیشتر از حد طبیعی مایع واژن تولید کند، ممکن است نشانه عفونت باشد.
یک عفونت قارچی باعث ترشح ضخیم، سفید و لپه ای شبیه پنیر می شود. واژن ممکن است خارش، سوزش یا احساس درد و خشکی داشته باشد و رابطه جنسی بسیار دردناک باشد.
عفونت مخمر یک عفونت قارچی است. در بیشتر موارد، داروی ضد عفونت و ضد قارچ بدون نسخه (OTC) می تواند آن را درمان کند. آنتی بیوتیک ها کمکی نمی کنند و حتی ممکن است عفونت را بدتر کنند.
واژینوز باکتریایی عدم تعادل باکتریایی واژن است. برخی از افراد هیچ علامتی ندارند اما برخی دیگر متوجه خارش یا سوزش می شوند. واژن ممکن است مایع سفید، خاکستری یا زرد ایجاد کند که بوی ماهی می دهد. بعضی اوقات بوی بعد از رابطه جنسی بدتر می شود.
تریکومونیازیس یک بیماری مقاربتی (STI) است که ممکن است باعث ترشح زرد یا سبز شود. بعضی اوقات ترشحات به نظر می رسد حبابی شکل است و بویژه پس از یک دوره قاعدگی ممکن است بوی بدی دهد. واژن گاهی خارش یا سوزش می یابد.
بعضی اوقات غدد بارتولین دچار انسداد می شوند و می توانند کیست دردناکی ایجاد کنند. فردی که تورم ملایم و دردناکی دارد فقط در داخل واژن ممکن است کیست غده بارتولین داشته باشد. بسیاری به خودی خود از بین می روند، اما اگر کیست بزرگ شود یا بهبود نیابد، پزشک می تواند آن را تخلیه کند.

مایعات واژن چیست
مایع واژن دارای مؤلفه های زیادی است، از جمله:
- آب: مایع واژن بیش از 90٪ آب دارد.
- نمکها: مایع واژن حدود ۱٪ نمک از جمله کلرید سدیم، کلسیم و فسفات است.
- ترکیبات آلی: این شامل اسیدهای آمینه، لیپیدها و گلیکوژن ها است.
- سلولهای قدیمی: سلولهایی که در واژن، رحم و دهانه رحم وجود دارند مرتبا از بین می روند و از طریق مایع واژن خارج می شوند.
- آنتی بادی ها: مایع واژن ممکن است حاوی آنتی بادی باشد که خطر برخی از عفونت ها را کاهش می دهد.
- مایع واژن می تواند طیف وسیعی از رنگ ها از جمله خامه ای، صورتی، زرد و خاکستری به نظر برسد. این رنگها معانی مختلفی دارند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید
اگر فردی ترشحات واژن را تجربه کرد که بوی بدی می دهد، باید با پزشک خود صحبت کند.
مرطوب بودن واژن که هیچ علائمی دیگر ایجاد نمی کند، معمولا مشکلی ایجاد نمی کند. مایع واژن نشانه واژن سالم است و علامت آن است که بدن به خوبی کار می کند.
برخی از علائمی که مراجعه به پزشک را الزامی می کند عبارتند از:
- خشکی واژن که بیش از چند روز طول می کشد
- ترشحات واژن که بوی بد دارد
- خارش، سوزش یا درد واژن
- تغییر در ترشحات واژن بعد از رابطه جنسی با شریک زندگی جدید
- تورم در واژن
- تغییرات در مایع واژن همراه با داروی جدید، مانند قرص ضد بارداری یا درمان جایگزینی استروژن
- درد یا حساسیت واژن بدون دلیل مشخص

خلاصه
بسیاری از افراد به دلایل مختلف نگران مایعات واژن خود هستند. با این حال، رطوبت واژن طبیعی و سالم است. این از باروری حمایت می کند، فعالیت جنسی را راحت تر می کند و می تواند از درد واژن جلوگیری کند.
خیسی واژن در صورت عدم وجود علائم دیگر طبیعی است. افرادی که نگران تولید مایع بیش از حد واژن خود هستند هستند ممکن است ندانند که بدن آن ها روزانه چه مقدار مایع تولید می کند. هنگامی که به این موضوع شک دارید، به یک ماما یا پزشک مراجعه کنید که می تواند اطمینان خاطر دهد و تشخیص دهد که آیا یک مسئله اساسی نیاز به درمان دارد یا خیر.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    نظر کاربران

    • بدون نام
      درباره خیس بودن واژن، وقتی که از حد بگذرد

      سلام خسته نباشید من بچه شیرمیدم وبعدازیکسالگی بچه م پریودم نامنظم شده بطوریکه چهل روزیادوماه یکبارپریودمیشم..ن خارش ون سوزش هیچی ندارم..اماصبحها ک ازخواب بیدارمیشم خیلی واژنم خیسه وترشح سفید آبکی دارم بنظرشماچکارکنم

      پاسخ ها

      • مدیر پایگاه

        همراه عزیز نی نی بان، اگر سئوالی دارید با متخصصان کلینیک نی نی بان مطرح کنید
        https://clinic.niniban.com

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.