۱۷۰۳۲۳
۲ نظر
۱۳۴۳
۲ نظر
۱۳۴۳

عوامل ناباروری در مردان، تاثیر شرایط محیطی

فاکتورهای بسیار وسیع محیطی و روش زندگی در طول زندگی مردان باعث استرس سیستم نولید مثل و مایع نخاع آن ها می­گردد.

ناباروری و اختلال در کیفیت مایع منی (SEMEN) اخیرا مسئله و موضوع شایع و و افزاینده­ ای گردیده، محققین در این باره به موضوع مسائل محیطی و وضعیت زندگی روزانه (LIFE STYLE) عامل مهم و قابل توجه این مشکل اشـاره کرده ­اند.
فاکتورهای بسیار وسیع محیطی و روش زندگی در طول زندگی مردان باعث استرس سیستم نولید مثل و مایع نخاع آن ها می­گردد. ناباروری ممکن است به علت فاکتورهایی اتفاق بیافتد که به شرح زیر است:
-توکسین­ های شیمیایی
-استعمال دخانیات
-مصرف الکل
-رژیم غذایی
-ورزش
-چاقی
-انواع مختلف استرس­ها
-استفاده از تلفن همراه
-IONIZING RADIATION
در معرض قرار گرفتن زن یا مرد به فاکتورهای ناسازگار محیطی بچه­ دار شدن را بعلت مختل کردن منی(حاوی اسپرم) در سال های آینده که شانس تولید مثل بالاست دچار مشکل میکندو عوامل مضر محیطی در دوران جوانی قابل برگشت است و لذا ضایعه تا هنگام بلوغ بر می­ گردد.
تولید اسپرم از دوران بلوغ شروع می­شود و تا زمان مرگ مرد ادامه دارد. تولید اسپرم در شرایط نرمال و مناسب قابل قبول و اعتماد است.
ضایعات غیرمستقیم شامل قرار گرفتن مادر در برابر ریسک فاکتورها در دروان حاملگی به ضایعاتی است که باعث می­گردد تولید اسپرم در دوران تولید مثل مختل گردد. ضایعه زودرس ممکن است رشد بیضه­ ها در دوران جنینی یا بعد از تولد در دوران طفولیت را مختل نماید.
تمام این مراحل تا بلوغ، هر محیطی که تولید سلول­ های سرتولی را تحت تاثیر قرار دهد، منجر به اختلال در اسپرماتوژنز و کاهش تعداد سلول­های منی ساز و در نتیجه باعث کاهش تعداد اسپرم می­ گردد. مواد شیمیایی محیطی در خانم­ های حامله و آنتی آندروژن­ها می­تواند موجب رشد غیرطبیعی بیضه ­ها در جنین و اختلال اسپرماتوژنز در آینده فرد شود.
چاقی، مصرف دخانیات و الکل فاکتورهای قابل توجه در دوران حاملگی بوده که باعث کاهش تعداد اسپرم دربچه خواهد شد. مواد شیمیایی و توکسین­ها قادر به ایجاد ناباروری هستند، این مواد با داشتن ترکیبات استروژنیک باعث اختلال در اسپرماتوژنز طبیعی می شوند. نسبت تستوسترون به استروژن ممکن است تغییر پیدا کند و اثر FEEDBACK و تنظیم ترشح هیپوتالاموس - هیپوفیز را آسیب رساند. فلزاتی نظیر Lead، Cadmium، Mercury باعث اختلال در اسپرماتوژنز می­گردند.

سیگار کشیدن
بخوبی شناخته شده است که سیگار اثرات سوء بر اسپرماتوژنز دارد، بطوریکه باعث اتفاقات زیر می شود:
-کاهش حرکت اسپرم
-کاهش تعداد اسپرم
-تغییر شکل اسپرم
سیگار علاوه بر اینکه انتقال اکسیژن در بیضه­ ها را مختل می­نماید، افراد سیگاری در معرض مواد مضر آن نظیر آلکالوئید، نیتروزامین، نیکوتین، و هیدروکسی کوتین هستند. در نتیجه پدیده Oxidative Stress بوجودمی­آید و منجر به باروری می­گردد. در افراد سیگاری ۱۰۰ برابر پدیده فوق درمقایسه با غیر سیگاری ها بیشتر است.

الکل و داروها
شواهد موجود بیانگر این است که یک فاکتور، روش زندگی (life Style) می­باشد، که اسپرماتوژنز را مختل می­نماید. مقادیر کم الکل نشان نداده که اثراتی روی تعداد اسپرم داشته باشد، ولی مصرف مزمن باعث ضایعه اسپرماتوژنز و ناباروری می­گردد.
اختلال نعوظ، آتروفی بیضه، کاهش ترشح LH، FSH و تستوسترون در الکلی­ هاگزارش شده است. ضمناً بهم خوردن شکل اسپرم و حجم منی دراین افراد گزارش شده است. بعضی داروها به منظور درمان یا برای بالا بردن کارایی فرد استفاده می­شود که روی اسپرماتوژنز اثر منفی دارد.
آنتی بیوتیک، شیمی درمانی باعث ضایعه سلول­های ژرم می­گردند. بسیاری از آنتی بیوتیک­ها (تتراسیکلین، سولفا) باعث اختلال اسپرماتوژنز گردیده و اگر بمدت طولانی مصرف شده باشد، باعث ناباروری می­گردند.
استروئید­ها نیز منجر به اولیگواسپرمی (بعلت سوپرس کردن LH) می­شوند.

رژیم غذایی و چاقی
رژیم غذایی و چاقی دو فاکتور مهم درسبک زندگی می­ باشند، که اسپرماتوژنز را مختل می­سازند، روش زندگی غربی ­ها تغییر کرده است، بطوریکه کربوهیدارت و گوشت را بیشتر از سبزیجات و میوه مصرف می ­کنند.
ارتباط کاهش مصرف سبزیجات و میوه با ناباروری دیده شده است. علاوه بر وجود آنتی اکسیدان ­ها و مواد اولیه مغزی و ویتامین­ ها و فولیک­ ها در میوه و سبزیجات وجود دارند، که در سنتر DNA و RNA درگیر هستند و نقش برجسته ­ای در اسپرماتژنز دارند.
ویتامین C و ویتامینE آنتی اکسیدانت­های اساسی در حفظ سلولهای بدن از آسیب Oxidative Stress و رادیکال­های ازاد هستند.
ویتامین c آنتی اکسیدانت فراوانی است که در مایع منی (Semen) افراد زایا وجود دارد و در حفظ و نگهداری سلامت اسپرم موثراست.
ویتامینE موجب بهبودی حرکت اسپرم و شکل طبیعی اسپرم می­گردد.
هر دو ویتامین با هم در بهبود عملکرد اسپرم دخالت دارند.

رابطه چاقی و ناباروری
- چربی زیاد باعث تبدیل تستوسترون به استروژن می­ شود، که در نتیجه باعث کاهش ترشح تستسترون و افزایش ترشح استرادیول می­ باشد.
- تجمع چربی بیش از حد در ناحیه سوپراپوبیک، در افراد بسیار چاق منجر به ناباروری بعلت ته نشینی چربی در نزدیک اسکروتوم که باعث Heat Stress می­ شود. این تجمع چربی باعث کاهش گردش خون به اسکروتوم شده و تجمع خون باعث بالا رفتن درجه حرارت بیضه ­ها می­ گردد.
- در افراد چاق، کلسترون سرم بالا بوده . مقاومت انسولین ممکن است بوجود آید و موجب Oxidative Stress می ­شود.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    نظر کاربران

    • مرتضی
      درباره عوامل ناباروری در مردان، تاثیر شرایط محیطی

      سلام خسته نباشید من هشت سال استمنا داشته ام ایا عقیم شده ام مرد هستم الان هم بیست ویک سالم هست ایا ترک کنم چه مدت طول میکشه عوارضش از بین بره ممنون.

      پاسخ ها

      • مدیر پایگاه

        سلام و ممنون از توجهتون

        برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
        زیر استفاده کنید

        https://ninisoal.com/

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.