۲۳۹۶۷۹
۱۱
۱۱

عرق سرد نوزاد بعد از واکسن

یکی از این عوارض واکسیناسیون، عرق سرد نوزاد بعد از واکسن زدن است که بسیاری از والدین را نگران می‌کند. در این مقاله بیشتر درباره این عارضه صحبت خواهیم کرد.

عرق سرد نوزاد بعد از واکسن

واکسیناسیون بخش مهمی از روند مراقبت‌های بهداشتی کودک به شمار می‌رود که برای محافظت از آنها در برابر بیماری‌های عفونی مختلف طراحی شده است. در حالی که واکسن‌ها به طور کلی بی خطر و موثر هستند، گاهی اوقات می‌توانند عوارض جانبی خفیفی ایجاد کنند زیرا سیستم ایمنی بدن نوزاد به آنتی ژن‌های معرفی شده پاسخ می‌دهد. یکی از این عوارض عرق سرد نوزاد بعد از واکسن زدن است که بسیاری از والدین را نگران می‌کند. در این مقاله بیشتر درباره این عارضه صحبت خواهیم کرد.

در این مقاله می‌خوانید:


بیشتر بخوانید: واکسن چهار ماهگی نوزاد، خیلی مراقبش باشید


واکنش سیستم ایمنی کودک به واکسن چگونه است؟

هنگامی که یک کودک واکسن دریافت می‌کند، سیستم ایمنی بدن او با یک آنتی ژن آشنا می‌شود، ماده‌ای که شبیه عفونت است و واکسن برای محافظت در برابر آن طراحی شده است. چنین شرایطی قرار گرفتن در معرض واکنش ایمنی ذاتی بدن را تحریک می‌کند که اولین خط دفاعی است و تقریباً بلافاصله واکنش نشان می‌دهد. وجود آنتی ژن باعث می‌شود که سلول‌های ایمنی مانند لنفوسیت‌های B (سلول‌های B) و لنفوسیت‌های T (سلول های T) وارد عمل شوند. سلول‌های B مسئول تولید آنتی‌بادی‌هایی هستند که عفونت را خنثی می‌کنند، در حالی که سلول‌های T سلول‌های آلوده را شناسایی و از بین می‌برند و از انتشار ویروس در بدن جلوگیری می‌کنند.

عرق سرد نوزاد بعد از واکسن

سیستم ایمنی کودک که در دوران کودکی به رشد و بلوغ خود ادامه می‌دهد، از این برخورد درس می‌گیرد و یک حافظه از پاتوژن ایجاد می‌کند، بنابراین اگر کودک در آینده در معرض بیماری واقعی قرار گیرد، سیستم ایمنی بدن می‌تواند به سرعت دفاع کند. این حافظه توسط سلول‌های B و سلول‌های T ایجاد می‌شود که مراقب عفونت‌های بعدی هستند. در نتیجه، بدن کودک برای مبارزه با بیماری بهتر آماده می‌شود و اغلب از بیماری جدی جلوگیری می‌کند یا شدت آن را کاهش می‌دهد.

تحقیقات نشان داده است که سیستم ایمنی کودکان در مقایسه با بزرگسالان می‌تواند متفاوت به واکسن‌ها پاسخ دهد. به عنوان مثال، مطالعات روی واکسن‌ COVID-19 نشان داده‌ است که کودکان ممکن است با دوز مشابه، پاسخ آنتی‌بادی قوی‌تری نسبت به بزرگسالان داشته باشند. این نشان می‌دهد که سیستم ایمنی کودکان توانایی بالایی در به کارگیری دفاعی قوی در برابر عفونت‌ها دارد. علاوه بر این، پاسخ ایمنی مناسب ایجاد شده از طریق واکسیناسیون فوری نیست. ممکن است چندین هفته طول بکشد تا بدن آنتی‌بادی‌های کافی برای محافظت ایجاد کند، به همین دلیل است که گاهی اوقات برای دستیابی به یک پاسخ ایمنی قوی‌تر و بادوام‌تر، دوزهای متعدد لازم است.

عرق سرد نوزاد بعد از واکسن


پیشنهاد ویژه نی نی بان:  فواید یائسگی، پیش به سوی زندگی بهتر


آیا عرق سرد نوزاد بعد از واکسن طبیعی است؟

وقتی صحبت از واکسیناسیون به میان می‌آید، معمولاً نوزادان طیف وسیعی از واکنش‌ها را نشان می‌دهند، زیرا سیستم ایمنی آنها به واکسن پاسخ می‌دهد. عوارض جانبی خفیفی مورد انتظار است و می‌تواند شامل علائمی مانند حساسیت در محل تزریق، تب خفیف، تحریک پذیری و گریه باشد. در حالی که عرق سرد کردن معمولاً به عنوان یک عارضه جانبی رایج ذکر نمی‌شود، می‌تواند به عنوان بخشی از پاسخ بدن به تب رخ دهد که یک واکنش طبیعی به واکسن است. وجود تب خفیف می‌تواند مکانیسم‌های تنظیم حرارت بدن را تحریک کند که به طور بالقوه منجر به تعریق در هنگام تلاش بدن برای خنک شدن می‌شود.

برای والدین مهم است که واکنش‌های کودک خود را پس از واکسیناسیون زیر نظر داشته باشند و درک کنند که علائم خفیف از جمله تعریق، عموماً نشانه‌ای از کارکرد واکسن است و سیستم ایمنی بدن در حال ایجاد محافظت است. این واکنش‌ها معمولا کوتاه مدت هستند و بدون نیاز به مداخله پزشکی خود به خود برطرف می‌شوند. با این حال، اگر عرق سرد نوزاد بعد از واکسن با علائم دیگری مانند گریه مداوم برای بیش از ۳ ساعت، تب بالا یا علائم ناراحتی دیگر همراه باشد، توصیه می‌شود به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

عرق سرد نوزاد بعد از واکسن

عوارض رایج واکسیناسیون کودکان

واکسیناسیون بخش مهمی از مراقبت نوزاد محسوب می‌شود که محافظت در برابر بیماری‌های عفونی جدی را فراهم می‌کند. در حالی که واکسن‌ها از نظر ایمنی و کارایی آزمایش می‌شوند، مانند هر مداخله پزشکی، می‌توانند عوارض جانبی ایجاد کنند. درک این واکنش‌ها می‌تواند به والدین و مراقبان کمک کند تا آمادگی لازم را داشته باشند و از سلامت نوزادان خود اطمینان حاصل کنند.

شایع‌ترین عوارض جانبی واکسیناسیون نوزادان معمولاً خفیف است و بدون هیچ مشکل طولانی مدت برطرف می‌شود. این موارد می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • حساسیت، قرمزی یا تورم در محل تزریق
  • تب خفیف
  • تحریک پذیری یا بی قراری
  • گریه بیش از حد معمول
  • کاهش اشتها به مدت ۲۴ ساعت پس از واکسیناسیون
  • عرق سرد کردن که عموما رایج نیست

این علائم عموماً نشانه‌ای از پاسخگویی سیستم ایمنی بدن نوزاد به واکسن و ایجاد محافظت در برابر بیماری است و در بیشتر موارد برطرف می‌شود.

عرق سرد نوزاد بعد از واکسن


مطالب پیشنهادی: واکسیناسیون نوزاد در کرونا، با وجود بیماری باید بزنم؟


در صورت مشاهده عرق سرد نوزاد بعد از واکسن چه کار کنیم؟

اگر متوجه شدید که کودک شما بعد از واکسیناسیون عرق سرد را تجربه می‌کند، مهم است که وضعیت را از نزدیک زیر نظر داشته باشید، زیرا می‌تواند نشانه‌ای از تب خفیف یا پاسخی طبیعی به سازگاری بدن پس از واکسیناسیون باشد. ابتدا اطمینان حاصل کنید که کودک راحت است و بیش از حد لباس نپوشیده، زیرا گرمای بیش از حد می‌تواند به تعریق بیشتر کمک کند. به طور منظم به او شیر بدهید و سایر علائم ناراحتی را بررسی کنید. همچنین توصیه می‌شود دمای بدن کودک را مرتباً بررسی کنید تا مشخص شود که آیا تب دارد یا خیر.

در بیشتر موارد، علائم پس از واکسیناسیون از جمله عرق سرد، خفیف هستند و خود به خود برطرف می‌شوند. با این حال، شما می‌توانید با استفاده از یک پارچه خنک و مرطوب برای کاهش قرمزی، درد یا تورم در محل تزریق به کاهش ناراحتی کودک خود کمک کنید. اگر کودک تب دارد، یک حمام خنک ممکن است به کاهش دما کمک کند. همیشه از آب ولرم برای حمام استفاده کنید، زیرا آب بسیار سرد می‌تواند باعث حفظ گرما در بدن کودک شود.

اگر علائم کودک ادامه پیدا کرد یا اگر نگرانی دارید، بسیار مهم است که با یک پزشک تماس بگیرید. در حالی که عوارض جانبی جدی مانند عرق سرد و تب شدید بعد از واکسیناسیون نادر است، ممکن است رخ دهد و یک متخصص اطفال می‌تواند راهنمایی‌هایی را درباره اقدامات بعدی ارائه دهد.

عرق سرد نوزاد بعد از واکسن


بیشتر بخوانید: تب ناشی از واکسن در نوزادان، والدین بخوانند


چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در حالی که واکنش‌های شدید به واکسن‌ها نادر است، مهم است که مراقب باشید. والدین باید در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر پس از واکسینه شدن نوزاد خود به پزشک مراجعه کنند.

  • تب بالا (بیش از ۳۸.۳ درجه سانتیگراد)
  • گریه مداوم بیش از سه ساعت
  • واکنش‌های آلرژیک شدید، مانند مشکل در تنفس، کهیر یا تورم در اطراف صورت و گلو
  • تشنج

عرق سرد نوزاد بعد از واکسن


پیشنهاد ویژه نی نی بان:  قهوه با مغز چه میکند؟ فِرِش و شاداب


کلام آخر

همان طور که در این مقاله اشاره کردیم، در حالی که عرق سرد نوزاد بعد از واکسن یک واکنش معمولی به واکسن نیست، می‌تواند به عنوان بخشی از پاسخ به تب رخ دهد. والدین باید علائم کودک خود را پس از واکسیناسیون کنترل کنند و در صورت داشتن هر گونه نگرانی با یک پزشک مشورت کنند. لازم به یادآوری است که مزایای واکسیناسیون در پیشگیری از بیماری‌های جدی بسیار بیشتر از عوارض جزئی آن است و این مشکلات در بیشتر موارد قابل کنترل خواهند بود.

 

منبع: nhsinform

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.