۲۳۷۶۰۹
۱۴۲۰
۱۴۲۰

طول عمر مبتلایان به سرطان سینه در گرید‌های مختلف بیماری چقدر است؟

سرطان سینه وقتی ایجاد می‌شود که سلول‌های غیرطبیعی سینه، رشد خارج از کنترل داشته باشند و تومور ایجاد کنند. روی این مقاله کلیک کنید تا طول عمر مبتلایان به سرطان سینه را دریابید.

طول عمر مبتلایان به سرطان سینه در گرید‌های مختلف بیماری چقدر است؟

طول عمر مبتلایان به سرطان سینه می‌تواند زیاد باشد، به خصوص اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود. البته طول عمر مبتلایان به سرطان پستان به چند عامل مختلف بستگی دارد که یکی از آن‌ها، گریدهای مختلف این بیماری است.

بیشتر بخوانید: توده سفت در سینه نشانه چیست؟

در این مقاله می‌خوانید:

طول عمر مبتلایان به سرطان سینه
احتمال مرگ در سرطان سینه
چه موقع سرطان کشنده است؟
چه افرادی می‌توانند با سرطان سینه دوام بیاورند؟

طول عمر مبتلایان به سرطان سینه

اکثر متخصصان سرطان از نرخ بقای پنج ساله به عنوان معیار استاندارد استفاده می‌کنند.

نرخ بقای سرطان سینه، تعداد زنان مبتلا به سرطان سینه را با تعداد زنان در کل جمعیت مقایسه می‌کند تا مدت زمانی را که زنان مبتلا به سرطان سینه پس از تشخیص، احتمال زنده ماندن دارند را تخمین بزند.
برای مثال، اگر میزان بقای مرحله‌ای از سرطان پستان در طول یک دوره ۵ ساله ۹۰ درصد باشد، به این معنی است که احتمال زنده ماندن زنانی که به آن سرطان مبتلا شده‌اند، ۹۰ درصد بیشتر از زنانی است که به سرطان پستان مبتلا نشده‌اند.

بیشتر بخوانید: علت تغییرات رنگ نوک پستان خطرناک است؟

هیچ آمار اخیری در کشور ما وجود ندارد که بتوانیم از طریق آن، طول عمر مبتلایان به سرطان سینه را برایتان شرح دهیم. در واقع، هیچ راه معقولی برای پیش‌بینی مدت زمان زنده ماندن بیماران سرطانی وجود ندارد، چون دو فرد مبتلا به یک بیماری می‌توانند نتایج کاملاً متفاوتی داشته باشند. به همین دلیل، متخصصان اغلب به توصیف نرخ بقای نسبی روی می‌آورند.
نرخ بقای نسبی درصدی از افرادی را شرح می‌دهد که تا یک دوره زمانی یا بیشتر از یک دوره زمانی خاص زندگی می‌کنند. اکثر متخصصان سرطان از نرخ بقای پنج ساله به عنوان معیار استاندارد استفاده می‌کنند.
بنابراین، اگر نوع سرطانی که دارید دارای نرخ بقای نسبی پنج ساله ۵۰ درصدی باشد، به این معنی است که ۵۰ درصد از افراد حداقل پنج سال زندگی خواهند کرد. با این حال، بسیاری از افراد، مخصوصاً آن‌هایی که در گریدهای پیشرفته سرطان نیستند و این بیماری را زودتر تشخیص داده و درمان را شروع کرده‌اند، ممکن است سال‌های بیشتری زندگی کنند.

طول عمر مبتلایان به سرطان سینه در گرید‌های مختلف بیماری چقدر است؟

بیشتر بخوانید: ام آر آی سینه چیست؟ و چگونه انجام می‌شود؟

احتمال مرگ در سرطان سینه

احتمال مرگ یک زن بر اثر سرطان سینه حدود دو و نیم درصد تخمین زده می‌شود.

طول عمر افراد مبتلا به سرطان سینه این سوال را نیز ایجاد می‌کند که احتمال مرگ در اثر این بیماری چقدر است؟ سرطان سینه دومین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان است. (رتبه اول برای سرطان ریه است.) احتمال مرگ یک زن بر اثر سرطان سینه حدود ۱ تا ۳۹ یا دو و نیم درصد تخمین زده می‌شود.
نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان سینه از سال ۱۹۸۹ به طور پیوسته در حال کاهش بوده است و به طور کلی تا سال ۲۰۲۰ به میزان ۴۳ درصد کاهش یافته است. اعتقاد بر این است که عواملی شامل تشخیص زودهنگام سرطان سینه از طریق غربالگری و افزایش آگاهی و هم‌چنین درمان‌های بهتر در کاهش نرخ مرگ و میر بر اثر این بیماری دخیل هستند. با این حال، کاهش در سال‌های اخیر اندکی کم شده است.

طول عمر مبتلایان به سرطان سینه در گرید‌های مختلف بیماری چقدر است؟

بیشتر بخوانید: تفاوت ماموگرافی تشخیصی و سونوگرافی چیست؟

چه موقع سرطان کشنده است؟

دو مورد از علل اصلی مرگ و میر در افراد مبتلا به سرطان سینه که ناشی از لخته شدن خون هستند، عبارتند از:

  • ترومبوز وریدی
  • آمبولی ریه

در واقع، احتمال مرگ در سرطان سینه می‌تواند با این دو مورد مرتبط باشد. یکی از کارهایی که تومورها انجام می‌دهند، ترشح ماده‌ای است که توانایی لخته شدن خون شما را افزایش می‌دهد. یک مطالعه نشان داد زنان مبتلا به سرطان سینه سه تا چهار برابر بیشتر از زنان بدون سرطان در معرض خطر لخته شدن خون کشنده هستند.

بیشتر بخوانید: انجام ماموگرافی برای چه افرادی لازم است؟

البته صرفاً تشکیل لخته خون خطرناک نیست، بلکه محل تشکیل لخته خون است که می‌تواند زندگی را تهدید کند. از آن جایی که خون در کل بدن شما جریان دارد و قرار نیست در یک ناحیه کوچک بماند، این لخته‌ها ممکن است در ساق پا شروع شوند؛ اما در نهایت، در قسمت دیگری از بدن شما مانند مغز یا ریه‌ها گیر کنند. هنگامی که لخته خون در یکی از این نواحی لخته می‌شود، جریان خون قطع شده و در نتیجه، می‌تواند کشنده باشد و در طول عمر بیماران مبتلا به سرطان پستان تاثیر بگذارد. علائم لخته خون عبارتند از:

  • درد
  • تورم
  • تنگی
  • سرخی
  • احساس گرما در پا

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، ضروری است که فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. البته لخته شدن خون می‌تواند در بسیاری از انواع دیگر سرطان‌های پیشرفته رخ دهد و فقط منحصر به سرطان سینه نیست.

طول عمر مبتلایان به سرطان سینه در گرید‌های مختلف بیماری چقدر است؟

بیشتر بخوانید: آیا توده خوش خیم سینه شیمی درمانی می شود؟

چه افرادی می‌توانند با سرطان سینه دوام بیاورند؟

این‌که بعضی از افراد مبتلا به سرطان، ۱۰ سال یا بیشتر از زمان تشخیص بیماری خود زنده بمانند، چیز عجیبی نیست و نرخ بقای ۱۰ ساله برای دوره اولیه یا جدید سرطان سینه متاستاتیک حدود ۱۳ درصد است. (البته این میزان بر اساس مواردی است که مرحله ۴ تشخیص اولیه بوده است.) خصوصیات افرادی که احتمال دارد بیشتر بتوانند زندگی کنند، عبارتند از:

  • جوان‌تر بودن (این برخلاف سرطان پستان در مراحل اولیه است که در آن، طول عمر مبتلایان به سرطان سینه در افراد جوان‌تر کمتر است.)
  • احتمال بیشتری برای داشتن گیرنده‌های استروژن، پروژسترون یا تومورهای HER2 مثبت
  • احتمال کمتری برای ابتلا به سایر بیماری‌ها یا عوارض همراه
  • احتمال کمتر متاستازهای احشایی مانند متاستاز به شکم و متاستازهای کبدی

طول عمر مبتلایان به سرطان سینه در گرید‌های مختلف بیماری چقدر است؟

بیشتر بخوانید: تفاوت سونوگرافی و ماموگرافی چیست؟

کلام آخر

طول عمر مبتلایان به سرطان سینه به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از آن‌ها، گرید یا استیج این بیماری است. به طور کلی، تشخیص زودهنگام سرطان می‌تواند در بهبود و طول عمر بیماران موثر باشد. با این حال، در مرحله چهارم سرطان پستان، گسترش یا متاستاز بیماری، اولویت‌هایی که افراد در مراحل اولیه تشخیص دارند را تغییر می‌‌دهد. البته نرخ بقای پنج ساله یک معیار رایج و قابل اعتماد برای پیش آگاهی است، اما هرگز کل داستان را بیان نمی‌کند. هر فرد متفاوت است و متغیرهای مؤثر بر تشخیص سرطان، از جمله وضعیت گیرنده آن و درمان‌های مرتبط، بر نتیجه این بیماری تأثیر می‌گذارند.

به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.