۱۷۶۳۹۳
۱۹۳۵۴
۱۹۳۵۴

شست و شو و ضدعفونی کردن پستانک نوزاد

بخشی از بهداشت خوب پستانک، شست و شو و ضدعفونی کردن مکرر پستانک است. هر چه کودک کوچک‌تر باشد، محافظت از او در برابر باکتری‌ها و حفظ بهداشت مناسب پستانک اهمیت بیشتری دارد.

شست و شو و ضدعفونی کردن پستانک نوزاد

بخشی از بهداشت خوب پستانک، شست و شو و ضدعفونی کردن پستانک نوزاد است. هر چه کودک کوچک‌تر باشد، محافظت از او در برابر باکتری‌ها و حفظ بهداشت مناسب پستانک اهمیت بیشتری دارد.

در این مقاله می‌خوانید: 

شست و شو و ضدعفونی کردن پستانک نوزاد

شستن و ضدعفونی کردن پستانک نوزاد، قبل از اولین استفاده

روش‌های مختلفی برای ضد عفونی، یا استریل کردن پستانک وجود دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. یکی از این روش‌ها ضد عفونی کردن پستانک قبل از اولین استفاده است.

به یاد داشته باشید که وقتی پستانک‌ها را از بسته‌بندی خارج می‌کنید آن‌ها را استریل کنید! این کار را با قرار دادن پستانک در آب جوش فراوان به مدت 5 دقیقه انجام بدهید. این روش در مورد پستانک‌های لاتکس و سیلیکونی صدق می‌کند.

لاتکس، در موارد نادری ممکن است آلوده شود، بنابراین مهم است که آن را در آب فراوان استریل کنید. بهتر است که پستانک‌های لاتکس را جداگانه استریل کنید.

بیشتر بخوانید: مضرات شیشه شیر، زیاد است؟

شست و شو و ضدعفونی کردن پستانک نوزاد

ضد عفونی کردن پستانک نوزاد با جوشاندن

روش ضد عفونی کردن پستانک نوزاد که در ادامه به آن می‌پردازیم برای تمیز کردن پستانک‌های لاتکس و سیلیکونی است:

  • پستانک‌ها را در یک کاسه تمیز قرار دهید، سپس آب جوش را روی آن‌ها بریزید.
  • بگذارید پستانک حدود 5 دقیقه داخل آب جوش خیس بخورد. سپس آن‌ها را بردارید و بگذارید روی یک حوله تمیز خشک شوند.

این روش، باکتری‌ها را بدون به خطر انداختن دوام پستانک از بین می‌برد. ما فقط جوشاندن پستانک را قبل از اولین استفاده توصیه می‌کنیم، نه در استفاده‌های بعدی. قرار نیست پستانک‌ها به طور مکرر جوشانده شوند و ممکن است با قرار گرفتن مداوم در معرض حرارت زیاد از بین بروند. 

بیشتر بخوانید: رنگ لباس نوزادان، تاثیر بر سلامت روان

شست و شو و ضدعفونی کردن پستانک نوزاد

ضد عفونی کردن پستانک نوزاد با استریلیزاسیون مایکروویو

توجه داشته باشید که اگر دمای مایکروویو از 100 درجه سانتیگراد / 212 درجه فارنهایت بیشتر شود، لاتکس تجزیه می‌شود. بنابراین، استریل کردن لاتکس در مایکروویو را توصیه نمی‌کنیم.

سیلیکون نسبت به لاتکس دمای بالاتری را تحمل می‌کند. بنابراین می‌توانید از استریلیزاسیون مایکروویو برای پستانک‌های سیلیکونی استفاده کنید. با این حال، مطمئن شوید که دما از 110 درجه سانتیگراد / 230 درجه فارنهایت بیشتر نمی‌شود. قرار دادن مکرر پستانک در دمای بالای 100 درجه سانتیگراد به مرور زمان دوام و طول عمر آن را کاهش می‌دهد.

بنابراین، باز هم توصیه می‌کنیم که برای استفاده از استریلیزاسیون مایکروویو باید مطمئن شوید که دما در حدود ۱۰۰ درجه سانتیگراد / ۲۱۲ درجه فارنهایت باقی می‌ماند. در اکثر مایکروویوها، این بدان معناست که پستانک‌ها باید حداکثر یک دقیقه با حداکثر حرارت گرم شوند. 

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص اطفال

شست و شو و ضدعفونی کردن پستانک نوزاد

ضد عفونی کردن پستانک نوزاد با دستگاه های بخار 

توجه داشته باشید که اگر دما از 100 درجه سانتیگراد / 212 درجه فارنهایت بیشتر شود، لاتکس تجزیه می‌شود. بنابراین، استفاده از دستگاه‌های استریل‌کننده بخار را برای پستانک‌های لاستیکی طبیعی توصیه نمی‌کنیم.

 سیلیکون نسبت به لاتکس دمای بالاتری را تحمل می‌کند. بنابراین می‌توانید از دستگاه‌های استریل‌کننده بخار برای پستانک‌های سیلیکونی استفاده کنید. مطمئن شوید که دما از 110 درجه سانتیگراد تجاوز نمی‌کند. 

شست و شو و ضدعفونی کردن پستانک نوزاد

ضد عفونی کردن پستانک نوزاد با دستگاه های استریل کننده UV

ما استفاده از دستگاه‌های ضدعفونی کننده اشعه ماوراء بنفش را برای پستانک‌های لاتکس طبیعی یا سیلیکونی توصیه نمی‌کنیم.

لاتکس، یک ماده طبیعی است که تحت تاثیر اشعه ماوراء بنفش آسیب می‌بیند. همچنین هرگز لاتکس لاستیک طبیعی را زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

علاوه بر این، نور فرابنفش تنها در صورتی میکروب‌ها را از بین می‌برد که مستقیما بر روی سطح محصول حاوی باکتری بتابد، بر خلاف بخار که یک گاز است و بدون توجه به شکل به راحتی می‌تواند در تمام سطح پستانک پخش شود. بنابراین، ما استفاده از ضدعفونی کننده ماوراء بنفش را برای هیچ یک از پستانک‌ها توصیه نمی‌کنیم.

بیشتر بخوانید: لیست لوازم مورد نیاز سیسمونی نوزاد

شست و شو و ضدعفونی کردن پستانک نوزاد

ضد عفونی کردن پستانک نوزاد با استفاده از محلول های استریل کننده

ما استفاده از محلول ضدعفونی کننده را برای پستانک‌های لاتکس طبیعی، یا سیلیکونی توصیه نمی‌کنیم، چون اگر پستانک برای مدت طولانی‌تر از زمان توصیه شده در محلول استریل‌کننده بماند، آسیب می‌بیند. 

ضد عفونی کردن پستانک نوزاد با ماشین ظرفشویی

ما تمیز کردن پستانک‌های لاتکس یا سیلیکونی را در ماشین ظرفشویی توصیه نمی‌کنیم. مواد تمیزکننده می‌توانند به مواد پستانک آسیب برسانند. علاوه بر این، بیشتر ماشین‌های ظرفشویی به دمای کافی نمی‌رسند که بتوانند پستانک را استریل کنند.

اگر در نوک پستانک، آبی باقی بماند 

پس از تمیز کردن، باقی ماندن آب در نوک پستانک غیرعادی نیست. اگر در نوک پستانک آبی باقی مانده، به سادگی نوک پستانک را فشار دهید تا آب اضافی آن خارج شود. اگر قطرات آب در نوک پستانک باقی ماند، فقط اجازه دهید پستانک در مجاورت هوا خشک شود.

بیشتر بخوانید: چیدمان اتاق نوزاد، همه نکاتی که باید بدانید

شست و شو و ضدعفونی کردن پستانک نوزاد

شستن و ضد عفونی کردن پستانک، هر چند وقت یکبار انجام شود؟

بخشی از بهداشت خوب پستانک، تمیز کردن مکرر پستانک است. هر چه کودک کوچک‌تر باشد، محافظت از او در برابر باکتری‌ها و حفظ بهداشت مناسب پستانک اهمیت بیشتری دارد. چون سیستم ایمنی کودکان هنوز با باکتری‌های مختلف آشنا نشده و هنوز نمی‌توانند با آن‌ها مقابله کنند. بنابراین شما باید پستانک‌های نوزاد را به طور منظم استریل کنید، اما در این کار زیاده‌روی نکنید. 

خلاصه

قرار دادن پستانک در معرض آب جوش، یکی از روش‌های شستن و ضد عفونی کردن پستانک نوزاد است. اگر می‌خواهید از روش‌هایی مانند ضد عفونی کردن پستانک با مایکروویو، یا بخار استفاده کنید، حتما نکات مطرح شده در این مقاله را رعایت کنید. برخی از روش‌های ضد عفونی کردن برای پستانک توصیه نمی‌شوند. 

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

منبع: bibsworld

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.