۲۳۶۷۸۰
۴۲۳۰
۴۲۳۰

مواد غذایی ممنوع برای کودکان زیر یک سال

تغذیه تکمیلی یک نقطه عطف اساسی در زندگی کودک محسوب می‌شود. یک نوزاد سالم و در حال رشد می‌تواند چندین غذای جامد مختلف بخورد. با این حال، یک سری محدودیت‌هایی نیز وجود دارد. روی این مقاله کلیک کنید تا با مواد غذایی ممنوع برای کودکان زیر یک سال آشنا شوید.

مواد غذایی ممنوع برای کودکان زیر یک سال

کودکان زیر یک سال هنوز در حال رشد مهارت‌های حیاتی دهان و دندان هستند و سیستم گوارشی نابالغی دارند. بنابراین والدین باید در هنگام انتخاب غذاهای مناسب برای شیرگیری دقت کنند. در این مقاله شما را با تمام مواد غذایی ممنوع برای کودکان زیر یک سال آشنا می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: غذاهای ممنوعه برای کودکان، توجه به نکات زیر

در این مقاله می‌خوانید:

  • لیست غذاهای ممنوعه برای کودکان زیر یک سال
  • مواد قندی
  • عسل
  • شیر گاو
  • مواد غذایی غیر پاستوریزه
  • پنیر
  • آب میوه های صنعتی
  • گوشت دودی و پخته شده
  • ماهی های پر از جیوه

لیست غذاهای ممنوعه برای کودکان زیر یک سال

مواد غذایی ممنوع برای کودکان زیر یک سال عبارتند از:

مواد قندی

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری توصیه می‌کند که به نوزادان زیر ۲۴ ماه قند اضافه ندهید.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) توصیه می‌کند که به نوزادان زیر ۲۴ ماه قند اضافه ندهید. به گفته متخصصان، نوزادان نباید شکر را به تنهایی یا به عنوان بخشی از غذا مصرف کنند، زیرا شکر کالری بیشتری به رژیم غذایی اضافه می‌کند و می‌تواند به مرور زمان باعث پوسیدگی دندان شود. بسیاری از مادران تمایل دارند شکر تصفیه شده را به شیر اضافه کنند. هم‌چنین، قرار دادن فرزندتان در معرض قند در دوران نوزادی و اوایل کودکی ممکن است باعث شود که کودک شما به غذاهای شیرین تمایل پیدا کند. در نتیجه، احتمال مصرف قند بیش از حد در مراحل بعدی زندگی بالا می‌رود که ممکن است منجر به بیماری‌های مزمنی مانند دیابت نوع ۲ شود. بنابراین، شما نباید به کودک خود غذاها و نوشیدنی‌های شیرین، مانند بیسکوییت و آب میوه بدهید.

مواد غذایی ممنوع برای کودکان زیر یک سال

بیشتر بخوانید: چگونگی غذای مغذی کودک

عسل

عسل یک شیرین کننده طبیعی است که مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌های کمیاب دارد و به همین دلیل، جایگزین سالمی برای شکر محسوب می‌شود. با این حال، کودکان زیر یک سال به دلیل خطر بوتولیسم نمی‌توانند عسل مصرف کنند.
علاوه بر این، عسل حاوی مقادیر قابل توجهی قند است که در صورت مصرف بیش از حد، خطرات مشابهی با مواد قندی دارد. بنابراین، عسل نیز از مواد غذایی ممنوع برای کودکان زیر یک سال محسوب می‌شود.

مواد غذایی ممنوع برای کودکان زیر یک سال

بیشتر بخوانید: غذاهایی که نباید به نوزاد داد، یازده مورد مهم

شیر گاو

شیر گاو چندین ماده مغذی دارد، اما برای نوزادان زیر ۱۲ ماه مناسب نیست. در واقع، شیر گاو مواد ضروری برای رشد و نمو نوزاد که شامل ویتامین E، آهن و روی می‌شوند را ندارد. هم‌چنین ممکن است نوزاد شما به آن واکنش آلرژیک نشان دهد.
علاوه بر این، شیر گاو دارای پروتئین‌ها و مواد معدنی سنگینی است که نه تنها بر کلیه‌های در حال رشد کودک فشار زیاد وارد می‌کند؛ بلکه می‌توانند پوشش دستگاه گوارش کودک را نیز تحریک کرده و در طول زمان، باعث ایجاد و افزایش خطر کم‌خونی فقر آهن (IDA) شوند.

مواد غذایی ممنوع برای کودکان زیر یک سال

بیشتر بخوانید: برنامه غذایی نوزاد تا یک سالگی

مواد غذایی غیر پاستوریزه

مصرف شیر خام غیر پاستوریزه، ماست، سرکه سیب و آبمیوه‌ها می‌تواند کودک را در معرض باکتری E. colii قرار دهد. این باکتری برای نوزاد خطرناک است و می‌تواند باعث بیماری‌های شدید مانند سپتی سمی و مننژیت شود. به عبارت بهتر، سیستم ایمنی کودک نمی‌تواند باکتری ای کلای را کنترل کند. بنابراین کارشناسان، مواد غذایی غیر پاستوریزه را نیز در گروه مواد غذایی ممنوع برای کودکان زیر یک سال قرار می‌دهند.

مواد غذایی ممنوع برای کودکان زیر یک سال

بیشتر بخوانید: غذای کمکی به نوزاد ۴ ماهه ندهید

پنیر

لیستریا یک باکتری مضر است که می تواند باعث مسمومیت غذایی شود.

بسیاری از انواع پنیر‌ها می‌توانند بخشی از یک رژیم غذایی متعادل برای نوزادان باشند، زیرا منبع خوبی از کلسیم، پروتئین و ویتامین‌ها را فراهم می‌کنند. با این حال، نوزادان نباید از پنیرهای نرم کپک زده مانند پنیر بری، پنیر بز یا پنیر آبی تغذیه شوند، زیرا این نوع پنیرها با خطر بیشتری برای حمله باکتری لیستریا همراه هستند. پنیرهای ساخته شده از شیر غیر پاستوریزه نیز همین خطر را دارند و نوزادان و بچه‌های خردسال باید از آن‌ها اجتناب کنند.
لیستریا یک باکتری مضر است که می تواند باعث مسمومیت غذایی شود. بنابراین، هنگام خرید پنیر برای نوزاد، برچسب تغذیه و لیست مواد تشکیل دهنده را به دقت بررسی کنید. هم‌چنین مهم است که هنگام سرو پنیر تهیه شده از لبنیات مراقب حساسیت به شیر باشید.

مواد غذایی ممنوع برای کودکان زیر یک سال

بیشتر بخوانید: برای رشد کودکان، چه غذاهایی مفید است؟

آب میوه های صنعتی

آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه می‌کند از آب میوه دادن به نوزادان خودداری شود. به گفته آن‌ها، آب میوه هیچ ارزش غذایی برای کودکان زیر یک سال ندارد. فقط کمی قند اضافی بدون هیچ مزیت تغذیه‌ای به رژیم غذایی کودک تحمیل می‌شود. علاوه بر این، مصرف آب میوه با پوسیدگی دندان همراه است. در نتیجه، کودکان نوپا بین یک تا سه سال نباید بیش از چهار اونس آب میوه در روز مصرف کنند. مخصوصاً آب میوه های صنعتی از مواد غذایی ممنوع برای کودکان زیر یک سال محسوب می‌شوند.

مواد غذایی ممنوع برای کودکان زیر یک سال

بیشتر بخوانید: سوپ برای نوزاد، انواع و دستور پخت آن ها

گوشت دودی و پخته شده

گوشت‌های دودی گاهی اوقات به اندازه کافی پخته نمی‌شوند. در نتیجه ممکن است باکتری‌های مضر آن‌ها از بین نرود و برای کودکان خطرناک باشند. علاوه بر این، گوشت‌های دودی یا پخته شده مانند بیکن، بولونیا و سالامی حاوی میزان زیادی چربی، سدیم و نیترات هستند. بنابراین، از مواد غذایی ممنوع برای کودکان زیر یک سال محسوب می‌شوند. در واقع، کودک نمی‌تواند غذاهای چرب و پر از سدیم را هضم کند. بنابراین دادن این غذاها به نوزادان توصیه نمی‌شود.

مواد غذایی ممنوع برای کودکان زیر یک سال

بیشتر بخوانید: لیست جامع غذای کودکان، صفر تا یک سالگی

ماهی های پر از جیوه

جیوه یک فلز سنگین است که می‌تواند رشد عصبی نوزاد را مختل کند.

ماهی غنی از مواد مغذی حیاتی مانند ید، روی و پروتئین‌های بدون چربی و باکیفیت است. علاوه بر این، دارای اسیدهای چرب امگا ۳ ضروری نیز هست که DHA (دوکوزاهگزانوئیک اسید) و EPA (ایکوزاپنتانوئیک اسید) را شامل می‌شوند و به رشد مغز نوزاد کمک می‌کنند. بنابراین، شما باید به کودک خود ماهی‌های کم جیوه و چرب مانند سالمون بدهید، اما در عین حال، از دادن ماهی‌هایی مانند ماهی تن، کوسه، کاشی و شاه ماهی خال مخالی اجتناب کنید، زیرا میزان زیادی جیوه دارند.
جیوه یک فلز سنگین است که می‌تواند رشد عصبی نوزاد را مختل کند و منجر به مشکلات تکاملی مانند اختلال در رشد گفتار و مهارت‌های حرکتی شود. بنابراین، اجتناب از ماهی‌های پر از جیوه برای نوزادان ضروری است.

مواد غذایی ممنوع برای کودکان زیر یک سال

بیشتر بخوانید: تغذیه سالم کودکان، چگونه عادتشان بدهیم؟

کلام آخر

سیستم ایمنی و گوارشی نوزاد در ماه‌های اول تولد به گونه‌ای است که نمی‌تواند بعضی از غذاها را تحمل کند. از این رو بعضی از مواد غذایی ممنوع برای کودکان زیر یک سال، مواد قندی و عسل هستند. شیر گاو نیز مناسب نیست، زیرا مواد مغذی ضروری برای رشد و نمو نوزادان را ندارد.

به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: momjunction

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.