۲۳۷۳۹۰
۶۲۹
۶۲۹

غلبه بر تنبلی با کمک قصه کودکانه و کمک به مادران

والدین اغلب از خود می‌پرسند: «چرا کودک من تنبل است؟»، اما در حقیقت، بیشتر بچه‌های تنبل واقعاً این‌طور نیستند و دلایل پنهان زیادی برای تنبلی ظاهری کودک شما وجود دارد که البته می‌توان آن‌ها را برطرف کرد. روی این مقاله کلیک کنید تا با راه غلبه بر تنبلی با قصه کودکانه آشنا شوید.

غلبه بر تنبلی با کمک قصه کودکانه و کمک به مادران

غلبه بر تنبلی با قصه کودکانه روشی است که اغلب به آن توجهی نمی‌شود، در صورتی که بعضی از داستان‌ها می‌توانند به کودک شما انگیزه بدهند و واقعاً در رفتار آن‌ها تاثیر داشته باشند. پس به خواندن ادامه دهید تا ببینید که چطور تنبلی کودکان شما با قصه گفتن برای آن‌ها می‌تواند برطرف شود.

در این مقاله می‌خوانید:

  • علت تنبلی کودکان
  • قصه کودکانه برای غلبه بر تنبلی

علت تنبلی کودکان

کودک شما ممکن است بی حوصله، دلسرد و بی انگیزه باشد.

اغلب اوقات‌ آنچه در کودکان از بیرون شبیه تنبلی به نظر می‌رسد، ممکن است در واقع نوعی کمبود انرژی درونی باشد. در این حالت، کودک شما ممکن است علاوه بر خستگی جسمی، بی حوصله، دلسرد و بی انگیزه نیز باشد. پس قبل از هر چیز باید علل این علائم را جستجو کنیم. البته در این مقاله، تنها به دلایلی می‌پردازیم که روش قصه گفتن در موردشان فایده داشته باشد. این علل تنبلی در کودکان عبارتند از:

بیشتر بخوانید: آیا لالایی خواندن باعث باهوش شدن جنین می شود؟

تنبلی بر اثر ناتوانی‌های یادگیری

بسیاری از کودکانی که تنبل به نظر می‌رسند، در سکوت با ناتوانی‌های یادگیری ناشناخته خود سروکار دارند. مطالعه‌ای که توسط دانشگاه فناوری کوئینزلند در استرالیا انجام شد، ۲۰ کودک ۷ تا ۱۰ ساله را که توسط والدین و معلمان خود تنبل تلقی می‌شدند مورد ارزیابی قرار داد.
بررسی‌‌های دقیق نشان داد که ۱۷ کودک از ۲۰ کودک تنبلی که در این آزمایش شرکت داشتند، دارای طیف وسیعی از مشکلات یادگیری و اختلال توجه بودند. همین مشکلات یادگیری باعث شد که این کودکان نسبت به یادگیری بی‌ علاقه شوند و انگیزه خود را از دست بدهند. در واقع، والدین و معلمان به اشتباه فکر می‌کردند که این بچه‌ها تنبل هستند و نیازهای ویژه آن‌ها را نمی‌شناختند.

غلبه بر تنبلی با کمک قصه کودکانه و کمک به مادران

بیشتر بخوانید: انواع بی انگیزگی و ۱۰ روش درمان

تنبلی کودکان بر اثر اختلال کمبود توجه و بیش فعالی

اختلال کمبود توجه و بیش فعالی (ADHD)، یکی از شایع‌ترین اختلالات رشدی عصبی است که کودکان مبتلا به آن در امر تمرکز مشکل دارند. هم‌چنین، علائم بی توجهی درمان نشده می‌تواند بر توانایی و انگیزه کودک برای یادگیری تأثیر بگذارد. ADHD سه زیرگروه دارد که عبارتند از:

  • عمدتاً بیش فعال- تکانشی
  • عمدتاً بی توجه
  • ترکیبی

در هر سه زیرگروه، کودکان دچار مشکلات تمرکز هستند. با این حال، کودکان عمدتاً بی توجه به ندرت مشکلات رفتاری قابل تشخیص نشان می‌دهند. این کودکان ممکن است در بزرگسالی به اشتباه شبیه افراد تنبل دیده شوند. علاوه بر این، ADHD در دختران نیز بدون تشخیص است، زیرا نوع علائمی که تجربه می‌کنند متفاوت است. به هر حال، حرف اصلی این است که ADHD می‌تواند کودک شما را بی انگیزه و تنبل نشان دهد.

غلبه بر تنبلی با کمک قصه کودکانه و کمک به مادران

بیشتر بخوانید: سندروم بی انگیزگی چیست؟ چرا به همه چیز بی میل هستیم؟

قصه کودکانه برای غلبه بر تنبلی

اگر علت تنبلی، مشکلات یادگیری یا تمرکز مانند ADHD باشد، قصه خواندن می‌تواند تا حد زیادی به آموزش کودک شما کمک کند. در واقع، تحقیقات نشان می‌دهد که قصه‌ گویی به میزان قابل توجهی درک کودک را هنگام خواندن برای خود بهبود می‌بخشد. از این رو، در ادامه شما را با چند راهکار در این زمینه آشنا می‌کنیم تا بتوانید آن‌ها را در خانه با فرزند خود به کار بگیرید:

  • وقتی برای کودک خود داستانی تعریف می‌کنید، ساختار اساسی بیشتر داستان‌ها را بلد باشید و طبق همان پیش بروید. به این ساختار بنیادی بچسبید و جزئیات اضافی را به حداقل برسانید.
  • شخصیت اصلی داستان را با ویژگی‌های خاص، مانند هرکول قدرتمند برای کودک خود تعریف کنید.
  • هنگام تعریف قصه کودکانه زمان و مکان داستان را نیز به اختصار توضیح دهید.

بیشتر بخوانید: چطور تنبلی را با کتاب درمان کنیم؟ / ۵ کتاب عالی برای درمان تنبلی

  • برای کودک خود تعریف کنید که چطور چالش‌ها یا انتخابات شخصیت‌های اصلی داستان اتفاقات را رقم می‌زنند.
  • روی نقطه اوج نیز تاکید کنید. آیا شخصیت‌های داستان یک پایان خوش، یک پایان ناخوش یا یک پایان غیرمنتظره دارند؟
  • انگیزه‌ها و تصمیمات تمام شخصیت‌ها را حتی اگر در داستان اصلی بیان نشده باشد، توضیح دهید.
  • حتی هنگام تماشای فیلم یا برنامه‌های تلویزیونی با فرزندتان نیز تصور نکنید که او می‌تواند روابط علی را ببیند یا جزئیات را به خاطر بسپارد. در واقع، ممکن است لازم باشد که شما دلیل اتفاقات را توضیح دهید.

غلبه بر تنبلی با کمک قصه کودکانه و کمک به مادران

بیشتر بخوانید: با کودکان تنبل چطور کنار بیاییم؟ راهکارهای غلبه بر تنبلی کودکان

  • اگر فرزندتان داستان را قطع کرد، با گفتن «چه سوال خوبی! یا جالبه!» او را تایید کنید و تا حد امکان کوتاه و ساده به سوال یا حرف او پاسخ دهید. علاوه بر این، می‌توانید بگویید:«چند دقیقه صبر کن تا مشخص بشه!» سپس، در زمان مناسب، حتماً بگویید که:«به جواب سوالت رسیدیم!»
  • اگر فرزندتان می‌خواهد در حین گوش دادن به قصه صوتی با عروسک‌های خود بازی یا نقاشی کند، نگران نباشید.
  • اگر به نظر می‌رسد وقفه انداختن کودک شما ارتباطی با داستان ندارد، پاسخ خود را به حداقل برسانید تا تمرکز او به داستان بازگردد.
  • سعی کنید یک عبارت تکراری یا افکت صوتی را در داستان بگنجانید و از فرزندتان دعوت کنید که آن را با شما بگوید. این باعث می‌شود که او مراقب و گوش به زنگ باشد.

بیشتر بخوانید: تنظیم خواب کودک با کمک قصه کودکانه و داستان شب

  • هر داستانی را تبدیل به درس عبرت نکنید. مطمئن شوید که داستان‌ها لذت ‌بخش باقی می‌مانند و درس و مشق نیستند.
  • هنگامی که شخصیت داستان در حال انتخاب است، مکث کنید و از کودک خود بپرسید:«به نظر تو الآن چیکار می‌تونه بکنه؟» حتی اگر پاسخ فرزندتان آن چیزی نباشد که شما دنبالش هستید، این مفهوم را به او یاد می‌دهید که برای هر چیزی دلیلی وجود دارد.
  • برای غلبه بر تنبلی ، در پایان هر قصه نیز می‌توانید از او بپرسید:«فکر می‌کنی این شخصیت کار درستی انجام داده؟» یا «به نظرت چه کار دیگه‌ای می‌تونست انجام بده؟» اگر فرزندتان نمی‌داند، خودتان به آرامی و مختصر به آن پاسخ دهید یا بپرسید:«اگه این کارو انجام می‌داد چه می‌شد؟»

غلبه بر تنبلی با کمک قصه کودکانه و کمک به مادران

بیشتر بخوانید: آیا بی انگیزگی باعث تنبلی کودکان می شود؟

کلام آخر

غلبه بر تنبلی با قصه کودکانه برای کودکانی مناسب است که تنبل در نظر گرفته می‌شوند، در صورتی که دچار مشکلات یادگیری هستند. در واقع، دنیای قصه و داستان می‌تواند تمرکز کردن را در کودک شما تقویت کند تا تنبلی و بی انگیزگی از او فاصله بگیرد. فقط کافی است تا کمی حوصله به خرج دهید و روش‌هایی که در این مقاله گفتیم را امتحان کنید.

به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: impactparents

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.