۲۴۲۴۹۴
۹۴
۹۴

تاثیر کم‌خوابی بر میل جنسی

اغلب توصیه می‌شود که بزرگسالان هر شب ۷ تا ۹ ساعت بخوابند. با این حال، از هر ۳ بزرگسال، یک نفر به طور منظم خواب کافی دریافت نمی‌کند. این مقاله را بخوانید تا با تاثیر کم خوابی بر میل جنسی آشنا شوید.

تاثیر کم‌خوابی بر میل جنسی

تاثیر کم خوابی بر میل جنسی منفی و قابل توجه است. خواب ناکافی بر جنبه‌های فیزیولوژیکی و روانی بدن اثر می‌گذارد که می‌تواند مستقیماً به کاهش تمایل و عملکرد جنسی منجر شود. با ما همراه باشید تا با همه چیز درباره تاثیر بی خوابی بر میل جنسی آشنا شوید.

در این مقاله می‌خوانید:

خواب چگونه بر رابطه جنسی تأثیر می گذارد؟

صحبت کردن در مورد این‌که چگونه مشکلات خواب بر زندگی جنسی شما تأثیر می‌گذارد راحت به نظر نمی‌رسد. با این حال، کم خوابی می‌تواند از راه‌های مختلفی مانع از سلامت جنسی شما شود که عبارتند از:

تاثیر کم خوابی بر کاهش میل جنسی

ممکن است بین برانگیختگی جنسی و میزان خواب شما ارتباطی وجود داشته باشد. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که میل جنسی زنان به ازای هر ساعت خواب اضافی، 14 درصد افزایش می‌یابد. علاوه بر این، یک مطالعه کوچک نیز نشان داد که کمبود خواب می‌تواند تستوسترون مردان را کاهش دهد و میل جنسی را کم کند. خود کاهش تستوسترون نیز ممکن است باعث ایجاد مشکلات خواب شود.

تاثیر کم خوابی بر ناباروری

علاوه بر تاثیر کم خوابی بر میل جنسی، مردانی که خواب کافی ندارند ممکن است اسپرم کافی تولید نکنند و سطح پایین تستوسترون آن‌ها نیز می‌تواند به کیفیت اسپرم موجود آسیب برساند و بچه‌دار شدن مرد را با چالش روبه‌رو کند. در زنان نیز کمبود خواب در طولانی‌مدت باعث چرخه قاعدگی نامنظم می‌شود که می‌تواند مشکلات تخمک گذاری و ناباروری را به همراه داشته باشد.

تاثیر کم خوابی بر اختلال نعوظ

اختلال نعوظ در اغلب اوقات نشان دهنده مشکل دیگری مانند دیابت، بیماری قلبی یا کم خوابی است. مردانی که اختلالات خواب دارند بیشتر در معرض ابتلا به اختلال نعوظ هستند. در واقع، مطالعه‌ای در سال 2016 منتشر شد که نشان داد 63 درصد از مردان دچار آپنه انسدادی خواب، اختلال نعوظ نیز داشتند.

تاثیر کم‌خوابی بر میل جنسی


بیشتر بخوانید: ساعت بدن چیست و چطور اختلال در آن سلامت بدن را تهدید می‌کند؟


تاثیر کم خوابی بر میل جنسی چیست؟

کم‌ خوابی می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای بر جنبه‌های مختلف زندگی داشته باشد، از جمله میل جنسی. در زیر به چند مورد از این تأثیرات اشاره می‌کنیم:

کاهش سطح انرژی و خستگی مفرط

تاثیر بی خوابی بر میل جنسی با کاهش سطح انرژی و احساس خستگی مداوم نمایان می‌شود. وقتی به اندازه کافی نمی‌خوابید، بدن شما برای بازیابی انرژی خود زمان کافی ندارد. این موضوع باعث می‌شود که توان جسمی و ذهنیتان کاهش یابد و در زمان کمبود خواب، تمایل زیادی به فعالیت‌های فیزیکی از جمله رابطه جنسی نداشته باشید. در واقع، خستگی مفرط باعث می‌شود که به جای احساس انرژی و شادابی به دنبال استراحت و آرامش باشید و این مسئله میل جنسی شما را کاهش می‌دهد.


بیشتر بخوانید: تاثیر رابطه جنسی بر شادی و رضایت از زندگی


تغییر در سطح هورمون‌ها

کم‌ خوابی می‌تواند تعادل هورمونی بدن را به هم بریزد. به ویژه هورمون‌هایی که نقش کلیدی در تنظیم میل جنسی دارند، تحت تأثیر بی خوابی قرار می‌گیرند. برای مثال، سطح تستوسترون در مردان و زنان می‌تواند با کمبود خواب کاهش یابد. این هورمون مسئول تحریک میل جنسی است و کاهش آن می‌تواند منجر به کاهش شدید میل جنسی شود. همچنین، کم‌ خوابی می‌تواند باعث افزایش سطح هورمون استرس (کورتیزول) شود که تأثیر منفی بر میل جنسی می‌گذارد.

تاثیر کم‌خوابی بر میل جنسی


بیشتر بخوانید: چرا زنان باردار خوب نمی خوابند؟ علت و راه حل


تأثیرات روانی مانند اضطراب و افسردگی

تاثیر خواب روی رابطه جنسی بعد روانی نیز دارد. کم‌ خوابی مداوم می‌تواند به مشکلات روانی مانند اضطراب و افسردگی منجر شود. هر دوی این اختلالات با کاهش میل جنسی مرتبط هستند و وقتی فرد درگیر مسائل روانی مانند اضطراب یا افسردگی است، تمرکز بر لذت‌های جسمی و روحی از جمله تمایل به روابط جنسی برایش دشوارتر می‌شود. این مشکلات روانی ناشی از کم‌ خوابی می‌توانند فرد را در حالتی قرار دهند که حتی اگر از لحاظ فیزیکی مشکلی نداشته باشد، باز هم علاقه‌اش به فعالیت‌های جنسی کاهش یابد.


بیشتر بخوانید: سرد مزاجی زنان، علت و درمان


کاهش کیفیت رابطه عاطفی

کم‌ خوابی می‌تواند باعث ایجاد تنش و اختلاف در روابط عاطفی شود. افرادی که کم‌ خواب هستند، ممکن است تحریک ‌پذیری بیشتری داشته باشند و در نتیجه، تعاملات منفی با همسرشان بیشتر شود. کاهش کیفیت ارتباطات عاطفی و افزایش نارضایتی‌ها نیز می‌تواند به کاهش میل جنسی منجر شود. در واقع، چون رابطه جنسی با پیوند عاطفی و نزدیکی احساسی ارتباط مستقیم دارد، هرگونه تنش در این روابط می‌تواند بر میل جنسی تأثیر منفی بگذارد.


بیشتر بخوانید: ۵ فایده مهم رابطه زناشویی در اول صبح


تضعیف سیستم ایمنی بدن

تأثیر کم خوابی و میل جنسی را می‌توان در سایر قسمت‌های بدن نیز جستجو کرد. کم‌ خوابی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند و شما را در برابر بیماری‌ها آسیب‌پذیرتر سازد. وقتی بیمار هستید یا به طور مداوم احساس ناتوانی جسمی می‌کنید، طبیعی است که میل جنسیتان کاهش یابد. هم‌چنین، مشکلات جسمی ناشی از ضعف سیستم ایمنی می‌تواند باعث شود که بدن تمرکز خود را روی بهبود و بازسازی قرار دهد و در نتیجه، توجه کمتری به نیازهای جنسی داشته باشد.

تاثیر کم‌خوابی بر میل جنسی


بیشتر بخوانید: راهکارهایی برای بهتر خوابیدن در روزهای گرم تابستان!


راهکارهای مقابله با تأثیر بی‌خوابی بر میل جنسی

برای مقابله با تأثیرات منفی کم ‌خوابی بر میل جنسی می‌توان از راهکارهای مختلفی استفاده کرد که عبارتند از:

  • سعی کنید هر روز در ساعت مشخصی بخوابید و بیدار شوید تا بدن شما ریتم منظمی برای خواب و بیداری داشته باشد.
  • در یک اتاق تاریک، آرام و با دمای مناسب بخوابید و از تشک و بالش راحت استفاده کنید.
  • قبل از خواب کافئین و الکل مصرف نکنید تا دچار اختلالات خواب نشوید.
  • نزدیک ساعت خواب تلویزیون و تلفن همراه خود را خاموش کنید.
  • ورزش منظم و تغذیه سالم داشته باشید.
  • استرس خود را مدیریت کنید.
  • ارتباط عاطفی خود و همسرتان را تقویت کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان رابطه جنسی چه زمانی است؟ رابطه جنسی شبانه یا صبحگاهی؟


کلام آخر

تاثیر کم خوابی بر میل جنسی باید جدی گرفته شود، زیرا کم خوابی سطح هورمون‌های بدن را تغییر می‌دهد و از طرفی باعث خستگی روحی و جسمی می‌شود که مستقیماً روی میل جنسی شما تاثیر می‌گذارد و آن را کاهش می‌دهد. در نتیجه، توصیه می‌کنیم که ساعت خواب خود را اصلاح کنید تا زندگی زناشویی گرم‌تری داشته باشید.

به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: goodrx

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.