۲۳۸۴۵۲
۳۹
۳۹

شرم از بدن یا بادی شیمینگ، علت و درمان

شرم از بدن یا بادی شیمینگ رایج است و می‌توانید با تمرین مثبت‌اندیشی با خود و دیگران، از تداوم آن جلوگیری کنید و به بهبود اثرات مضر آن کمک کنید.

شرم از بدن یا بادی شیمینگ، علت و درمان

شرم از بدن یا بادی شیمینگ عبارت است از گفتن چیزی منفی در مورد بدن شخص. این می تواند در مورد بدن خود شما یا شخص دیگری باشد. تفسیر می تواند در مورد اندازه، سن، مو، لباس، غذا، مو یا سطح جذابیت درک شده شخص باشد. شرم از بدن یا بادی شیمینگ می تواند منجر به مشکلات سلامت روانی از جمله اختلالات خوردن، افسردگی، اضطراب، اعتماد به نفس پایین و بدشکلی بدن و همچنین احساس عمومی نفرت از بدن شود.

در این مقاله می‌خوانید: 

 

شرم از بدن یا بادی شیمینگ در فرهنگ ما

در جامعه کنونی ما، بسیاری از مردم فکر می کنند که بدن های لاغر ذاتا بهتر و سالم تر از بدن های بزرگتر هستند. اما از نظر تاریخی، همیشه اینطور نبوده است. اگر به نقاشی ها و پرتره های قبل از قرن 1800 فکر کنید، می توانید ببینید که چاق بودن مورد احترام بوده است.

چاق بودن نشانه آن بود که شخص ثروتمند است و به غذا دسترسی دارد، در حالی که لاغری نشان دهنده فقر است. نویسنده امی اردمن فارل در کتاب خود "شرم چربی: انگ و بدن چاق در فرهنگ آمریکایی"، تغییر از احترام به بدن های سنگین به ترجیح شکل های کوچکتر را به انگلستان در اواسط قرن نوزدهم، زمانی که اولین کتاب های رژیم غذایی منتشر شد، ردیابی می کند.

اهداف شرم از بدن یا بادی شیمینگ چه کسانی هستند؟

شرم کردن بدن اغلب به اندازه بدن مربوط می شود، اما نظرات منفی در مورد هر جنبه ای از بدن یک فرد به عنوان شرم از بدن یا بادی شیمینگ محسوب می شود.

در زیر دلایل مختلفی وجود دارد که چرا افراد ممکن است از بدن خود خجالت بکشند.

شرم از بدن یا بادی شیمینگ، علت و درمان

وزن

یکی از رایج ترین دلایلی که افراد از بدن خود خجالت می کشند، وزن آنهاست. ممکن است شخصی به خاطر «خیلی بزرگ» یا «خیلی لاغر» از بدنش خجالت بکشد.

گفتن هر چیز منفی در مورد "چاق" بودن یک فرد شرم از بدن یا بادی شیمینگ است. این همچنین به عنوان "چربی شرمنده" شناخته می شود. کامنت‌های شرم‌آور جملاتی مانند «اگر لاغر می‌شدند زیبا می‌شدند» یا «شرط می‌بندم که برای جا افتادن باید یک بلیط هواپیما اضافی بخرند» هستند. مردان اغلب وقتی از آنها به عنوان داشتن "بابا" یاد می کنند، شرمنده می شوند.

افرادی که دارای اندام لاغرتر هستند نیز می توانند به خاطر وزن خود شرمنده شوند. که اغلب به آن "skinny-shaming" گفته می شود، ممکن است به نظر برسد، "به نظر می رسد آنها هرگز غذا نمی خورند یا اختلال خوردن دارند."


مطلب پیشنهادی: راه‌های عشوه‌گری برای شوهر 


موی بدن

مو در بازوها، پاها، نواحی خصوصی و زیر بغل همه افراد رشد می کند، به استثنای افرادی که شرایط سلامت خاصی دارند. با این حال، بسیاری از مردم این ایده را دارند که زنان باید تمام موهای بدن خود را حذف کنند، در غیر این صورت "خانم" نخواهند بود. نمونه‌هایی از شرم کردن موهای بدن عبارتند از اینکه زنی که موهای زیر بغل دارد را "حیوانی" خطاب کنید، یا به زنی بگویید که باید اصلاح کند.

جذابیت

قلدری یا تبعیض افراد به دلیل جذاب بودن، معروف به «خجالت‌آور»، چیزی است که مرتباً اتفاق می‌افتد. و حتی بیشتر از آن، افراد به دلیل غیرجذاب بودن مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، که به آن «ظاهر گرایی» نیز معروف است. لوکیسم تعصب یا تبعیض علیه افرادی را توصیف می کند که از نظر جسمی غیرجذاب تلقی می شوند یا ظاهر فیزیکی آنها از ایده های اجتماعی زیبایی فاصله دارد.

نمونه ای از شرمساری این است که زنان جذاب کمتر برای مشاغلی استخدام می شوند که در آن موقعیت های اقتدار دارند.  نمونه ای از نگاه گرایی این است که چگونه افراد غیرجذاب فرصت های کمتری دریافت می کنند.

غذا

شرم کردن غذا معمولاً در رابطه با اندازه بدن انجام می شود. به عنوان مثال، هنگامی که شخصی در مورد آنچه که شخص می‌خورد یا نمی‌خورد، اظهارنظر می‌کند، این می‌تواند به عنوان شرم‌ از غذا به حساب بیاید. کسی که می گوید: "به نظر می رسد که آنها نیازی به خوردن آن ندارند" نمونه ای از شرمساری غذا است.

شما همچنین می توانید نسبت به وعده غذایی خود شرمسار باشید. برای مثال، ممکن است بگویید: "من خیلی چاق هستم، نباید این تکه چیزکیک را بخورم."

سن

شرمساری از سن که به عنوان سن گرایی نیز شناخته می شود، تبعیض یا قلدری نسبت به افراد به دلیل سن آنها است. این معمولاً روی افراد مسن یا افراد مسن تمرکز می کند.در رابطه با شرمساری بدن، یک جمله سنی ممکن است به نظر برسد: "آنها برای آرایش زیاد پیر هستند." علاوه بر این، مقاله‌های خبری که عکس‌هایی از چهره «بد» یا «پیر» چهره‌های مشهور در صورت عدم آرایش نشان می‌دهند شرم‌آور هستند. اظهار نظر منفی در مورد چین و چروک یا شلی پوست یک نفر دیگر شکل شرم از بدن یا بادی شیمینگ است.

مو

جامعه غربی مدت‌هاست که روی موهای براق، براق و صاف به عنوان ایده‌آل تمرکز کرده است. بنابراین، موهای فر، پیچ خورده یا بافت های دیگر جذابیت کمتری دارند. این به عنوان بافت شرم آور شناخته می شود.

یک امتحان

یکی از شرم آورهای بافت این است که "آنها خیلی شجاع هستند که موهای خود را طبیعی بپوشند." در حالی که این یک تعریف به نظر می رسد، در واقع یک توهین است. به این دلیل که به این معنی است که موهای یک فرد خارج از حد طبیعی است و آنها برای پوشیدن موهای خود در حالت طبیعی خود شجاع هستند.

علاوه بر این، ریزش مو برای افرادی از هر جنسیتی اتفاق می‌افتد که خطوط موی سرشان عقب‌نشینی کرده یا پوست سر نازک/طاس است.

شرم از بدن یا بادی شیمینگ، علت و درمان

چرا باید شرم از بدن را درمان کنیم؟

شرم از بدن یا بادی شیمینگ پیامدهای منفی بی شماری بر سلامت روان دارد. در اینجا به چند مورد مهم اشاره می کنیم:

  • خطر افسردگی
  •  اختلالات خوردن 
  • ناتوانی بر غلبه بر پرخوری 
  • کاهش عزت نفس 
  • اضطراب
  • اختلال بدشکلی بدن
  • افسردگی
  • خطر بیشتر خودآزاری یا خودکشی
  • کیفیت زندگی ضعیف تر (به دلیل نارضایتی از بدن)
  • پریشانی روانی

مقابله با شرم از بدن

شرم از بدن یا بادی شیمینگ ممکن است شایع باشد، اما این بدان معنا نیست که شما باید در آن شرکت کنید. بیان این نکته که شرمنده بدن نباشید، برای همه افراد، از جمله خودتان، گزینه مهربان‌تر است. عمدی بودن در مورد عدم شرکت در انواع مختلف شرمساری ممکن است به سلامت روانی بهتر منجر شود.

علاوه بر اینکه بدن را شرمنده نمی کند، فراگیرتر بودن بدن نیز می تواند مفید باشد. این به معنای تشویق به پذیرش و تجلیل از شکل و تنوع در ظاهر، تمرکز بر سلامتی به جای اندازه یا وزن، و قدردانی از بدن انسان برای تمام آنچه که هست و انجام می دهد.

در زیر چند راه وجود دارد که می توانید از مشارکت در فرهنگ شرم از بدن یا بادی شیمینگ خودداری کنید.

صحبت در مورد بدن دیگران را متوقف کنید

ممکن است از نظر اجتماعی برای مردم قابل قبول باشد که دیگران را مسخره و شرمنده کنند، اما شما مجبور نیستید چنین سخنان یا اعمالی را بپذیرید، در آن شرکت کنید یا تحمل کنید. شما نمی خواهید این کار با شما انجام شود، و اکنون می دانید که می تواند مشکلات واقعی برای کسانی که برایشان اتفاق می افتد ایجاد کند.

بنابراین، هنگامی که وسوسه می‌شوید به موهای بدن یا بافت موهای او، اندازه آن‌ها اشاره کنید، جلوی خودتان را بگیرید. در عوض، چرا به چیزی فکر نمی کنید که به آن شخص بگویید؟

واضح است که آنها توجه شما را جلب کردند، بنابراین می توانید از این به عنوان فرصتی برای یافتن یک ویژگی مثبت استفاده کنید. "من از لبخند تو خوشم می آید" یکی از ایده های روشی برای تعریف و تمجید از شخص دیگری بدون صحبت منفی در مورد بدن او است.

به افکار خود توجه کنید و شرطی شدن، سوگیری یا قضاوت های خود را تصدیق کنید.

تلاش عمدی برای توجه به آنچه در مورد این شخص دوست دارید، قدردانی می کنید یا تحسین می کنید (این ممکن است ویژگی های فیزیکی یا غیر فیزیکی باشد) انجام دهید.

این را با دیگران و خودتان تمرین کنید تا احترام، مراقبت و شفقت را نسبت به خود و دیگران تقویت کنید و عمیق تر کنید.

شرم از بدن یا بادی شیمینگ، علت و درمان

با بی طرفی بدن آشنا شوید

بی طرفی بدن عملی است که فواید ثابت شده زیادی برای سلامت روان دارد. این مفهوم پذیرفتن اجسام همانگونه که هستند، بدون قضاوت در مورد آنها است. این می تواند برای بدن خود شما و بدن دیگران صدق کند.

بی طرفی بدن تمرکز بر عملکردهای مثبتی را که بدن می تواند انجام دهد تشویق می کند. یادگیری در مورد آن می تواند باعث شود احساس بهتری در بدن خود داشته باشید، رابطه شما با غذا را بهبود بخشد و عزت نفس شما را افزایش دهد.

نحوه صحبت کردن درباره بدن خود را تغییر دهید

در فرهنگی که در آن تاکید زیادی بر آنچه با ما اشتباه است و نیاز به بهبود دارد، صحبت مثبت در مورد بدن خودمان یک چالش بزرگ به نظر می رسد. با این حال، انجام این کار، کار سالمی است، و همچنین افراد دیگر را از آسیب نجات می دهد.

با تمرین صحبت مثبت در مورد خود و بدنمان، و توجه به ویژگی هایی در مورد خود و دیگران که دوست داریم و از آنها قدردانی می کنیم، می توانیم مراقبت، شفقت و ارتباط خود را با دیگران و با خودمان عمیق تر کنیم.

وقتی نظری مانند «امروز احساس می‌کنم خیلی چاق هستم» می‌دهید، در مورد افراد چاق قضاوت می‌کنید و به این نکته اشاره می‌کنید که ارزش بدن آنها کمتر از بدن افراد لاغر است. این می تواند برای هر کسی که در اطراف شما است، به خصوص کسانی که بزرگتر هستند، آسیب زا باشد.

این واقع بینانه نیست که فقط به افکار مثبت در مورد خود فکر کنید، بلکه می توانید احساسات خود را به گونه ای بیان کنید که برای دیگران ضرر کمتری داشته باشد. برای مثال بالا، می‌توانید در عوض به یکی از دوستانتان اعتماد کنید و بگویید: «شلوار من مثل همیشه مناسب نیست، و این باعث می‌شود که احساس خودآگاهی کنم.»

به جای شرمساری، با یکی از عزیزانتان باز خواهید شد و صمیمیت و اعتماد بیشتری بین هر دوی شما ایجاد می شود.

صحبت کردن 

اگر مراحلی را طی کرده اید که از شرمساری خود و دیگران جلوگیری کنید، فوق العاده است! با این حال، هنوز کارهای بیشتری برای انجام دادن وجود دارد. مانند همه مواردی در زندگی که می بینید افراد دیگری باعث آسیب می شوند، مهم است که صحبت کنید - البته به شرطی که از نظر عاطفی باشد. از نظر فیزیکی برای شما ایمن است که این کار را انجام دهید.

اگر می بینید که شخصی در مورد بدن خود، چه در مورد لباس، سن یا سایز، به شخص دیگری نظر می دهد، می توانید به آرامی به او بگویید که صحبت کردن در مورد بدن دیگران ناخوشایند است. و اگر مرتباً با دوستان یا عزیزانتان اتفاق می‌افتد، می‌توانید آن را به شکلی بزرگ‌تر مطرح کنید و به آن‌ها اجازه دهید بدانند که روش‌های ارتباطی آنها در مورد بدن همیشه برای شما و دیگران احساس خوبی ندارد.

 

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.