۲۴۳۰۱۸
۱۴۶
۱۴۶

نام گروه خونی شما، MAL است

پژوهشگران یک معمای ۵۰ساله را که می‌تواند جان هزاران نفر در دنیا را نجات دهد، حل کردند و جواب این معما کشف یک گروه خونی جدید به اسم MAL است.

نام گروه خونی شما، MAL است

پژوهشگران یک معمای ۵۰ساله را که می‌تواند جان هزاران نفر در دنیا را نجات دهد، حل کردند و جواب این معما کشف یک گروه خونی جدید به اسم MAL است. 

کشف این گروه خونی که دانشمندان از سال ۱۹۷۲ به دنبال آن بودند، به معنای ایجاد امکانات بهتر برای مراقبت و درمان بیماری‌های نادر است.

نام گروه خونی شما، MAL است

این گروه خونی از کجا آمد؟ 

در خارج از گلبول‌های قرمز همه افراد پروتئینی به نام آنتی‌ژن وجود دارد اما برخی فاقد این آنتی‌ژن هستند. آن‌ها در برابر انتقال خون واکنش منفی نشان می‌دهند و حالا مشخص شده که گروه خونی‌شان متفاوت است. 

اگرچه بیشتر ما با سیستم گروه خونی ABO و فاکتور مثبت یا منفی بودن به دنیا می‌آیند اما در واقع بدن انسان دارای سیستم‌های مختلفی از گروه‌های خونی است که بر اساس تنوع پروتئین‌ها و قندهای سطح سلول‌ها طبقه‌بندی می‌شوند. 

هر انسانی به طور طبیعی دارنده یکی از این گروه‌های خونی است که از والدین خود به ارث می‌برد. 

قدمت شناسایی گروه‌های خونی به سال ۱۹۰۱ میلادی می‌رسد؛ زمانی که ترکیب شیمیایی ناشناخته‌ای بر روی گلبول‌های قرمز خون شناسایی شد. 

نام گروه خونی شما، MAL است

پدر شناسایی گروه های خونی

کارل لندشتاینر که یک ایمونولوژیست اتریشی بود و او را پدر طب انتقال خون می‌نامند در سال ۱۹۰۱ برای نخستین بار به پژوهش در رابطه با گروه‌های خونی پرداخت و در نتیجه فعالیت او بود که چهار نوع اصلی گروه‌های خونی به دنیا معرفی شدند؛ A، B، O و AB. 

گروه خونی A آنتی‌ژن A دارد، گروه خونی B آنتی‌ژن B، گروه خونی AB آنتی‌ژن A و B هر دو را با هم دارد و گروه خونی O هیچ کدام از آنتی‌ژن‌های A و B را ندارد. 

بدن ما از این مولکول‌های آنتی‌ژن، به عنوان نشانگرهای شناسایی برای تفکیک «خود» از «غیر خود» استفاده می‌کنند تا با بیماری‌ها مقابله کنند. 

اگر این آنتی ژن‌ها در زمان دریافت خون باهم مطابقت نداشته باشند، انتقال خون باعث واکنش‌های خطرناک یا حتی مرگبار شود. 

نام گروه خونی شما، MAL است

یک داستان واقعی تلخ با آینده روشن

حدود ۲۰ سال پیش فردی به نام فیلیپ براون که در آزمایشگاه کار می‌کرد، به نوعی سرطان خون مبتلا شده بود، او نیاز به تزریق خون و پیوند مغز استخوان داشت – و چیزی نمانده بود، جان خود را از دست دهد، چراکه گروه خونی‌اش ناشناخته بود. 

بخش جالبتر داستان این است که در آینده ممکن است بازهم گروه‌های خونی جدید کشف شوند و این کشف، بسیاری از بیماری‌هایی که امروز راه نجاتی برایشان نیست، بهبود بخشند.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.