۲۱۴۴۷۵
۵۰۷۴
۵۰۷۴

مصرف سیگار در بارداری و خطرات آن

سیگار و بارداری با هم ترکیب نمی‌شوند. سیگار کشیدن در دوران بارداری هم شما، هم جنینتان را در معرض خطر قرار می‌دهد. در این مقاله درباره مصرف سیگار در بارداری و خطرات آن، اطلاعات بیشتری کسب می‌کنید.

مصرف سیگار در بارداری و خطرات آن

سیگار و بارداری با هم ترکیب نمی‌شوند. سیگار کشیدن در دوران بارداری هم شما، هم جنین‌تان را در معرض خطر قرار می‌دهد. در این مقاله درباره مصرف سیگار در بارداری و خطرات آن، اطلاعات بیشتری کسب می‌کنید. 

در این مقاله می‌خوانید: 

مصرف سیگار و قصد بارداری

اگر سیگار می‌کشید و می‌خواهید باردار شوید، باید سیگار را ترک کنید. سیگار کشیدن در وهله اول می‌تواند مانع باردار شدن شما شود. حتی در سه ماهه اول، سیگار بر سلامت جنین تاثیر می‌گذارد. زن‌ها و مردهای سیگاری در مقایسه با افراد غیرسیگاری تقریبا دو برابر بیشتر در معرض مشکلات باروری هستند. دود دست دوم به همان اندازه سیگار کشیدن برای جنین خطرناک است. 

مصرف سیگار در بارداری و خطرات آن

سیگار، حاوی مواد شیمیایی خطرناکی از جمله نیکوتین، مونوکسید کربن و قطران است. سیگار کشیدن به طور قابل توجهی خطر عوارض بارداری را افزایش می‌دهد که برخی از آن‌ها می‌تواند برای مادر یا جنین کشنده باشد. در ادامه با خطرات مصرف سیگار در دوران بارداری آشنا می‌شوید:

مصرف سیگار در بارداری و خطرات آن

سقط جنین و مرده زایی

از دست دادن غیرمنتظره بارداری در هر مرحله از بارداری، یک رویداد غم‌انگیز است. سقط جنین معمولا در سه ماه اول بارداری اتفاق می‌افتد و در موارد نادر، ممکن است بعد از هفته 20 بارداری رخ‌دهد که به آن مرده‌زایی می‌گویند. سیگار کشیدن احتمال سقط جنین و مرده‌زایی را افزایش می‌دهد و مواد شیمیایی خطرناک موجود در سیگار دلیل این اتفاق هستند.

سایر عوارض ناشی از سیگار کشیدن می‌تواند منجر به مشکلات جفت یا کند شدن رشد جنین شود. 

حاملگی خارج رحمی

نیکوتین باعث انقباض در لوله‌های فالوپ و این انقباضات می‌تواند مانع از عبور جنین شود که یکی از نتایج احتمالی آن، حاملگی خارج از رحم است. حاملگی خارج از رحم زمانی اتفاق می‌افتد که تخمک بارور شده در خارج از رحم، (مثلا در لوله فالوپ یا در شکم) کاشته شود. در این شرایط، جنین باید خارج شود تا از عوارض تهدیدکننده زندگی مادر جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: بتا در حاملگی خارج رحمی، چند است؟

مصرف سیگار در بارداری و خطرات آن

جدا شدن جفت

جفت در دوران بارداری شکل می‌گیرد تا جنین را با مواد مغذی و اکسیژن تامین کند. سیگار، عامل خطر اصلی برای عوارض مرتبط با جفت است. یکی از این مشکلات، جدا شدن جفت است که در آن جفت قبل از زایمان از رحم جدا می شود. جدا شدن جفت می تواند باعث خونریزی شدید شود و زندگی مادر و نوزاد را تهدید کند. هیچ جراحی یا درمانی برای اتصال مجدد آن وجود ندارد. توجه فوری پزشکی ممکن است به افزایش شانس زایمان سالم با وجود جدا شدن جفت کمک کند.

جفت سر راهی

سیگار کشیدن یک عامل خطر برای جفت سرراهی است. در دوران بارداری، جفت به طور معمول در رحم به سمت بالای رحم رشد می‌کند. با این کار دهانه رحم برای زایمان باز می‌شود. در شرایط جفت سرراهی، جفت در قسمت پایینی رحم باقی می‌ماند و دهانه رحم را به مقدار کم یا به طور کامل می‌پوشاند. در این شرایط، جفت پاره و باعث خونریزی زیاد و محرومیت جنین از مواد مغذی حیاتی و اکسیژن می‌شود.

بیشتر بخوانید: سقط خود به خودی جنین، علت اصلی

مصرف سیگار در بارداری و خطرات آن

زایمان زودرس

سیگار کشیدن در دوران بارداری می‌تواند باعث زایمان زودرس شود. خطرات سلامتی متعددی در ارتباط با زایمان زودرس وجود دارد که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر است:

  • اختلالات بینایی و شنوایی
  • ناتوانی ذهنی
  • مشکلات یادگیری و رفتاری
  • عوارضی که می‌تواند منجر به مرگ شود

بیشتر بخوانید: ورم پا در بارداری، دلیلش چیست؟

مصرف سیگار در بارداری و خطرات آن

وزن کم نوزاد هنگام تولد

سیگار کشیدن همچنین می‌تواند باعث تولد نوزادان با وزن کم (موارد شدید آن به مرگ نوزاد می‌انجامد) و وضعیت‌های جدی دیگر مانند تاخیر رشد، فلج مغزی و بیماری‌های شنوایی یا بینایی شود. 

در خانم‌هایی که قبل از باردار شدن سیگار را ترک می‌کنند، خطر تولد نوزادی با وزن کم هنگام تولد کاهش می‌یابد. حتی خانم‌هایی که سیگار را در دوران بارداری ترک می‌کنند، نسبت به آن‌هایی که به سیگار کشیدن ادامه می‌دهند، کمتر احتمال دارد که نوزادانی با وزن کم داشته باشند.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص زنان و زایمان

مصرف سیگار در بارداری و خطرات آن

مصرف سیگار در بارداری و خطر نقایص هنگام تولد

سیگار کشیدن در دوران بارداری، خطر تولد نوزاد با نقایص مادرزادی را افزایش می‌دهد. شایع‌ترین انواع مشکلات، نقایص مادرزادی قلب و مشکلات در ساختار قلب است. سایر مشکلات سلامتی که با سیگار کشیدن در دوران بارداری مرتبط است شکاف لب و شکاف کام را شامل می‌شود.

مصرف سیگار در بارداری، حقیقت تلخ

بسیاری از زنان باردار با وجود خطرات شناخته شده‌ای که این عادت برای خودشان و نوزادانشان ایجاد می‌کند، هنوز به سیگار کشیدن ادامه می‌دهند. 10 درصد از زنان گزارش می‌دهند که در سه ماه آخر بارداری سیگار می‌کشند. 

بیشتر بخوانید: درد دنبالچه در بارداری، علائم هشدار دهنده

مصرف سیگار در بارداری و خطرات آن

خلاصه

مصرف سیگار در بارداری و خطرات آن نه فقط مادر، بلکه جنین را نیز درگیر می‌کند. سیگار کشیدن بر توانایی باروری زن و مرد تاثیر می‌گذارد. مصرف سیگار در بارداری، خطر زایمان زودرس، جفت سر راهی، نقایص هنگام تولد مانند شکاف لب، شکاف  کام، سقط جنین و مرده‌زایی را به همراه دارد. 

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

منبع: healthline

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.