۲۳۷۲۶۴
۲۱۴۸
۲۱۴۸

هوش جنین در چند ماهگی تشکیل می شود؟

رشد مغز کودک شما در اوایل بارداری، یعنی فقط سه هفته پس از لقاح، شروع شده و در تمام طول دوران بارداری نیز ادامه می‌یابد. روی این مقاله کلیک کنید تا با همه چیز درباره هوش جنین و روش‌های تقویت آن آشنا شوید.

هوش جنین در چند ماهگی تشکیل می شود؟

هوش جنین وابسته به رشد مغزی او است که از سه هفته پس از لقاح شروع می‌شود و در تمام طول بارداری ادامه پیدا می‌کند. در طول این مسیر، راه‌هایی برای باهوش شدن جنین وجود دارد که در این مقاله با آن‌ها آشنا می‌شوید.

بیشتر بخوانید: تقویم بارداری هفته به هفته شما

در این مقاله می‌خوانید:

  • هوش جنین در چه ماهی شکل می گیرد؟
  • راه های باهوش شدن جنین
  • برای افزایش هوش جنین چه بخوریم؟

هوش جنین در چه ماهی شکل می گیرد؟

همان‌طور که در مقدمه اشاره کردیم، رشد هوش کودک شما تابعی از رشد مغزی او است. در واقع، ابتدا باید مغز جنین تشکیل شود و به یک حدی برسد تا هوش به وجود بیاید. از این رو، تقویم رشد مغزی کودک به عبارت زیر است:

  • هفته پنجم بارداری: صفحه عصبی تشکیل می‌شود.
  • هفته ششم بارداری: لوله عصبی تشکیل شده و بسته می‌شود. مغز در حال حاضر از سه ناحیه جلویی و میانی و عقبی تشکیل یافته و بطن‌ها هم ایجاد شده‌اند.
  • هفته هشتم بارداری: شبکه‌ عصبی در سراسر بدن شروع به گسترش می‌کند.
  • هفته دوازدهم بارداری: رفلاکس جنین وجود دارد.
  • هفته بیست و هشتم بارداری: حواس شنوایی، بویایی و لامسه توسعه یافته و کاربردی هستند.
  • از هفته بیست و هشتم تا سی و نهم بارداری: وزن مغز سه برابر شده و شیارهای عمیقی در مغز ایجاد می‌شود تا سطح بیشتری را برای نورون‌های مغز فراهم کند. غلاف میلین نیز در طول برخی از مسیرهای عصبی شروع به رشد می‌کند.

هوش جنین در چند ماهگی تشکیل می شود؟

بیشتر بخوانید: کم بودن رشد جنین در نیمه اول بارداری

راه های باهوش شدن جنین

حال که با رشد مغز در جنین آشنا شده‌اید، وقت آن است که ببینید برای افزایش هوش جنین قبل از زایمان چه کارهایی می‌توانید انجام دهید:

برای باهوش شدن جنین پیاده روی کنید!

ورزش منظم در دوران بارداری برای مادر و جنین مفید است.

حتی یک پیاده روی ۳۰ دقیقه‌ای هم کار شما را راه می‌اندازد. ورزش و فعال ماندن در دوران بارداری برای سلامت بدن شما مهم است، اما مطالعات نشان می‌دهد که می‌تواند عملکرد مغز کودک شما را نیز بهبود بخشد. پس از نظر کارشناسان، ورزش هوازی منظم در دوران بارداری هم برای مادر و هم برای جنین مفید است. با این حال، یادتان باشد که همیشه باید قبل از اعمال یک برنامه ورزشی جدید، به خصوص در دوران بارداری، با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: هر آنچه که در مورد هفته ۹ تا ۱۲ بارداری باید بدانید

برای افزایش هوش جنین از مکمل‌ها کمک بگیرید!

علاوه بر این‌که باید برخی از غذاهای غنی از ویتامین را در رژیم غذایی خود بگنجانید، توصیه می‌کنیم که از مکمل‌های دوران بارداری نیز استفاده کنید. این مکمل‌ها که حاوی فولات یا ویتامین B اسید فولیک هستند‌، می‌توانند به تشکیل سلول‌های مغزی سالم در جنین کمک کنند.

هوش جنین در چند ماهگی تشکیل می شود؟

بیشتر بخوانید: علت سکسکه جنین در رحم چیست؟ خطرناک است؟

برای هوش جنین با شکم خود صحبت کنید!

یادگیری زبان در دوران جنینی آغاز می‌شود.

گوش دادن به موسیقی کلاسیک در دوران بارداری ممکن است تفاوت چندانی در هوش جنین ایجاد نکند، اما صحبت با جنین می‌تواند واقعاً مفید باشد. یادگیری زبان در دوران جنینی آغاز می‌شود و مطالعات نشان داده‌‌اند والدینی که در طول بارداری با جنین خود صحبت می‌کنند و برایش کتاب می‌خوانند، تشخیص زودهنگام کلمات را در او تقویت می‌کنند که در باهوش‌تر شدنش نقش به سزایی دارد. پس برای صحبت کردن با جنین داخل شکم خود ایده جمع کنید یا از همین الآن برایش کتاب داستان بخوانید.

بیشتر بخوانید: رشد کم جنین در بارداری

برای باهوش شدن جنین بیشتر بخوابید!

به یاد داشته باشید که در زمان بارداری، شما در واقع دو نفره می‌خوابید. پس استراحت خوب بسیار مهم است و باید آن را جدی بگیرید. خواب نه تنها به تقویت خلق و خو و تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند، بلکه شانس شما برای یک زایمان سالم را نیز افزایش می‌دهد. با مقدار مناسب خواب، مغز کودک شما زمان لازم را برای رشد مناسب در رحم خواهد داشت و خطر کمتری برای مشکلات رشدی پس از زایمان وجود دارد.

هوش جنین در چند ماهگی تشکیل می شود؟

بیشتر بخوانید: دانستنی های سونوگرافی های دوران بارداری

برای افزایش هوش جنین چه بخوریم؟

یکی دیگر از موارد مهمی که برای باهوش شدن جنین خود باید انجام دهید، داشتن یک رژیم غذایی سالم و مغذی است:

  • میوه‌های تازه بخورید: به هیچ وجه نباید در مصرف سبزیجات و میوه‌های تازه در دوران بارداری خود سهل انگاری کنید. زیرا این نوع غذاها نه تنها وزن را کنترل می‌کنند، بلکه بر هوش کودک در حال رشد شما نیز تأثیر می‌گذارند.
  • از مصرف قند خودداری کنید: شما باید در دوران بارداری مصرف قند خود را به حداقل برسانید. در واقع، قند در دسته مواد غذایی ناسالم قرار می‌گیرد. پس اگر می‌خواهید کودک‌تان باهوش باشد، کاهش مصرف قند در دوران بارداری را جدی بگیرید.
  • روغن سالم مصرف کنید: برخی از مادران در دوران بارداری از ترس چاق شدن، چربی مصرف نمی‌کنند. در حالی که این فرض اشتباه است. در واقع، شما برای داشتن یک نوزاد باهوش باید روغن‌های سالم را نیز به رژیم غذایی خود اضافه کنید. به عنوان مثال، بادام، گردو و فندق چربی‌های مفیدی دارند. اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ موجود در ماهی و غذاهای دریایی نیز برای مغز جنین مفید هستند. علاوه بر این، به بهبود سیستم عصبی، خون و سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کنند.
  • در مصرف کلسیم سهل انگاری نکنید: کلسیم یکی دیگر از مواد معدنی ضروری برای مادران است که به هوش جنین کمک می‌کند. لبنیات یک منبع خوب کلسیم است که سایر مواد مغذی را نیز به شکل آهن، اسید فولیک، ویتامین C و فیبر تامین می‌کند. از این رو، بادام، انجیر و کشمش، در تامین کلسیم مغز کمک کننده هستند. هم‌چنین، ماهی سالمون، اسفناج، کلم بروکلی، غلات و عدس نیز محتوای کلسیم خوبی دارند.

هوش جنین در چند ماهگی تشکیل می شود؟

بیشتر بخوانید: سونوگرافی وزن گیری جنین در چند هفتگی انجام میشود؟

کلام آخر

هوش جنین در گروی رشد مغزی او است. مغز جنین از سه هفته پس از لقاح شروع به تشکیل می‌کند و رشد و نمو آن در سرتاسر بارداری ادامه دارد. به همین دلیل، مهم است که شما با کارهایی مثل داشتن یک رژیم غذایی مناسب، ورزش و تحرک، داشتن خواب کافی و هم‌چنین، صحبت کردن با جنین خود به رشد بیشتر هوش او کمک کنید.

به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: nestedbean

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.