۸۷۹۹۹
۵۱۲۱۶
۵۱۲۱۶

دندانپزشکی رفتن در بارداری، بهترین زمان

این مهم است که شما در دوران بارداری خود به خوبی از دندان‌ها و لثه‌هایتان مراقبت کنید. بارداری باعث تغییرات هورمونی می‌شود که خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش می‌دهد و به نوبه خود می‌تواند بر سلامت جنین در حال رشد شما نیز تأثیر بگذارد. روی این مقاله کلیک کنید تا با همه چیز درباره دندانپزشکی رفتن در بارداری آشنا شوید.

دندانپزشکی رفتن در بارداری، بهترین زمان

دندانپزشکی رفتن در بارداری یک مسئله مهم است که نباید آن را پشت گوش بیندازید. در واقع، بارداری خطر ابتلا به مشکلات دندانی را افزایش می‌دهد که در صورت عدم درمان می‌تواند روی شما و جنین‌تان تأثیر منفی بگذارد. به همین دلیل، مراجعه به دندانپزشکی در دوران بارداری باید جدی گرفته شود.

در این مقاله می‌خوانید:

تاثیر بارداری بر دهان و دندان

این‌که بارداری باعث افزایش تولید بعضی از هورمون‌های بدن می‌شود، خبر تکان دهنده‌ای نیست. اما چیزی که می‌تواند شما را کمی شگفت زده کند این است که چگونه این افزایش هورمونی می‌تواند منجر به بیماری پریودنتال (یا التهاب لثه) شود. در این بیماری، لثه‌های شما تورم می‌کنند و غذا می‌تواند در آن‌ها گیر بیفتد و منجر به تجمع پلاک در خط لثه و التهاب شود.
هورمون‌های بارداری می‌توانند علائمی مانند تهوع صبحگاهی و استفراغ را نیز ایجاد کنند. اسیدی که هنگام استفراغ از معده شما فوران می‌کند، می‌تواند لایه سخت مینای دندان را از بین ببرد و منجر به پوسیدگی شود. رفلکس تهوع نیز می‌تواند باعث شود که دندان‌های خود را به خوبی مسواک نزنید و ناخواسته احتمال پوسیدگی آن‌ها را افزایش دهید.


بیشتر بخوانید: ۷ دلیل پوسیدگی دندان مادر در شیردهی و راه‌های پیشگیری از آن


آیا دندانپزشکی رفتن در بارداری مجاز است؟

مزایای مراجعه به دندانپزشکی در دوران بارداری بسیار بیشتر از خطرات احتمالی آن است و این جمله در مورد طیف وسیعی از کارهای دندانپزشکی صدق می‌کند. البته در نهایت، این دندانپزشک شما است که تشخیص می‌دهد کدام روش برای شما مناسب‌تر است و مشکلی برای شما یا جنین داخل شکم‌تان ایجاد نمی‌کند. پس اگر به کارهای دندانپزشکی زیادی نیاز دارید و در عین حال، حالت تهوع صبحگاهی را نیز تجربه می‌کنید، با دندانپزشک خود در مورد زمان بندی درست این کارها حرف بزنید.

دندانپزشکی رفتن در بارداری، بهترین زمان


بیشتر بخوانید: هر آنچه از بارداری باید بدانید!


بهترین زمان دندانپزشکی در بارداری

شما می توانید حداقل یک بار در طول بارداری خود برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید و این بخش مهمی از مراقبت‌های کلی بارداری شما محسوب می‌شود. بهترین زمان برای مراجعه به دندانپزشک در سه ماهه دوم بارداری است؛ یعنی زمانی که دراز کشیدن روی صندلی دندانپزشکی ممکن است راحت‌تر از سه ماهه سوم باشد و در عین حال، شما استفراغ و حالت تهوع زیادی ندارید.


بیشتر بخوانید: سه ماهه دوم بارداری در یک نگاه


عوارض رفتن به دندانپزشکی در دوران بارداری

دندانپزشکی رفتن در بارداری به تنهایی عارضه‌ای ندارد، اما بعضی از کارهای دندانپزشکی هستند که ممکن است عوارض داشته باشند. به عنوان مثال، تصویربرداری اشعه ایکس از دندان می‌تواند برای جنین شما مضر باشد. بنابراین، ممکن است که پزشک شما از یک پیش بند سربی برای محافظت از جنین در حال رشد و تیروئید شما استفاده کند.
داروهای بی حس کننده موضعی (مانند لیدوکائین) نیز برای استفاده در طی یک عمل دندانپزشکی در دوران بارداری بی خطر در نظر گرفته می‌شوند؛ چرا که طبق مطالعات، تاثیرات منفی آن‌ها بر شما و فرزندتان در بهترین حالت حداقل است. با این حال، همیشه باید قبل از هر اقدامی با دندانپزشک خود صحبت کنید و به او اطلاع دهید که باردار هستید.

دندانپزشکی رفتن در بارداری، بهترین زمان


بیشتر بخوانید: عفونت دندان در بارداری، تاثیر آن بر جنین


مراقبت از دهان و دندان در دوران بارداری

بهداشت خوب دندان در دوران بارداری بسیار مهم است. کارهایی که علاوه بر رفتن به دندانپزشکی در بارداری باید برای مراقبت از دهان و دندان خود انجام دهید، عبارتند از:

  • حداقل دو بار در روز به مدت ۲ دقیقه با یک مسواک نرم و سر کوچک و خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. اگر آدم عجولی هستید و برای تمیز کردن کامل دندان‌هایتان به کمک نیاز دارید، یک مسواک برقی نیز می‌تواند یک جایگزین خوب باشد.
  • اگر به دلیل داشتن رفلکس بیش از حد حساس، برای مسواک زدن دندان‌های عقبی خود مشکل دارید، سعی کنید از دهان‌شویه حاوی فلوراید کمک بگیرید. اگرچه دهانشویه جایگزین مناسبی برای مسواک زدن معمولی نیست، اما می‌تواند تا حدی جای آن را پر کند. البته باید با دندانپزشک خود مشورت کنید تا ببینید کدام دهانشویه برای استفاده شما مناسب و بی خطر است.
  • روزانه بین هر یک از دندان‌های خود نخ دندان بکشید و ذرات غذایی را که بین دندان‌هایتان گیر کرده است پاک کنید. خودتان تحقیق کنید که کدام نوع نخ یا مسواک بین دندانی برای شما مناسب است. داروخانه ها و مطب‌های دندانپزشکی طیف وسیعی از محصولات را عرضه می‌کنند. بنابراین، شانس زیادی برای پیدا کردن گزینه مناسب دارید.  
  • هنگام مراجعه به دندانپزشکی در بارداری در مورد نحوه مسواک زدن خود مشورت بگیرید. مسواک را در زاویه ۴۵ درجه قرار دهید و از یک حرکت دایره‌ای استفاده کنید. انجام این کار به تمیز کردن لبه لثه و جلوگیری از التهاب آن کمک می‌کند.
  • زبان خود و هم‌چنین سطوح داخلی، خارجی و رویی هر دندان را خوب مسواک بزنید. مسواک زدن زبان به کاهش باکتری‌های دهان کمک می‌کند و نفس شما را تازه نگه می‌دارد.

دندانپزشکی رفتن در بارداری، بهترین زمان


بیشتر بخوانید: خراب شدن دندان در شیردهی؛ از علت تا پیشگیری


چه کارهای دندانپزشکی در دوران بارداری ممنوع است؟

توصیه کلی این است که مراقبت از دندان در دوران بارداری بی خطر است. با این حال، برخی از درمان‌های انتخابی دندان می‌توانند تا پس از تولد نوزاد شما به تعویق بیفتند، به عنوان مثال، سفید کردن دندان و کاشت دندان. البته اگر دندان درد دارید یا نگران تغییراتی در دهان خود هستید، وقت را تلف نکنید و در اولین فرصت به دندانپزشک خود مراجعه کنید.


بیشتر بخوانید: روش پزشکی و روش خانگی سفید کردن دندان


کلام آخر

دندانپزشکی رفتن در بارداری باید جدی گرفته شود. دوران بارداری زمانی است که به دلیل تغییرات هورمونی و علائمی مانند استفراغ و حالت تهوع، دندان‌ها و لثه‌های شما بیشتر در معرض التهاب و عفونت قرار دارند. به همین دلیل، مهم است که در این دوران به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن خود ادامه دهید و ویزیت‌ منظم به دندانپزشکی را نیز لغو نکنید.

برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با متخصصین دندانپزشکی، به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: pregnancybirthbaby

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.