۲۴۱۵۴۸
۱۸
۱۸

چرا بعد از مصرف ویتامین‌ها حالتان بد می شود؟/ حالت تهوع بعد از مصرف ویتامین

برخی از افراد ممکن است هنگام مصرف مولتی ویتامین دچار حالت تهوع شوند که ممکن است به زمان مصرف یا مصرف بیش از حد ویتامین‌ها مرتبط باشد. روی این مقاله کلیک کنید تا با همه چیز درباره حالت تهوع بعد از مصرف ویتامین آشنا شوید.

چرا بعد از مصرف ویتامین‌ها حالتان بد می شود؟/ حالت تهوع بعد از مصرف ویتامین

حالت تهوع بعد از مصرف ویتامین نوعی علامت گوارشی است که در بعضی از افراد رخ می‌دهد و می‌تواند دلایلی از جمله مصرف بیش از حد ویتامین یا مصرف ویتامین با معده خالی داشته باشد. با ما همراه باشید تا با همه چیز درباره حالت تهوع بعد از مصرف مکمل آشنا شوید.


بیشتر بخوانید: ویتامین های موثر در رشد کودکان کدامند؟


در این مقاله می‌خوانید:

علت حالت تهوع بعد از مصرف ویتامین

چند دلیل احتمالی وجود دارد که چرا مصرف مولتی ویتامین می‌تواند باعث ایجاد حالت تهوع در فرد شود. این دلایل عبارتند از:

مصرف ویتامین با معده خالی

مواد مغذی موجود در مولتی ویتامین‌ها بسیار متمرکز هستند. به همین دلیل، اگر هیچ چیز دیگری برای کاهش تأثیر آن‌ها در معده وجود نداشته باشد، می‌توانند معده خالی شما را تحریک کنند. مصرف ویتامین با معده خالی علاوه بر ناراحتی معده، از نظر جذب نیز کارایی کمتری دارد. به عنوان مثال، برخی از ویتامین‌ها برای این‌که جذب بدن شوند، به وجود چربی نیاز دارند. در نتیجه، افراد با مصرف این ویتامین‌های محلول در چربی با معده خالی، هیچ فایده‌ای از آن‌ها نمی‌برند.
معمولاً افراد باید مکمل‌های آهن را با معده خالی مصرف کنند. با این حال، گاهی اوقات این مکمل‌ها نیز می‌توانند منجر به حالت تهوع بعد از مصرف ویتامین شوند و این ناراحتی گوارشی حتی اگر آن‌ها را طبق توصیه پزشک خود مصرف کنید نیز پیش می‌آیند. بعضی از ویتامین‌ها نیز حاوی مکمل‌های گیاهی هستند که می‌توانند علائم گوارشی ایجاد کنند و باید در مصرف آن‌ها محتاط باشید.

چرا بعد از مصرف ویتامین‌ها حالتان بد می شود؟/ حالت تهوع بعد از مصرف ویتامین


بیشتر بخوانید: هشدار: این ویتامین ها را همزمان با هم نخورید!


مصرف بیش از حد ویتامین

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف مولتی ویتامین‌ها می‌تواند تمایل افراد را به مصرف بیشتر مواد مغذی خاص تا جایی که بیش از حد نیازشان است افزایش دهد. یکی از دلایل این امر ممکن است این باشد که افرادی که مولتی ویتامین مصرف می‌کنند نسبت به سایرین تمایل بیشتری دارند که ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی را از رژیم غذایی خود دریافت کنند.
در نهایت، سطوح بیش از حد برخی ویتامین‌ها می‌تواند منجر به حالت تهوع و سایر علائم گوارشی شود. به عنوان مثال، این وضعیت می‌تواند با دریافت بیش از حد ویتامین سی، کلسیم و ویتامین آ رخ دهد.


بیشتر بخوانید: علائم کمبود ویتامین E در زنان را بشناسید


سایر مواد موجود در ویتامین

حالت تهوع پس از مصرف ویتامین می‌تواند به سایر مواد موجود در مولتی ویتامین‌ها نیز ارتباط داشته باشد. به عنوان مثال، یک مطالعه قدیمی‌‌تر نشان داد که تعداد زیادی از افراد پس از تغییر مولتی ویتامین ارائه شده در رژیم غذایی خود، دچار حالت تهوع و استفراغ شدند. محققان خاطرنشان کردند که مولتی ویتامین جدید شامل یک ماده اضافه شده بود که در مکمل اصلی وجود نداشت.

چرا بعد از مصرف ویتامین‌ها حالتان بد می شود؟/ حالت تهوع بعد از مصرف ویتامین


بیشتر بخوانید: این ویتامین ها در کاهش یبوست موثرند


درمان حالت تهوع ناشی از مصرف ویتامین

اگر پس از مصرف ویتامین احساس تهوع می‌کنید، اقدامات زیر ممکن است به کاهش حالت تهوع شما کمک کند:

  • خوردن مقدار کمتری غذا
  •  نوشیدن منظم یک نوشیدنی سرد مانند آب
  •  نوشیدن چای زنجبیل یا نعناع
  • هوای تازه گرفتن

هم‌چنین، بهتر است از سریع غذا خوردن خودداری کنید. علاوه بر این، از غذاهای با بوی شدید یا غذاهای سرخ شده، چرب یا تند خودداری کنید. آخرین نکته این است که بلافاصله پس از غذا خوردن دراز نکشید و از پوشیدن لباس‌های خیلی تنگ در ناحیه شکم و کمر خود نیز اجتناب کنید.

چرا بعد از مصرف ویتامین‌ها حالتان بد می شود؟/ حالت تهوع بعد از مصرف ویتامین


بیشتر بخوانید: اگر زیاد عرق می کنید یعنی بدنتان به این ویتامین ها نیاز دارد!


جلوگیری از حالت تهوع بعد از مصرف ویتامین

حالت تهوع بعد از مصرف مکمل قابل جلوگیری است و از طریق راه‌های زیر انجام می‌شود:

  • سعی کنید تقریباً همزمان با مصرف مولتی ویتامین غذا بخورید.
  • برای تسهیل جذب ویتامین‌های محلول در چربی غذاهایی بخورید که حاوی چربی باشند.
  • اشکال مختلف مولتی ویتامین را امتحان کنید تا مولتی ویتامین مناسب خود را بیابید.
  • برخی از مولتی ویتامین‌ها با دوزهای بسیار بالاتر از مقادیر مورد نیاز روزانه برای بزرگسالان عرضه می‌شوند. بنابراین، قبل از مصرف حتماً دوز آن‌ها را چک کنید.
  • به سایر مواد تشکیل دهنده مولتی ویتامین‌‌ها نیز توجه کنید، زیرا بعضی از آن‌ها ممکن است در افراد مختلف واکنش‌های متفاوتی را برانگیزند.
  • به میزان ویتامین‌های خاصی که از رژیم غذایی خود دریافت می‌کنید نیز توجه داشته باشید تا بیهوده سراغ مصرف مولتی ویتامین‌ها نروید.
  • در صورت پیروی از یک رژیم غذایی سالم و نداشتن شرایطی که شما را در معرض خطر کمبود ویتامین‌های خاص قرار می‌دهند، سرخود مولتی ویتامین مصرف نکنید و منتظر دستور پزشک بمانید.

افرادی که بیشتر از مولتی ویتامین‌ها سود می‌برند، عبارتند از:

  • افراد دارای رژیم گیاهخواری و وگان
  • افراد باردار یا کسانی که قصد بارداری دارند.
  • بزرگسالان 60 سال به بالا

چرا بعد از مصرف ویتامین‌ها حالتان بد می شود؟/ حالت تهوع بعد از مصرف ویتامین


بیشتر بخوانید: مکمل های ضروری در بارداری، فراموش نشه


چه زمانی باید مصرف ویتامین را متوقف کرد؟

گاهی اوقات حالت تهوع پس از مصرف ویتامین می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که باید مصرف آن را قطع کنید. در واقع، اگر مصرف مولتی ویتامین به طور مرتب احساس ناخوشایندی به شما می‌دهد و اقدامات لازم برای جلوگیری از حالت تهوع نیز موثر نیستند، باید مصرف مولتی ویتامین را کنار بگذارید و بدانید که همیشه راه‌های جایگزین دیگری برای دریافت مواد مغذی لازم شما وجود دارند.
علاوه بر این، اگر مکمل مصرفی حاوی سطوح بالایی از ویتامین‌های خاص باشد، ممکن است لازم شود که بعضی از افراد از مصرف آن خودداری کنند. چند مثال عبارتند از:

  • افراد سیگاری باید از مصرف دوزهای بالای ویتامین A و بتاکاروتن خودداری کنند، زیرا این ویتامین‌ها می‌توانند خطر ابتلا به سرطان ریه را در افراد سیگاری افزایش دهند.
  • افراد باردار باید از مصرف دوزهای بالای ویتامین A اجتناب کنند، زیرا مصرف زیاد آن ممکن است خطر ناهنجاری‌های مادرزادی را افزایش دهد.
  • افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنند، باید دوز ویتامین K مصرفی خود را با پزشک‌شان در میان بگذارند، زیرا این ویتامین می‌تواند اثربخشی داروهایشان را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین قرص ویتامین برای رفع خستگی و بی حالی


کلام آخر

حالت تهوع بعد از مصرف ویتامین ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. در واقع، امکان دارد مکمل را با معده خالی مصرف کرده باشید یا این‌که مصرف شما بیش از حد بوده باشد. مهم این است که حالت تهوع خود را جدی بگیرید و با روش‌های گفته شده در این مقاله آن را برطرف کنید.  

به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: medicalnewstoday

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.