۲۴۳۰۵۷
۱۳
۱۳

نشانه هایی که نشان می دهد از نظر ذهنی خسته شده اید

آیا احساس تحریک پذیری دارید یا خسته هستید و به سختی می‌توانید تمرکز کنید؟ ممکن است دچار خستگی ذهنی باشید که در این مقاله با آن آشنا می‌شوید.

نشانه هایی که نشان می دهد از نظر ذهنی خسته شده اید

خستگی ذهنی را باید مانند تمام شدن باتری ذهن در نظر بگیرید. در ابتدا ممکن است احساس هوشیاری و تمرکز کمتری داشته باشید و کارهایی که معمولاً کم‌ترین تلاش را می‌طلبند، برای شما سخت به نظر برسند. هم‌چنین ممکن است متوجه شوید که فراموشکارتر شده‌اید یا استرس‌ بیشتری دارید. همه این‌ها از نشانه‌های فرسودگی ذهنی هستند که شما را به استراحت دعوت می‌کنند.

در این مقاله می‌خوانید:

خستگی ذهنی چیست؟

خستگی ذهنی به نوعی مانند خستگی جسمانی است، اما با این تفاوت که به جای عضلات، این ذهن شما است که خسته می‌شود. این حالت زمانی پیش می‌آید که برای مدتی روی کاری که از نظر ذهنی سخت است تمرکز می‌کنید. شما این نوع فرار مغزی را مخصوصاً وقتی همیشه هوشیار هستید یا استرس دارید احساس می‌کنید. شرایط شغلی، مراقبت از کودکان یا والدین سالخورده، از جمله مواردی هستند که می‌توانند منجر به خستگی از نظر ذهنی شوند.

نشانه هایی که نشان می دهد از نظر ذهنی خسته شده اید


بیشتر بخوانید: خستگی شغلی و عاطفی را چگونه از بین ببریم؟


نشانه های خستگی ذهنی

علائمی که نشان می‌دهد از نظر ذهنی خسته شده‌اید، عبارتند از:

عصبانی یا بی حوصله هستید!

خستگی  از نظر ذهنی می‌تواند شما را در روحیه بدی قرار دهد. به همین دلیل، ممکن است دمدمی مزاج یا عصبانی باشید و بیشتر به مردم آسیب بزنید. به عبارت دیگر، کنترل احساسات‌ زمانی که از نظر ذهنی تحت فشار هستید دشوارتر است.

نمی‌توانید کارهایتان را به پایان برسانید!

سطح بهره‌وری در همه افراد بالا و پایین می‌شود، اما فرسودگی ذهنی می‌تواند تمرکز کردن را واقعاً با چالش مواجه کند. این وضعیت انگیزه شما را نیز از بین می‌برد. در نتیجه، ممکن است به راحتی حواس‌تان پرت شود یا به ضرب‌الاجل کارهای خود نرسید. در این حالت حتی کارهای کوچک نیز ممکن است طاقت‌فرسا به نظر بیایند.

در عالم هپروت سیر می‌کنید!

این می‌تواند حالتی شبیه به سرگردانی ذهنی یا خواب آلودگی باشد. در این حالت، توجه دقیق به کاری که انجام می‌دهید سخت می‌شود و ممکن است نتوانید خیلی سریع به محرک‌ها واکنش نشان دهید. این حالت در شرایط خاصی مانند رانندگی کردن خطرناک است و باید جدی گرفته شود.

نشانه هایی که نشان می دهد از نظر ذهنی خسته شده اید


بیشتر بخوانید: انواع بی انگیزگی و ۱۰ روش درمان


نمی‌توانید خوب بخوابید!

ممکن است فکر کنید وقتی مغزتان خسته است چرت زدن راحت‌تر می‌شود، اما همیشه این‌طور نیست. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که مشاغلی با «بار شناختی» بالا دارند نسبت به افرادی که کار خسته ‌کننده ذهنی ندارند، با علائم بی ‌خوابی بیشتری دست و پنجه نرم می‌کنند. فقدان استراحت و خواب نیز به نوبه خود خستگی ذهنی را افزایش می‌دهد. پس اگر در طول روز نمی‌توانید بخوابید یا واقعا خسته می‌شوید، باید به پزشک خود اطلاع دهید و تحت درمان قرار بگیرید.

کارهای ناسالم انجام می‌دهید!

ممکن است بیش از حد معمول شروع به نوشیدن الکل یا مصرف مواد کنید. خستگی از نظر ذهنی مخصوصاً به کسانی که قبلاً به اختلال مصرف مواد مبتلا بودند، آسیب بیشتری وارد می‌کند. دلیل این اتفاق به گفته کارشناسان این است که اعتیاد به مواد مخدر بخش‌هایی از مغز را تغییر می‌دهد که به شما در مدیریت استرس و کنترل رفتارهای تکانشی کمک می‌کند.

نشانه هایی که نشان می دهد از نظر ذهنی خسته شده اید


بیشتر بخوانید: خودمراقبتی به چه معناست؟


افسرده هستید!

ممکن است انرژی نداشته باشید یا احساس کنید که در حال حرکت آهسته هستید. برخی از افراد حتی می‌گویند که احساس بی حسی می‌کنند و این می‌تواند کار کردن یا انجام فعالیت‌های روزانه را برایشان سخت کند. پس اگر به مدت بیش از 2 هفته احساس ناامیدی و ناراحتی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید؛ زیرا این می‌تواند نشانه‌ای از افسردگی جدی‌تر باشد.

خیلی نگران هستید!

فرسودگی ذهنی باعث تحریک سیستم عصبی سمپاتیک شما می‌شود و پاسخ «جنگ یا گریز» شما را فعال می‌کند. اضطراب زنگ خطری است که به شما می‌گوید یک چیزی اشتباه است. اگر همیشه از نظر ذهنی خسته باشید، ممکن است احساس وحشت یا نگرانی نیز بکنید که اغلب در کنار علائم افسردگی اتفاق می‌افتد.

ورزش کردن برای شما سخت‌تر می‌شود!

کارشناسان مطمئن نیستند که چرا خستگی از نظر ذهنی بر فعالیت بدنی تأثیر می‌گذارد، اما برخی از َآنان فکر می‌کنند که تحمل شما برای ورزش ممکن است کاهش بیابد. بنابراین، ممکن است به نظر برسد که شما بیشتر از آنچه واقعاً هست در حال تلاشید.

نشانه هایی که نشان می دهد از نظر ذهنی خسته شده اید


بیشتر بخوانید: راهکار های ساده و کاربردی برای پر انرژی بودن


عادات غذایی شما تغییر می‌کند!

خستگی از نظر ذهنی می‌تواند به طرق مختلف بر اشتهای شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، ممکن است بیشتر از حد معمول میان وعده بخورید و به آنچه می‌خورید توجه نکنید. استرس نیز می‌تواند شما را به خوردن غذاهای شیرین، شور یا چرب وادار کند. البته این امکان نیز وجود دارد که اصلاً گرسنه نباشید.

بیشتر اشتباه می‌کنید!

این غیرممکن است که کار شما همیشه بی نقص باشد، اما خستگی ذهنی توانایی شما را برای اشتباه نکردن یا متوجه شدن و رفع سریع اشتباهات‌تان کاهش می‌دهد. این می‌تواند در مشاغل خاص مانند مشاغلی که در آن از ماشین آلات استفاده می‌کنید یا پشت فرمان هستید، مشکلات جدی ایجاد کند.

درد بیشتری احساس می‌کنید!

هر کسی متفاوت است و این باعث می‌شود که نتوان گفت چگونه خستگی از نظر ذهنی بر بدن شما تأثیر می‌گذارد. با این حال، ممکن است دچار سردرد، درد عضلات، کمردرد یا مشکلات معده شوید. مخصوصاً اگر یک بیماری مداوم مانند فیبرومیالژیا داشته باشید، ممکن است کمی بیشتر از حد معمول درد احساس کنید.

نشانه هایی که نشان می دهد از نظر ذهنی خسته شده اید


بیشتر بخوانید: روان درمانی چیست و برای تشخیص چه مشکلاتی استفاده میشود؟


درمان خستگی ذهنی

اگر از نظر ذهنی دچار خستگی و فرسودگی هستید، راه‌های درمانی زیر را امتحان کنید:

به خودتان استراحت بدهید!

اگر در طول انجام یک کار ذهنی طولانی استراحت‌های کوتاه داشته باشید، ممکن است احساس خستگی کمتری به شما دست دهد. زمان لازم برای استراحت هیچ عدد دقیقی ندارد که بتوان برای همه همان نسخه را پیچید، اما می‌توانید هر یکی دو ساعت یک بار به مدت چند دقیقه استراحت کنید. برخی از افراد دوست دارند برای رهایی از فرسودگی ذهنی از تکنیکی به نام پومودورو استفاده کنند که نحوه عملکرد آن در زیر آمده است:

  • تایمر خود را روی 25 دقیقه تنظیم کنید.
  • تمام این 25 دقیقه را روی انجام یک کار تمرکز کنید.
  • وقتی تایمر خاموش شد، 5 دقیقه به خودتان استراحت بدهید.
  • این کار را تکرار کنید و بعد از چهارمین 25 دقیقه، 15 تا 30 دقیقه استراحت کنید.
  • تا زمانی که کار یا روز کاری شما تمام شود، این کار را تکرار کنید.

بدن خود را با ورزش فعال نگه دارید!

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد اگر در طول استراحت خود ورزش کنید، ممکن است احساس انرژی بیشتری داشته باشید. پس به مدت چند دقیقه چند جک و حرکات کششی انجام دهید یا 10 تا 15 دقیقه پیاده‌روی سریع داشته باشید.

دنبال راه‌هایی برای آرامش گرفتن باشید!

اجتناب کامل از خستگی از نوع ذهنی دشوار است، اما می‌توانید یاد بگیرید که پاسخ آرام سازی طبیعی بدن خود را تغییر دهید. به عنوان مثال، ماساژ بگیرید یا انجام مدیتیشن، یوگا یا چیزی به سادگی تماشای یک فیلم خنده دار را امتحان کنید. اگر هم به حمایت بیشتری نیاز دارید، با دوستان و خانواده خود یا یک متخصص سلامت روان تماس بگیرید.

نشانه هایی که نشان می دهد از نظر ذهنی خسته شده اید


بیشتر بخوانید: ذهن شلوغی دارید؟ برای تمرکز بیشتر از این ۵ راهکار کمک بگیرید


کلام آخر

خستگی ذهنی یک احساس خستگی مفرط است که با احساسات دیگری از جمله بی حوصلگی و تحریک پذیری مشخص می‌شود. البته اگر دچار این نوع خستگی باشید، ممکن است علائم دیگری از جمله بی خوابی و افسردگی را نیز تجربه کنید.

برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با متخصصان روان شناسی، به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: webmd

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.