۲۳۶۳۲۹
۸۵۸
۸۵۸

نشانه های سلامتی مهم که مردان نباید نادیده بگیرند

نادیده گرفتن علائم جسمی، یکی از علل اصلی مرگ مردان بر اثر بیماری قلبی و سرطان است. در این مقاله به نشانه های سلامتی مهم که مردان نباید نادیده بگیرند، اشاره می‌کنیم.

نشانه های سلامتی مهم که مردان نباید نادیده بگیرند

نادیده گرفتن علائم جسمی، یکی از علل اصلی مرگ مردان بر اثر بیماری قلبی و سرطان است. در این مقاله به نشانه های سلامتی مهم که مردان نباید نادیده بگیرند، اشاره می‌کنیم.

در این مقاله می‌خوانید:

  • نشانه های سلامتی مهم که مردان نباید نادیده بگیرند
  • درد قفسه سینه
  • افزایش یا کاهش وزن شدید
  • تغییرات در مدفوع
  • تغییرات در ادرار
  • بی‌حسی یا سوزن‌سوزن شدن در بازوها، دست‌ها یا انگشتان
  • گرفتگی عضلات پا
  • بیضه بزرگ‌شده
  • خشکی دهان
  • عصبانیت بی‌مورد یا شدید
  • اختلال نعوظ
  • سرگیجه یا برافروختگی صورت
  • تغییر رنگ دست‌ها یا انگشت‌ها
  • درد ضربان‌دار در گردن یا شانه‌ها
  • خلاصه

نشانه های سلامتی مهم که مردان نباید نادیده بگیرند

مطالعات نشان می‌دهند که مردان کمتر وقت خود را برای مراقبت‌های پیشگیرانه اختصاص می‌دهند و در مقایسه با زنان، کمتر به پزشک و به اورژانس مراجعه می‌کنند. اما قرارهای پزشکی، اهمیت زیادی دارد و می‌تواند باعث درمان سریع‌تر بیماری‌ها شود.

نشانه های سلامتی مهم که مردان نباید نادیده بگیرند

نشانه های سلامتی مهم که مردان نباید نادیده بگیرند عبارتند از:

۱- درد قفسه سینه

مهم‌ترین علامتی که یک مرد هرگز نباید نادیده بگیرد، شروع ناگهانی درد قفسه سینه است که معمولا در زیر استخوان سینه قرار دارد و در سراسر قفسه سینه احساس می‌شود. این درد می‌تواند به علت بیماری قلبی باشد. ممکن است همراه با آن، تنگی نفس و همچنین تعریق زیاد رخ دهد. این علائم باید به سرعت بررسی شود، به‌ویژه اگر علائم بیش از چند دقیقه طول بکشد.
همه دردهای قفسه سینه، به علت بیماری قلبی نیستند، اما باید جدی گرفته شوند.

بیشتر بخوانید: چکاپ سالانه مردان، انجام بده سلامت بمان

نشانه های سلامتی مهم که مردان نباید نادیده بگیرند

2- افزایش یا کاهش وزن شدید

وزن همه افراد هر از گاهی در حال نوسان است و اغلب برای افزایش یا کاهش وزن، دلیلی مانند تغییر در رژیم غذایی یا ورزش روتین وجود دارد. اما تغییرات غیرمنتظره می‌تواند بسیار نگران‌کننده باشد . اگر هیچ تغییری در رژیم غذایی یا رژیم تناسب اندام خود انجام نداده‌اید، تغییر وزن باید بررسی شود. افزایش و کاهش ناگهانی وزن غیرقابل توضیح می‌تواند از علائم اختلال تیروئید باشد که در صورت عدم درمان می‌تواند تهدیدکننده زندگی شود.

3- تغییرات در مدفوع

ممکن است دوست نداشته باشید در مورد مدفوع خود با دیگران صحبت کنید، اما انجام این کار می‌تواند زندگی شما را نجات دهد. به‌ویژه اگر متوجه تغییراتی در قوام یا رنگ مدفوع خود شده باشید. مثلا مدفوع قرمز یا سیاه ممکن است وجود خون را نشان دهد. وجود خون در روده، نگران‌کننده‌ترین علامتی سرطان روده بزرگ است . تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ به میزان قابل توجهی، شانس درمان را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: چگونه از کلیه‌ها مراقبت کنیم؟ با این ۸ راز آشنا شوید

نشانه های سلامتی مهم که مردان نباید نادیده بگیرند

4- تغییرات در ادرار

در بسیاری از مردان، سرطان پروستات علائمی را نشان نمی‌دهد به همین دلیل هم انجام غربالگری منظم برای این بیماری بسیار مهم است. هنگامی که علائم ظاهر می‌شوند، نباید آن‌ها را نادیده بگیرید که عبارتند از مشکل در ادرار کردن، کاهش جریان ادرار، افزایش تکرر ادرار و خون در ادرار. سرطان پروستات هر چه زودتر تشخیص داده شود، شانس زنده ماندن بیشتر می‌شود.

5- بی‌حسی یا سوزن‌سوزن شدن در بازوها، دست‌ها یا انگشتان

درد یا سوزن‌سوزن شدن در شانه، بازو، دست یا نوک انگشتان می‌تواند از علائم سندرم خروجی قفسه سینه (TOS) باشد. این وضعیت در مردان بین 20 تا 40ساله، به‌ویژه در ورزشکاران مشاهده می‌شود. این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که رگ‌های خونی و اعصاب بین استخوان ترقوه و دنده‌های فشرده و باعث درد یا بی‌حسی در گردن، شانه‌ها، بازوها و انگشتان می‌شوند. این اتفاق اغلب به دلیل آسیب‌های مکرر در ورزش ایجاد می‌شود.
شرایط دیگری که باعث این نوع ناراحتی می‌شود، عبارتند از آرتریت و تونل کارپ. بی‌حسی و سوزن‌سوزن شدن در دست‌ها و پاها، به‌ویژه در پاها، می‌تواند نشانه اولیه دیابت باشد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ دلیل برای حذف شکر از زندگی/ شکر با بدن ما چکار می کند؟

نشانه های سلامتی مهم که مردان نباید نادیده بگیرند

6- گرفتگی عضلات پا

گرفتگی عضلات پا، یا سفت شدن ساق پا احتمالا به دلیل خستگی عضلانی است. بیشتر گرفتگی‌های عضلانی به دلیل فشار عضلانی یا حتی کم‌آبی بدن رخ می‌دهد که در این موارد، استراحت و آبرسانی معمولا اثر بخش است. گرفتگی پا همراه با لنگی در نتیجه انسداد جریان شریانی است و ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی است.

7- بیضه بزرگ‌شده

بزرگ شدن بیضه می‌تواند در نتیجه آسیب یا عفونت باشد یا به دلیل تجمع مایع یا واریکوسل (ورید واریسی)، یا سرطان رخ بدهد. سرطان بیضه، یکی از انواع سرطان است که مردان جوان‌تر (بین 20 تا 50سال) را بیشتر مبتلا می‌کند.
عوامل خطر سرطان بیضه عبارتند از: بیضه نزول‌نکرده، سابقه خانوادگی سرطان بیضه و عفونت اچ آی وی. مهم است که مردان به شکل بیضه‌های خود توجه کنند و هر ماه یک بار آزمایش بیضه انجام دهند.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص اورولوژی

نشانه های سلامتی مهم که مردان نباید نادیده بگیرند

8- خشکی دهان

خشکی دهان، زمانی رخ می‌دهد که غدد بزاقی، به مقدار کافی برای خیس نگه داشتن دهان، بزاق تولید نمی‌کنند. از علل خطرناک خشکی دهان، ابتلا به بیماری‌های قلبی است. علاوه بر این، خشکی دهان ممکن است به دلیل شرایط دیگر مانند بیماری آلزایمر، دیابت، آرتریت روماتوئید ، فشار خون بالا، بیماری پارکینسون یا سکته مغزی باشد.

9- عصبانیت بی‌مورد یا شدید

سلامت روان برای مردان و زنان به همان اندازه سلامت جسمانی مهم است. اگر مواردی مانند: عصبانیت شدید، اختلال خواب، از دست دادن انگیزه یا علاقه به چیزهایی که قبلا باعث شادی‌تان می‌شدند، غم و اندوه طولانی‌مدت، یا افکار خودکشی را تجربه می‌کنید، سلامت روان شما به حمایت بیشتری نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: فتق بیضه در مردان، لاپاروسکوپی و سایر روش‌های درمان

نشانه های سلامتی مهم که مردان نباید نادیده بگیرند

10- اختلال نعوظ

اختلال نعوظ به عنوان ناتوانی در ایجاد، یا حفظ نعوظ برای داشتن رابطه جنسی، تعریف شده است و می‌تواند نشانه بیماری‌های قلبی- عروقی باشد. وقتی مردی نعوظ می‌کند، آلت تناسلی پر از خون می‌شود. اگر به بیماری‌های عروقی دچارید، ممکن است نتوانید نعوظ داشته باشید چون جریان خون مناسب را در آلت تناسلی خود دریافت نمی‌کنید.

اختلال نعوظ ناگهانی می‌تواند علامت و نشانه اولیه سرطان پروستات باشد، یا به علت دیابت، فشار خون بالا یا بیماری قلبی عروقی رخ بدهد.

اختلال نعوظ ناگهانی می‌تواند علامت و نشانه اولیه سرطان پروستات باشد، یا به علت دیابت، فشار خون بالا یا بیماری قلبی عروقی رخ بدهد. اختلال نعوظ برای مردان، یک اتفاق شرم‌آور است، بنابراین ممکن است آن را مطرح نکنند.

11- سرگیجه یا برافروختگی صورت

دفعه بعد که سرگیجه داشتید، یا احساس کردید صورتتان برافروخته شده، بدانید که این علامت می‌تواند به دلیل فشار خون بالا باشد. فشار خون اغلب بدون علامت است و به آن «قاتل خاموش» می‌گویند، اما برخی از انواع آن علائمی مانند سرگیجه، سردرد ، خستگی، گرفتگی عضلات، تپش قلب، ضعف و تعریق ایجاد می‌کنند.

12- تغییر رنگ دست‌ها یا انگشت‌ها

تغییر رنگ دست‌ها، انگشت‌ها یا حتی ناخن‌های شما ممکن است اغلب در فصل سرما رخ بدهد. اما می‌تواند نشان‌دهنده غیرعادی بودن گردش خون باشد. در برخی موارد، تغییر رنگ مربوط به گردش خون به ناخن محدود می‌شود و ممکن است رنگ مایل به آبی ایجاد کند. این تغییر در رنگ ناخن اغلب با تغییر دما، تورم، بی‌حسی، تحرک یا درد همراه است.
«انگشتان بنفش» یا تغییر رنگ مایل به آبی پوست که به آن « سیانوز » می‌گویند ممکن است نشان‌دهنده سندرم رینود، سندرم آخنباخ، یا بیماری بورگر باشد.

بیشتر بخوانید: هر آدم طبیعی چقدر نمک باید مصرف کند؟

نشانه های سلامتی مهم که مردان نباید نادیده بگیرند

13- درد ضربان‌دار در گردن یا شانه‌ها

واضح‌ترین توضیح برای درد در نزدیکی گردن، شانه‌ها یا استخوان ترقوه، تصادف یا آسیب است. مانند بسیاری از آسیب‌ها، اگر علائم بیشتر از دوره اولیه خوددرمانی ادامه پیدا کرد، باید به پزشک مراجعه کنید .
گاهی اوقات گردن‌درد به علت گرفتگی عصب‌ها است که عملکرد عصب را مختل می‌کند و باعث درد، سوزن‌سوزن شدن، یا بی‌حسی می‌شود. در این موارد، اگر درد پس از چند روز استراحت خود به خود برطرف نشد، لازم است به پزشک مراجعه کنید.

خلاصه

مهم‌ترین علامتی که باید به آن توجه کنید درد قفسه سینه است. کاهش یا افزایش وزن بدون علت هم می‌تواند به علت اختلال در عملکرد غده تیروئید باشد. اگر شما هم مشکلی مثل اختلال نعوظ را نادیده می‌گیرید بهتر است بدانید که ممکن است به دلیل فشار خون بالا، یا بیماری‌های قلبی رخ بدهد، بنابراین آن را با پزشک مطرح کنید. سایر علائمی را که در این مقاله برشمردیم، جدی بگیرید تا سلامتی شما حفظ شود.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: healthdigest

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.