۲۳۸۷۵۰
۴۱
۴۱

علل ایجاد لکه های خشکی روی پوست (پیشگیری + درمان)

با ما همراه باشید تا در ادامه تمامی عواملی که سبب بروز چنین عارضه پوستی شده و روش هایی که به پیشگیری و درمان آن کمک می کند را شرح دهیم.

لکه های خشکی روی پوست از جمله مشکلات پوستی بوده که ممکن است با علائمی همچون خارش، پوسته پوسته شدن و سوزش و قرمزی پوست همراه باشد. دلایل مختلفی در بروز چنین عارضه ای نقش دارند که می تواند برای افراد ناراحت کننده و آزار دهنده باشد.

این لکه های خشکی ممکن است در هر قسمتی از بدن ظاهر شود، اما گاها روی دست‌ها، بازوها و پاها مشاهده می شود که معمولا با تغییر سبک زندگی و یا خرید و استفاده از کرم های آبرسان و مرطوب کننده مناسب مانند کرم آبرسان کلینیک درمان می شود. با ما همراه باشید تا در ادامه تمامی عواملی که سبب بروز چنین عارضه پوستی شده و روش هایی که به پیشگیری و درمان آن کمک می کند را شرح دهیم.

علل ایجاد لکه های خشکی روی پوست (پیشگیری + درمان)

دلیل ایجاد لکه های خشکی روی پوست چیست؟

پوست صورت از بخش های مختلفی تشکیل شده که برای درمان خشکی این نواحی گاهی نیاز است از ترکیبات تخصصی استفاده نمایید، چشم یکی از این نواحی است شما برای درمان چروک و خشکی نواحی اطراف چشم تان بهتر است از کرم هایی چون کرم دور چشم کلینیک بهره بگیرید.

در ادامه به بررسی علل مختلف تشکیل لکه های خشکی روی پوست می پردازیم و روش درمانی برای آنها ارائه می کنیم.

پسوریازیس

این عارضه پوستی ممکن است به دلیل کشیدن سیگار، مصرف الکل، اضطراب، عفونت و کمبود ویتامین D و غیره ایجاد شود و نوعی بیماری خود ایمنی محسوب می شود. پسوریازیس معمولا با علائمی مانند خارش و پوسته پوسته شدن پوست همراه است و ممکن است باعث التهاب شدید پوست گردد.

اگر این عارضه در نواحی چشم هایتان پدیدار شد، می توانید با خرید کرم دور چشم تا حدودی وضعیت پوستتان را بهبود بخشید، همچنین توصیه می شود پیش از استفاده از آن با یک پزشک نیز مشورت نمایید.

علل ایجاد لکه های خشکی روی پوست (پیشگیری + درمان)

اگزما سبب ایجاد لکه های خشکی روی پوست می شود!

اگزما از بیماری های شایع پوستی است که باعث خشک شدن پوست، خارش و قرمزی آن می‌شود. اگزما واگیردار نیست، یعنی از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود. همه افراد و در هر سنی امکان ابتلا به اگزما را دارند.

ممکن است این لکه های خشکی روی قسمت های مختلف بدن مانند دست، پا، مچ پا، گردن، بالای قفسه سینه، پلک و صورت دیده شود که البته با خرید و استفاده از کرم های آبرسان مانند کرم دور چشم کلینیک قابل درمان است.

درماتیت تماسی (التهاب پوست)

گاهی ممکن است بر اثر تماس با ماده ای خارجی، مانند استفاده از ضدعفونی‌کننده ها و برخی از صابون های مایع دستشویی نامناسب پوست دچار حساسیت شده و لکه های قرمزی همراه با خارش بر روی پوست، تحت عنوان درماتیت تماسی ایجاد شود. نکته قابل توجه در مورد این مشکل پوستی اینست که از طریق تماس پوستی به دیگران سرایت نکرده و به عبارتی واگیردار نمی باشد. این لکه های خشکی ایجاد شده روی پوست معمولا با دارو و کرم های استروئیدی قابل درمان هستند.

خشکی آب و هوا

یکی دیگر از عواملی که می تواند در ایجاد لکه های خشکی نقش موثری ایفا می کند، آب و هوای سرد و خشک است. با گرم شدن هوا این خشکی ها رفع شده و پوست رطوبت خود را مجددا به دست می آورد. البته به یاد داشته باشید که قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز خود می تواند یکی دلایل ایجاد این عارضه پوستی باشد. از این رو استفاده از کرم های ضدآفتاب مناسب، از نان شب هم واجب تر خواهد بود.!

علل ایجاد لکه های خشکی روی پوست (پیشگیری + درمان)

کم آبی بدن

نوشیدن آب و مایعات تاثیر مستقیمی در سلامت پوست شما خواهد داشت، در واقع هر چه آب کمتر در طول روز مصرف کنید ممکن است بیشتر شاهد لکه های خشکی روی پوست خود باشید. از این رو برای داشتن پوستی سالم در قسمت های مختلف بدن خود مانند صورت و اطراف چشم، علاوه بر تهیه و خرید کرم دور چشم و کرم های آبرسان مناسب بایستی بدن خود را از درون هیدراته نگه داشته و به میزان کافی در طول روز آب بنوشید.

دیابت عامل ایجاد لکه های خشکی روی پوست

شاید برایتان عجیب باشد اما کاملا درست است! افرادی که به دیابت مبتلا هستند، به دلیل عدم تنظیم میزان قند خونشان و بالا و پایین شدن آن، ممکن است دچار خشکی و خارش پوست شوند.

کمبود ویتامین های بدن

یکی دیگر از عواملی که ارتباط مستقیمی با خشکی پوست و ایجاد علائمی مانند خارش و پوسته پوسته شدن پوست دارد، کمبود برخی از ویتامین های مورد نیاز در بدن است. این مشکل به راحتی با رعایت رژیم غذایی مناسب رفع می شود.

خشکی پوست یکی از عوارض جانبی داروها

مصرف برخی از داروها باعث اختلال در تعادل رطوبت بدن می گردد، از این رو ممکن است در دوره مصرف آن ها، شاهد لکه های خشکی در قسمت های مختلف بدن خود باشید. داروهایی که ممکن این چنین عارضه ای را به همراه داشته باشند عبارتند از: داروهای ادرار آور، ملین ها، آنتی اسیدها، آنتی هیستامین و داروهای کنترل فشار خون

از دیگر موارد که می توانند سبب ایجاد لکه های خشکی روی پوست گردند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سوءهاضمه و بی اشتهایی
  • استفاده از دئودورانت‌ و محصولات پوستی نامناسب
  • دوش آب داغ
  • استعمال دخانیات
  • افزایش سن و کاهش سطح تولید کلاژن
  • استرس
  • شستشو بی اندازه پوست

راهکارهای موثر برای درمان لکه های خشکی روی پوست

اگر خشکی پوست شما شدید است حتما باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید تا روش های درمانی و پزشکی موثر را به اطلاعتان برساند. فراموش نکنید که اگر درمان این عارضه پوستی به موقع انجام نشود ممکن است مشکلات جدی تری را برایتان ایجاد کند. روش های متنوعی برای درمان این عارضه پوستی وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم:

عدم استفاده از آب داغ

استفاده از آب داغ چربی پوست را از بین می برد، از این رو ممکن است دچار عارضه خشکی پوست شوید. برای استحمام و شستشو پوست خود، سعی کنید دمای آب را تنظیم کرده و از آب ولرم استفاده نمایید.

پاکسازی پوست

 برای آنکه پوست شما خشک نشود لازم است به آن توجه کرده و به صورت دوره ای آن را پاکسازی نمایید. برای این کار سعی کنید محصولات پوستی مناسب مانند لایه بردارها و پاک کننده های ملایم و بدون عطر استفاده نمایید.

استفاده از روغن های گیاهی

روغن های گیاهی مختلفی نظیر روغن زیتون و نارگیل در عطاری ها موجود است که به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی به درمان التهاب و خشکی پوست کمک میکند. قبل از مصرف این روغن ها از عدم حساسیت خود به آن ها مطمئن شوید.

استفاده از کرم ضدآفتاب

مانطور که گفتیم اشعه های مضر خورشید می تواند دلیل ایجاد لکه های خشکی روی پوست باشد، از این رو استفاده از کرم ضدآفتاب جهت محافظت از پوست از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

علل ایجاد لکه های خشکی روی پوست (پیشگیری + درمان)

بهترین درمان لک های خشکی پوست به صورت خانگی

شما برای درمان لکه های خشکی روی پوستتان می توانید از ترکیبات گیاهی و شیمیایی بهره بگیرید. روغن هایی مثل آرگان و بنفشه می توانند خشکی پوستتان را تا حدودی رفع نمایند، همچنین می توانید از انواع کرم های مناسب پوست بهره بگیرید. ما ضمن بررسی دلایل ایجاد لکه های خشکی بهترین راه های درمان را نیز به شما معرفی کرده ایم.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.