۲۴۰۴۳۷
۵۳۸
۵۳۸

قارچ پوست سر چیست و چطور قابل درمان است؟

در این مقاله به شما می‌گوییم قارچ پوست سر چیست و چطور قابل درمان است. علاوه بر این‌ها علائم و علل قارچ پوست سر را هم نام می‌بریم.

قارچ پوست سر چیست و چطور قابل درمان است؟

در این مقاله به شما می‌گوییم قارچ پوست سر چیست و چطور قابل درمان است. علاوه بر این‌ها علائم و علل قارچ پوست سر را هم نام می‌بریم. 

در این مقاله می‌خوانید:

قارچ پوست سر چیست و چطور قابل درمان است؟

عفونت قارچی پوست سر چیست؟

عفونت قارچی پوست سر، یک عفونت مخمری روی پوست سر است. عفونت مخمری پوست، کاندیدیازیس نامیده می‌شود که یک عفونت قارچی است و می‌تواند تقریبا در هر نقطه از بدن ایجاد شود. 

پوست ما به طور طبیعی، دارای انواع مختلفی از قارچ‌ها از جمله مخمرهایی مانند کاندیدا است که روی آن زندگی می‌کنند و در شرایط نرمال، مشکلی هم برای سلامتی به وجود نمی‌آورند، اما زمانی که کاندیدا فرصت جمع شدن را داشته باشد، زیر سطح پوست می‌رود و باعث عفونت پوست می‌شود.

قارچ پوست سر چیست و چطور قابل درمان است؟

علت عفونت قارچی پوست سر چیست؟

مخمر کاندیدا دلیل بیشتر عفونت‌های مخمری پوست سر، یا کاندیدیازیس است و می‌تواند در محیط‌های گرم و مرطوب رشد کند. پوست سر دارای تعادل طبیعی مخمر و باکتری است. این باکتری‌ها به جلوگیری از رشد بیش از حد مخمر روی پوست کمک می‌کنند، اما گاهی اوقات تعادل طبیعی مخمر و باکتری بدن به هم می‌خورد. در چنین شرایطی، کاندیدا تجمع می‌یابد. شرایطی که به کاندیدا اجازه رشد می‌دهند، عبارتند از:

  • آب و هوای گرم و مرطوب.
  • برخی از محصولات نظافت شخصی که حاوی مواد شیمیایی خشن هستند.
  • بریدگی های کوچک روی پوست سر که برای کاندیدا، یک راه ورودی ایجاد می‌کنند.
  • بیماری‌های پوستی مانند «اینترتریگو» و «پسوریازیس».
  • تعریق بیش از حد (هایپرهیدروزیس)
  • سندرم انسداد فولیکولی 

سندرم انسداد فولیکولی، زمانی اتفاقی می‌افتد که فولیکول‌های مو توسط کراتین، (پروتئین موجود در موها) مسدود و این انسداد باعث پارگی فولیکول‌ها و ایجاد التهاب می‌شود.

بیشتر بخوانید: مزوتراپی مو برای ریزش موی ارثی

قارچ پوست سر چیست و چطور قابل درمان است؟

عفونت های قارچی پوست سر در کدام افراد بیشتر است؟

عفونت‌های قارچی پوست سر در برخی از گروه‌ها شایع‌تر است که عبارتند از:

  • خانم‌های حامله
  • افرادی که آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند. آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند باکتری‌هایی را که به طور معمول روی پوست زندگی می‌کنند از بین ببرند و به کاندیدا اجازه رشد دهند.
  • درمان سرطان مانند شیمی‌درمانی.
  • داشتن یک رژیم غذایی ناسالم مانند مصرف قند و نشاسته زیاد.
  • استرس.

عفونت‌های مخمری در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، شایع‌تر است که ممکن است به دلیل شرایطی مانند دیابت، یا استفاده از داروهایی باشد که سیستم ایمنی را سرکوب می‌کنند.

بیشتر بخوانید: علت شوره سر در کودکان، چاره چیه؟

قارچ پوست سر چیست و چطور قابل درمان است؟

علائم عفونت قارچی پوست سر چیست؟

مهم‌ترین علامت عفونت قارچی پوست سر، خارش است. عفونت قارچی پوست سر باعث ایجاد بثورات خارش‌دار در پوست سر می‌شود. این بثورات ممکن است قرمز یا بنفش باشند و به صورت تکه‌هایی با اشکال مختلف ظاهر شوند. بثورات همچنین ممکن است ترک بخورند و باعث پوسته‌پوسته شدن پوست سر شوند. این پوسته‌ها می‌توانند باعث ریزش مو شوند. همچنین ممکن است شرایط زیر را تجربه کنید:

  • فلس‌های پوسته پوسته و سفید روی پوست سرتان.
  • لکه‌های چرب سفید، یا زرد ضخیم روی پوست سرتان.
  • نقاط مرطوب نرم و سفید روی پوست سرتان.
  • جوش‌های سفید و قرمز پر از چرک.

آیا عفونت قارچی پوست سر مسری است؟

خبر خوش این‌که عفونت‌های قارچی پوست سر، معمولا مسری نیستند، اما اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، باید مراقب افراد مبتلا به عفونت‌های قارچی باشید. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در معرض خطر عفونت هستند.

بیشتر بخوانید: بهترین دکتر پوست و مو در پاسداران

قارچ پوست سر چیست و چطور قابل درمان است؟

تشخیص عفونت مخمری پوست سر چگونه است؟

پزشک متخصص پوست و مو به احتمال زیاد یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و ممکن است بتواند با نگاه کردن به پوست سر شما عفونت قارچی را تایید کند. لکه‌های قرمز، یا بنفش روی پوست سر می‌تواند نشان‌دهنده عفونت قارچی باشد.

با این حال ممکن است پزشک نمونه‌ای از ناحیه آلوده را تهیه کند و به آزمایشگاه بفرستد. در این شرایط، پزشک از یک «اسکالپل» استفاده می‌کند تا به آرامی مقداری از پوست را از روی سر شما بتراشد. این نمونه در آزمایشگاه زیر میکروسکوپ بررسی می‌شود. 

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با مراکز آزمایشگاه

قارچ پوست سر چیست و چطور قابل درمان است؟

درمان عفونت قارچی پوست سر چگونه است؟

درمان عفونت قارچی پوست سر ممکن است شامل استفاده از داروهای ضد قارچ باشد. همچنین پزشک ممکن است شامپو، فوم یا پماد ضد قارچ برایتان تجویز کند. امکان خرید بسیاری از داروهای ضد قارچ بدون نسخه وجود دارد. پزشک ممکن است در صورت نیاز، ضد قارچ قوی‌تری برایتان تجویز کند.

مهم است که پوست سرتان را به عنوان بخشی از درمان عفونت قارچی تمیز و خشک نگه دارید. این کار می‌تواند در جلوگیری از بازگشت عفونت قارچی روی پوست سرتان شما موثر باشد.

درمان‌های خانگی به طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته‌اند، بنابراین حتما قبل از امتحان هر درمان خانگی با پزشک متخصص پوست، مو و زیبایی مشورت کنید.

شاید بتوانید با درمان‌های خانگی نیز از شر عفونت قارچی پوست سرتان خلاص شوید. این درمان‌های خانگی به طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته‌اند، بنابراین حتما قبل از امتحان هر درمان خانگی با پزشک متخصص پوست، مو و زیبایی مشورت کنید. گزینه‌های درمان خانگی شامل موارد زیر است:

  • سرکه سیب
  • روغن نارگیل
  • روغن‌های ضروری
  • شامپو روغن درخت چای

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص پوست، مو و زیبایی

قارچ پوست سر چیست و چطور قابل درمان است؟

پیشگیری از عفونت قارچی پوست سر 

شما می‌توانید با رعایت بهداشت، از عفونت‌های قارچی پوست سر جلوگیری کنید. پوست سر خود را تمیز و خشک نگه دارید و نکات زیر را هم به کار ببرید:

  • مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و استروئیدها (کورتیکواستروئیدها) را محدود کنید.
  • فقط در مواقع لزوم از کلاه، مقنعه و روسری استفاده کنید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید و قند و نشاسته را محدود کنید. الکل ننوشید.

اگر به عفونت قارچی پوست سر مبتلا هستید

افراد سالم معمولا می‌توانند عفونت‌های قارچی پوست سر را با استفاده از شامپو، فوم، یا پماد ضد قارچ درمان کنند. عفونت‌های قارچی پوست سر گاهی اوقات خود به خود بهتر می‌شوند. می‌توانید از داروهای خانگی استفاده کنید و پوست سر خود را تمیز و خشک نگه دارید.

بیشتر بخوانید: بوتاکس مو چیست و هزینه آن چقدر است؟

قارچ پوست سر چیست و چطور قابل درمان است؟

عفونت قارچی پوست سر چقدر طول می کشد؟

عفونت قارچی پوست سر ممکن است در عرض دو هفته پس از شروع درمان از بین برود، اما بهبود برخی از انواع عفونت قارچی پوست سر ممکن است مدت بیشتری (دو ماه) طول بکشد.

عوارض ابتلا به قارچ پوست سر 

زمانی که درمان را شروع کنید، عفونت‌های مخمری پوست سر معمولا به سرعت از بین می‌روند، اما در صورت عدم درمان، می‌توانند باعث ایجاد عفونت و شرایط زیر شوند:

  • مجموعه‌ای از پوست مرده و پوسته‌پوسته شده روی سرتان.
  • آسیب فولیکول‌های مو.
  • ریزش مو.

کاندیدیازیس درمان‌نشده، می‌تواند در صورت انتشار به سایر قسمت‌های بدن، عوارض پزشکی جدی ایجاد کند و استخوان‌ها، اندام‌ها، سیستم گوارشی، جریان خون، چشم‌ها و دهان را تحت تاثیر قرار بدهد.

بیشتر بخوانید: بوتاکس مو بهتر است یا کراتین مو؟

قارچ پوست سر چیست و چطور قابل درمان است؟

خلاصه

قارچ پوست سر، یا عفونت قارچی پوست سر، یک عفونت قارچی پوستی است که توسط مخمری به نام کاندیدا ایجاد می‌شود. کاندیدا باعث ایجاد بثورات خارش‌دار و پوسته‌پوسته شدن پوست سر می‌شود. کاندیدا در محیط‌های گرم و تاریک رشد می‌کند. درمان قارچ پوست سر شامل استفاده از شامپو، فوم یا پماد است. فرد مبتلا به عفونت قارچی پوست سر می‌تواند با رعایت بهداشت سر و تمیز و خشک نگه داشتن پوست سر از عفونت‌های قارچی پوست سر پیشگیری کند.

اگر روی پوست سرتان لکه‌های خارش‌دار دارید، به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند با معاینه تشخیص بدهد که آیا عفونت مخمری پوست سر دارید، یا نه و بر اساس مشکلی که به آن دچارید، یک گزینه درمانی مناسب را تجویز می‌کند.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.