۲۴۱۵۶۵
۲۲
۲۲

لیست آزمایش های ضروری چکاپ کامل زنان

این یک قاعده پزشکی است که همه افراد در طول سال باید برای بررسی وضعیت سلامت بدن خود، آزمایش‌های چکاپ را انجام دهند چون ما از شرایط درونی بدن اطلاعی نداریم و اگر آزمایش چکاپ انجام ندهیم، زمانی متوجه بیماری‌های داخلی خواهیم شد که علائم بیماری را از نظر ظاهری مشاهده می‌کنیم. در چنین شرایطی، بدون شک عارضه پیشرفت زیادی داشته است که ما شواهدی از بیماری را در بدن خود شاهد هستیم. فاکتورهایی که در آزمایش‌های چکاپ باید بررسی گردد، براساس جنسیت افراد تعیین می‌شود. در ادامه این مطلب لیست آزمایش‌ های چکاپ ...

این یک قاعده پزشکی است که همه افراد در طول سال باید برای بررسی وضعیت سلامت بدن خود، آزمایش‌های چکاپ را انجام دهند چون ما از شرایط درونی بدن اطلاعی نداریم و اگر آزمایش چکاپ انجام ندهیم، زمانی متوجه بیماری‌های داخلی خواهیم شد که علائم بیماری را از نظر ظاهری مشاهده می‌کنیم. در چنین شرایطی، بدون شک عارضه پیشرفت زیادی داشته است که ما شواهدی از بیماری را در بدن خود شاهد هستیم. فاکتورهایی که در آزمایش‌های چکاپ باید بررسی گردد، براساس جنسیت افراد تعیین می‌شود. در ادامه این مطلب لیست آزمایش‌ های چکاپ کامل زنان به نقل از آزمایشگاه نارون به عنوان بهترین آزمایشگاه در تهران، ارائه شده است. در ادامه همراه ما باشید.

لیست آزمایش های ضروری چکاپ کامل زنان

چرا انجام آزمایشات چکاپ اهمیت دارد؟

متاسفانه بارها اتفاق افتاده است که افراد دچار بیماری‌هایی می‌شوند و بعد از ابتلا به بیماری و شروع درمان مشخص می‌گردد که مدت‌ها است این بیماری در بدن آن‌ها در حال پیشروی بوده و آن‌ها از این موضوع بی اصلاع بوده اند. اما اگر به موقع آزمایشات چکاپ را انجام می‌دادند، قبل از اینکه دیر شود، می‌توانستند درمان را آغاز کرده و سلامت خود را به دست بیاورند. بنابراین دلیل اینکه اکیدا توصیه می‌کنیم حتماً آزمایشات چکاپ را به موقع انجام دهید این است که سلامت خود را حفظ کرده و از ابتدا به بیماری‌های صب‌العلاج در امان بمانید.

لیست آزمایش ‌های چکاپ کامل زنان

شرایط فیزیولوژی بدن زنان با مردان کاملاً متفاوت است. قاعدگی و بارداری، دو موضوع بسیار مهمی است که بر روی وضعیت سلامت خانم‌ها تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل لیست آزمایش‌ های ضروری چکاپ کامل زنان با آقایان، کمی تفاوت دارد. این لیست در ادامه مطلب در اختیار شما قرار می‌گیرد:

انجام آزمایش خون برای سنجش فاکتورهای مهم بدن

مهمترین آزمایش چکاپ که هم در بین زنان و هم در بین مردان مشترک است، آزمایش خون برای سنجش فاکتورهای همانند ویتامین‌ها، سطح آهن، تیروئید، قند خون، چربی و موارد دیگر می‌باشد. می‌توانید برای انجام این تست، از خدمات آزمایش در منزل نارون بهره‌مند شوید. در واقع این نوع آزمایش ‌های چکاپ را می‌توان در خانه و بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام داد منوط بر اینکه از آزمایشگاه‌های حرفه‌ای بخواهید تست‌ها را برای شما انجام دهند. آزمایشگاه نارون با تجهیزات پیشرفته، کارشناسان خود را به منزل شما اعزام می‌کند تا از خدمات آزمایش در منزل بهره مند شوید.

آزمایش پاپ اسمیر

تمامی خانم‌هایی که در بازه سنی ۳۰ تا ۶۵ سال هستند، باید هر سه سال یک بار آزمایشات پاپ اسمیر را انجام دهند. این آزمایش با هدف بررسی سلامت رحم و جلوگیری از سرطان رحم انجام می‌شود. البته از آنجایی که ویروس hpv شرایط را برای سرطان رحم فراهم می‌کند و این ویروس از طریق مقاربت جنسی وارد بدن می‌شود، بنابراین بانوان متاهل یا کسانی که قبلا سابقه رابطه جنسی داشته‌اند لازم است حتماً این آزمایش را انجام دهند. در انجام آزمایش پاپ اسمیر، یک برش کوچک از دهانه رحم برداشته شده و کشت داده می‌شود تا وضعیت سلول‌ها بررسی گردد.

لیست آزمایش های ضروری چکاپ کامل زنان

تست‌ قاعدگی

منظور از این آزمایش، بررسی ریتم عادت ماهانه یا دوران قاعدگی است. قاعدگی یک فرآیند هورمونی است که هر ماه بدن خانم‌ها آن را تجربه می‌کند و با این چرخه، بدن آماده بارداری خواهد شد. در صورتی که اختلالی در عادت ماهانه خود مشاهده کردید، این اختلال نشان دهنده احتمال بروز مشکلاتی همانند عفونت واژن، سندروم تخمدان پلی‌کیستیک، اختلالات هورمونی، ابتلا به فیبروم، ابتلا به بیماری‌های التهابی  لگن و سرطان اندومتر ‌باشد. به همین دلیل است که این خانم‌ها باید در بازه‌های زمانی مشخص نسبت به انجام  تست‌های مربوط به قاعدگی اقدام نمایند. لازم به ذکر است که انجام این تست هم برای دختران و هم برای بانوان، الزامی است و به خصوص اگر علائم ذکر شده را مشاهده کردید، در اولین زمان ممکن باید برای انجام تست قاعدگی اقدام نمایید.

آزمایش هورمونی زنانه

آزمایش هورمونی زنانه با هدف بررسی سطح هورمون‌های جنسی در بدن زنان انجام می‌شود. برای انجام این آزمایش باید سطح shbg اندازه‌گیری گردد. این ماده پروتئینی که توسط کبد تولید می‌شود، نقش اتصال دهنده هورمون‌های جنسی را ایفا می‌کند. در این آزمایش باید تستسترون، دی هیدرو تستوسترون و استرادیول مورد بررسی قرار گیرد. در صورتی که شاهد افزایش موهای زائد، تغییر در صدا، اختلال در قاعدگی، افزایش وزن، مشکلات باروری و یا افزایش آکنه در صورت خود هستید، همه این موارد نشان می‌دهد که هورمون‌های جنسی بهم ریخته‌اند.

تست تشخیص سرطان تخمدان

با توجه به اینکه متاسفانه در چند سال اخیر آمار مبتلایان به سرطان تخمدان افزایش یافته است، بنابراین خانم‌ها باید در زمان‌های مشخص نسبت به بررسی سلامت تخمدان خود اقدام نمایند. برای انجام این تست ابتدا متخصص از شما می‌خواهد آزمایش خون انجام دهید تا گلبول‌های سفید، گلبول‌های قرمز و پلاکت‌ها شمارش شوند. اگر تعداد این سلول‌ها خارج از حالت نرمال بود، همین موضوع فاکتوری برای بررسی آزمایشات بعدی جهت تشخیص سرطان تخمدان به حساب می‌آید. در کنار این آزمایش باید آزمایش عملکرد کلیه، کبد و همچنین سلامت عمومی نیز انجام شود.

تست سلامت بارداری و رحم

خانم‌هایی که قصد بارداری دارند، قبل از هر گونه اقدامی باید از سلامت رحم خود مطمئن شوند و اطمینان حاصل نمایند که بارداری برای آن‌ها خطری ندارد. برای این منظور باید آزمایش ادرار، آزمایش خون و سونوگرافی انجام شود. هدف از انجام این آزمایشات، معاینه عمومی بدن است تا اگر خطر بارداری وجود دارد، متخصص متوجه این موضوع شود.

کلام آخر

انجام آزمایشات چکاپ زنان در زمان‌های مشخص، به حفظ سلامت و بهبود کیفیت زندگی آن‌ها کمک می‌کند. با توجه اینکه فیزیولوژی بدن بانوان نسبت به آقایان کاملاً متفاوت است، بنابراین انجام آزمایش‌های چکاپ نیز تفاوت‌های چشمگیری با یکدیگر دارند. برای اینکه از کیفیت آزمایشات انجام شده مطمئن شوید، باید به سراغ بهترین آزمایشگاه‌ها بروید که از تجهیزات کامل برخوردار هستند. به خصوص اگر قرار است برخی از تست‌ها در منزل انجام شود، این موضوع اهمیت بیشتری خواهد داشت. برای انجام آزمایش ‌های چکاپ کامل زنان می‌توانید از خدمات آزمایش در منزل نارون بهره مند شوید.

 

 

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.