۲۳۵۶۹۳
۴۴۰۸
۴۴۰۸

آیا مصرف قرص کنترل بارداری دوران قاعدگی را عقب می اندازد؟ 

در این مطلب می‌خواهیم به شما بگوییم که آیا مصرف قرص کنترل بارداری دوران قاعدگی را عقب می اندازد یا نه. همچنین درباره نحوه تاثیر این قرص‌ها و دلایل دیگر عقب افتادن قاعدگی با شما صحبت می‌کنیم.

آیا مصرف قرص کنترل بارداری دوران قاعدگی را عقب می اندازد؟ 

در این مطلب می‌خواهیم به شما بگوییم که آیا مصرف قرص کنترل بارداری دوران قاعدگی را عقب می اندازد یا نه. همچنین درباره نحوه تاثیر این قرص‌ها و دلایل دیگر عقب افتادن قاعدگی با شما صحبت می‌کنیم.

در این مقاله می‌خوانید:

  • آیا مصرف قرص کنترل بارداری دوران قاعدگی را عقب می اندازد؟
  • قرص های کنترل بارداری چگونه اثر می‌کنند؟
  • برای عقب انداختن قاعدگی از کدام نوع کنترل بارداری هورمونی استفاده کنیم؟
  • مزایای تاخیر پریود چیست؟
  • آیا تاخیر در قاعدگی بی خطر است؟
  • معایب عقب انداختن پریود چیست؟
  • در شرایط خونریزی ناگهانی چه کار کنیم؟
  • خلاصه

آیا مصرف قرص کنترل بارداری دوران قاعدگی را عقب می اندازد؟ 

آیا مصرف قرص کنترل بارداری دوران قاعدگی را عقب می اندازد؟

مصرف قرص‌های ضد بارداری یک راه موثر برای پیشگیری از بارداری و درمان بسیاری از بیماری‌ها است. به این دلیل که این قرص‌ها با وارد کردن هورمون‌های مختلف به بدن شما کار می‌کنند، می‌توانند بر چرخه قاعدگی شما تاثیر بگذارند. برخی از زنان ممکن است خونریزی کمتری داشته باشند و برخی دیگر ممکن است به طور کامل پریود خود را از دست بدهند. وقفه غیرطبیعی در قاعدگی ماهانه « آمنوره » نامیده می‌شود. با این حال، دلایل دیگری هم هست که باعث می‌شود هنگام مصرف قرص‌های ضد بارداری پریود خود را از دست بدهید. این دلایل عبارتند از:

۱- استرس

استرس بیش از حد می‌تواند بر ذهن و بدن شما تلاثیر بگذارد. استرس بیش از حد عملکرد هیپوتالاموس را مختل می‌کند . هیپوتالاموس، بخشی از مغز شما است که تنظیم هورمون‌ها را بر عهده دارد.

بیشتر بخوانید: تاخیر پریود تا چه زمانی طبیعی است؟

آیا مصرف قرص کنترل بارداری دوران قاعدگی را عقب می اندازد؟ 

2- تغییرات رژیم غذایی

تغییر عادات غذایی و کاهش وزن سریع می‌تواند چرخه قاعدگی را مختل کند. کم شدن یا زیاد شدن وزن ، ممکن است مانع از تخمک‌گذاری و چرخه منظم بدن شما شود. خانم‌های مبتلا به اختلالات خوردن مانند بی‌اشتهایی و پرخوری عصبی در معرض چنین شرایطی قرار دارند.

تغییر عادات غذایی و کاهش وزن سریع می‌تواند چرخه قاعدگی را مختل کند. کم شدن یا زیاد شدن وزن، ممکن است مانع از تخمک‌گذاری و چرخه منظم بدن شما شود.

3- ورزش

ورزش بیش از حد می‌تواند سطح هورمون‌ها را مختل و پریود شما را متوقف کند.

قرص های کنترل بارداری چگونه اثر می‌کنند؟

روش‌های سنتی کنترل بارداری مانند قرص‌های ضدبارداری استروژن- پروژسترون، چسب پوستی ضد بارداری و حلقه واژینال به شکلی طراحی شده‌اند که یک چرخه طبیعی قاعدگی را ایجاد کنند. مثلا یک بسته قرص پیشگیری از بارداری حاوی 28قرص است، اما فقط سه هفته اول حاوی هورمون‌هایی است که به طور فعال باروری شما را سرکوب می‌کنند. قرص‌های هفته چهارم بی‌اثر هستند. به خونریزی‌هایی که در هفته‌ای که قرص‌های غیر فعال مصرف می‌کنید رخ می‌دهد، خونریزی قطع مصرف می‌گویند که پاسخ بدن شما به توقف هورمون‌ها است. خونریزی قطع مانند یک دوره معمولی نیست.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص زنان و زایمان

آیا مصرف قرص کنترل بارداری دوران قاعدگی را عقب می اندازد؟ 

برای عقب انداختن قاعدگی از کدام نوع کنترل بارداری هورمونی استفاده کنیم؟

برای کاهش تعداد پریودهایتان می‌توانید از چندین نوع کنترل بارداری هورمونی استفاده کنید. بهترین روش به اهداف و ترجیحات شما بستگی دارد. مثلا شاید بخواهید دوره‌های کمتری داشته باشید، یا به شکل کوتاه‌مدت از بارداری جلوگیری کنید، این شرایط را با پزشکتان در میان بگذارید تا به خوبی راهنمایی‌تان کند.

مزایای تاخیر پریود چیست؟

به تعویق انداختن قاعدگی می‌تواند به شما در مدیریت علائم مختلف قاعدگی کمک کند. اگر چنین شرایطی دارید، شاید به تاخیر انداختن پریود برایتان مفید باشد:

  • ناتوانی جسمی یا ذهنی که استفاده از نوار بهداشتی یا تامپون را دشوار می‌کند
  • وضعیتی که با قاعدگی بدتر می‌شود مثل آندومتریوز یا کم‌خونی
  • حساسیت سینه‌ها، نفخ یا نوسانات خلقی در ۷ تا ۱۰روز قبل از قاعدگی
  • سردرد یا سایر علائم قاعدگی در طول هفته‌ای که قرص‌های ضد بارداری غیرفعال مصرف می‌کنید
  • پریودهای سنگین، طولانی، مکرر یا دردناک
  • شاید بخواهید قاعدگی خود را به بعد از یک امتحان مهم، رویداد ورزشی، تعطیلات یا موقعیت خاص، مانند عروسی یا ماه عسل، به تعویق بیندازید. بیشتر بخوانید: نزدیک پریود احتمال تخمک گذاری هست؟

آیا مصرف قرص کنترل بارداری دوران قاعدگی را عقب می اندازد؟ 

آیا تاخیر در قاعدگی بی خطر است؟

اگر پزشکتان بگوید که استفاده از کنترل بارداری هورمونی برای شما مشکلی ندارد، احتمالا استفاده از آن برای به تاخیر انداختن پریودتان بی‌خطر است. با این حال، تاخیر قاعدگی همچنان بحث‌برانگیز است. حتی پزشکانی که از این گزینه حمایت می‌کنند ممکن است خیلی واضح به آن اشاره نکنند مگر اینکه خودتان موضوع را مطرح کنید. اگر می‌خواهید قاعدگی خود را به تعویق بیندازید، از پزشکتان بپرسید که کدام گزینه برایتان بهتر است.

معایب عقب انداختن پریود چیست؟

معایب عقب انداختن پریود شامل این موارد است:

۱- خونریزی ناگهانی

خونریزی ناگهانی، یا لکه‌بینی بین قاعدگی‌ها زمانی که از کنترل بارداری هورمونی برای به تاخیر انداختن یا جلوگیری از قاعدگی استفاده می‌کنید، در چند ماه اول رایج است. با این حال، هنگامی که بدن شما با شرایط جدید سازگار می‌شود، خونریزی اولیه معمولا با گذشت زمان کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: چه کار کنم که زودتر پریود شوم و خیالم راحت شود؟

آیا مصرف قرص کنترل بارداری دوران قاعدگی را عقب می اندازد؟ 

2- دشوار شدن تشخیص بارداری

یکی دیگر از اشکالات به تعویق انداختن عادت ماهانه این است که تشخیص اینکه آیا باردار هستید یا نه، دشوارتر می‌شود. اگر تهوع صبحگاهی، حساس شدن سینه‌ها یا خستگی غیرعادی را تجربه می‌کنید، تست بارداری خانگی انجام دهید، یا با پزشک خود مشورت کنید.

اگر تهوع صبحگاهی، حساس شدن سینه‌ها یا خستگی غیرعادی را تجربه می‌کنید، تست بارداری خانگی انجام دهید، یا با پزشک خود مشورت کنید.

در شرایط خونریزی ناگهانی چه کار کنیم؟

خونریزی ناگهانی معمولا با گذشت زمان کاهش می‌یابد، اما می‌توانید برای آن اقداماتی انجام دهید:

  • طبق برنامه خود پیش بروید. فراموش کردن مصرف قرص، یا فراموش کردن جایگزینی حلقه واژینال، احتمال خونریزی را افزایش می‌دهد.
  • در یک دفترچه، خونریزی‌های خود را یادداشت کنید. ردیابی دقیق خونریزی‌ها باعث می‌شود بفهمید که خونریزی در حال کاهش است، یا نه.
  • به مصرف داروهای ضد بارداری طبق تجویز معمول بازگردید. اگر سعی نکنید قاعدگی خود را با حذف هفته‌های غیرفعال به تعویق بیندازید، احتمالا خونریزی اولیه کمتری خواهید داشت.
  • اگر سیگار می‌کشید، از پزشک خود بخواهید که به شما در ترک سیگار کمک کند. زنان سیگاری نسبت به زنانی که سیگار نمی‌کشند بیشتر دچار خونریزی ناگهانی می‌شوند .
  • خونریزی ناگهانی نشانه این نیست که کنترل بارداری شما کار نمی‌کند. حتی اگر خونریزی دارید به مصرف داروهای ضدبارداری خود ادامه دهید تا خطر بارداری ناخواسته کاهش یابد. اگر خونریزی ناگهانی، شدید شد یا بیشتر از هفت روز متوالی طول کشید، به پزشک مراجعه کنید. بیشتر بخوانید: چند روز بعد از خوردن قرص اورژانسی باید پریود شد؟

آیا مصرف قرص کنترل بارداری دوران قاعدگی را عقب می اندازد؟ 

خلاصه

در هنگام مصرف قرص‌های کنترل بارداری، برخی از افراد قاعدگی سبک‌تری را تجربه می‌کنند در حالی که برخی دیگر ممکن است متوجه شوند که پریود آن‌ها متوقف می‌شود. با این حال عوامل دیگری هم می‌توانند باعث از دست دادن پریود شوند که شامل استرس و انجام ورزش‌های سنگین هستند.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان مراجعه کنید.

منبع: mayoclinic

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.