۲۳۸۱۳۸
۵۸
۵۸

علت لک پوستی در خانم های جوان و میانسال: روش های درمانی

لکه‌های تیره روی پوست معمولاً جای نگرانی ندارند، اما برخی از افراد ممکن است به دلایل زیبایی دوست داشته باشند که از شر آن‌ها خلاص شوند. روی این مقاله کلیک کنید تا با علت لک پوستی در خانم ها آشنا شوید.

علت لک پوستی در خانم های جوان و میانسال: روش های درمانی

علت لک پوستی در خانم ها می‌تواند طیف وسیعی از آسیب بر اثر نور خوشید گرفته تا نوعی بیماری به نام دیابت را شامل شود. در نتیجه باید تا آخر این مقاله با ما همراه باشید تا با تمام دلایل ایجاد لک صورت، چه در خانم‌های جوان و چه میانسال، آشنا شوید.


یشتر بخوانید: چرا چهره نسل Z از نسل قبل از خود پیرتر و جاافتاده تر به نظر می رسد؟


در این مقاله می‌خوانید:

  • کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می شود؟
  • دلایل ایجاد لک صورت چیست؟
  • انواع لک صورت
  • راه های از بین بردن لک صورت
  • درمان‌ های خانگی لک صورت

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می شود؟

ویتامین‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند بر سلامت پوست شما تأثیر بگذارند. بیایید نگاهی دقیق‌تر به برخی از این ویتامین‌ها و چگونگی افزایش مصرف آن‌ها در رژیم غذایی خود بیندازیم.

  • فولات: ویتامین B-۹ که فولات یا اسید فولیک نیز نامیده می‌شود، یک ماده مغذی مهم برای پوست و بدن شما است. فولات به تولید گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند و هم‌چنین می‌تواند باعث رشد سلول‌های سالم پوست شود. سبزیجات با برگ‌های تیره، آب میوه‌های غنی شده، غلات کامل، لوبیا و تخمه آفتابگردان منابع خوبی از فولات هستند.
  • ویتامین B-12: کمبود ویتامین B-۱۲ نیز می‌تواند یک علت لک پوستی در خانم ها باشد. این ویتامین برای تولید هموگلوبین در گلبول‌های قرمز ضروری است و نبود آن، باعث کم خونی، رنگ پریدگی پوست، تب و کاهش وزن می‌شود. تخم مرغ و محصولات حیوانی مانند گوشت منابع خوبی از این ویتامین هستند.

بیشتر بخوانید: رفع فوری جای لک و جوش با این فرمول ساده و خانگی


  • ویتامین سی: ویتامین C یک ویتامین مهم است که با تشویق تولید کلاژن از سلامت پوست حمایت می‌کند. خوشبختانه این ویتامین در بسیاری از غذاها، از جمله پرتقال و سایر مرکبات، طالبی، فلفل دلمه‌ای، توت فرنگی و کلم بروکلی یافت می‌شود.
  • ویتامین دی: سطوح ویتامین D در بدن شما تحت تأثیر رنگدانه پوست شما قرار دارد. ملانین رنگدانه‌ای است که به پوست شما رنگ می‌دهد و توسط سلول‌هایی به نام ملانوسیت تولید می‌شود. ملانوسیت‌ها نیز وقتی در معرض نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرید، به سنتز ویتامین D کمک می‌کنند. البته این ویتامین در غلات و شیر غنی شده نیز یافت می‌شود.

علت لک پوستی در خانم های جوان و میانسال: روش های درمانی


بیشتر بخوانید: کورک پوستی یا دمل چیست؟ روش های پیشگیری و درمان کورک پوست


دلایل ایجاد لک صورت چیست؟

دلایل ایجاد لک صورت، مخصوصاً لکه‌های تیره، عبارتند از:

  • آسیب بر اثر نور خورشید: مناطقی از بدن که بیشتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند، مانند صورت، دست ها یا بازوها، ممکن است دچار لکه‌های خورشیدی شوند.
  • تغییرات هورمونی: ملاسما یک بیماری پوستی است که منجر به تکه‌های کوچک تغییر رنگ پوست می‌شود. این بیماری در زنان و افراد باردار شایع‌تر است و معمولاً در سال‌های باروری رخ می‌دهد.
  • عوارض دارویی: برخی از داروها نیز می‌توانند رنگدانه‌های پوست را افزایش داده و منجر به ایجاد لکه‌های تیره شوند. به عنوان مثال، داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی، داروهای شیمی درمانی، ضد مالاریا و داروهای ضد تشنج.
  • التهاب: لکه‌های تیره می‌توانند پس از یک دوره التهاب نیز روی پوست ایجاد شوند. التهاب ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد که عبارتند از: اگزما، پسوریازیس، آسیب به پوست و آکنه.
  • التیام زخم: گاهی اوقات پس از بهبود نیش حشره، سوختگی یا بریدگی، لکه‌های تیره‌ای در محل آن‌ها روی پوست باقی می‌مانند که البته ممکن است با گذشت زمان محو شوند.

بیشتر بخوانید: پرخاصیت ترین خوراکی برای سفیدی و درخشندگی پوست


  • تحریک: یک علت لکه های پوستی می‌تواند محصولات آرایشی باشند که با تحریک پوست، چنین لکه‌هایی را ایجاد می‌کنند.
  • دیابت: دیابت نیز می‌تواند باعث تیره شدن نواحی پوست شود. شرایط پوستی که ممکن است در کنار دیابت رخ دهند، عبارتند از: درموپاتی دیابتی (لکه‌های ساق پا)، آکانتوز نیگریکانس (لکه‌های پوستی تیره و مخملی)، نکروبیوزیس لیپوئیدیکا (برآمدگی‌های زرد، قرمز یا قهوه‌ای) و زانتوماتوز فوران (برآمدگی‌های خارش دار و زرد مایل به قرمز)
  • سرطان پوست: در برخی موارد، یک لکه تیره جدید می‌تواند نشان دهنده سرطان باشد. ویژگی‌های چنین لکه‌ای عبارتند از: عدم تقارن، مرزهای ناهموار، تار یا بریده بریده، رنگ آمیزی نامنظم، بزرگ‌تر از یک چهارم اینچ یا نقطه‌ای که رنگ یا اندازه آن تغییر می‌کند.

علت لک پوستی در خانم های جوان و میانسال: روش های درمانی


بیشتر بخوانید: لکه های قهوه ای روی پوست دست نشانه چیست؟ از علت تا درمان


انواع لک صورت

5 نوع رایج لکه‌های پوستی عبارتند از:

  • کک و مک: اگر از کودکی کک و مک داشته‌اید، بدون شک می‌دانید که چگونه است و چطور در آفتاب و گرما تیره شده و در زمستان محو می‌شود. کک و مک به خودی خود دلیلی برای نگرانی نیست، اما نشان دهنده افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست است.
  • ملاسما: ملاسما نیز یکی از عوامل ایجاد لک پوستی است که در زنان بیشتر رخ می‌دهد و ممکن است در دهه‌های ۲۰ و ۳۰ سالگی ظاهر شود. لکه‌ها اغلب در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید ایجاد می‌شوند. البته سطوح پایین هورمون تیروئید نیز ممکن است نقش داشته باشد.
  • لنتیژین: این‌ها معمولاً لکه‌های پیری یا کبدی نامیده می‌شوند. شکل‌شان نیز نامنظم، بزر‌گ‌تر از کک و مک‌ها و از قهوه‌ای روشن تا قهوه‌ای بسیار تیره متغیر است. برای جلوگیری از ایجاد لنتیژین باید از نور خورشید و آفتاب سوختگی شدید در امان بمانید.
  • کراتوزهای سبورئیک: این‌هاً معمولا گرد، تیره و برجسته هستند و اغلب به نظر می‌رسد که مانند یک تکه آدامس چسبیده‌اند. با این حال، اگر مطمئن نیستید که کراتوز سبورئیک دارید یا ملانوم، باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید.
  • لکه‌های سفید: اصطلاح پزشکی برای این نقاط صاف کوچک، هیپوملانوزهای روده‌ای ایدیوپاتیک است. زنان بیشتر از مردان به این عارضه مبتلا می‌شوند و معمولاً بعد از ۴۰ سالگی، در مناطقی از بدن‌شان که در معرض نور خورشید هستند، شکل می‌گیرند.

از موارد گفته شده تا این‌جا نتیجه می‌گیریم که نور خوشید، یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد شدن لک روی پوست محسوب می‌شود.

علت لک پوستی در خانم های جوان و میانسال: روش های درمانی


بیشتر بخوانید: خواص آلوئه ‌ورا برای پوست، ۹ فایده بی‌نظیر


راه های از بین بردن لک صورت

اگر چند لکه‌ تیره روی پوست خود دارید، چندین نوع روش درمانی وجود دارد که می‌توانید برای از بین بردن آن‌ها امتحان کنید. برخی از محبوب‌ترین درمان‌ها عبارتند از:

  • لیزر درمانی: لیزر درمانی یک درمان محبوب برای لکه‌های تیره است. از لیزر برای از بین بردن سلول‌های ملانین که باعث ایجاد رنگدانه می‌شوند استفاده می‌کنند.
  • میکرودرم ابریژن: میکرودرم ابریژن روشی است که از یک برس یا چرخ ساینده برای برداشتن لایه بالایی سلول‌های آسیب دیده پوست استفاده می‌کند تا شما را از شر تمام لکه‌های تیره روی صورت نجات دهد.
  • لایه برداری شیمیایی: در لایه برداری شیمیایی از مواد شیمیایی مانند اسید گلیکولیک یا اسید سالیسیلیک برای جدا کردن لایه بالایی سلول‌های آسیب دیده پوست استفاده می‌شود.
  • سرما درمانی: کرایوتراپی درمانی است که در آن از دمای سرد برای از بین بردن سلول‌های ملانین که باعث ایجاد رنگدانه می‌شوند استفاده می‌شود. این یک درمان محبوب برای لکه‌های تیره است.

البته علت ایجاد لک صورت در انتخاب روش درمانی آن نقش به سزایی دارد که پزشک یا متخصص پوست و زیبایی، آن را برای شما مشخص می‌کند.

علت لک پوستی در خانم های جوان و میانسال: روش های درمانی


بیشتر بخوانید: ۹ باور اشتباه درباره مراقبت های پوستی که فقط جیبتان را خالی می کند


درمان‌ های خانگی لک صورت

اگر علاقه‌ای به انجام روش‌های زیبایی پزشکی ندارید، در این‌جا لیستی از داروهای خانگی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید:

  • کرم‌های بدون نسخه: بعضی از کرم‌ها می‌توانند لکه‌های پوستی شما را تا حدودی کمرنگ کنند. پس اگر به دنبال کرمی هستید که به محو شدن لکه‌های تیره شما کمک کند، بهتر است با پزشک یا متخصص خود مشورت کنید تا مشخص شود کدام کرم برای شما مناسب است.
  • استفاده از مواد روشن کننده پوست مانند آب لیمو، شیر و ماست: این درمان‌ها پوست را روشن می‌کنند و سلول‌های رنگدانه تیره که باعث ایجاد لکه می‌شوند را از بین می‌برند.

بیشتر بخوانید: انواع جوش ها، علت و درمان سریع آنها


کلام آخر

علت لک پوستی در خانم ها می‌تواند مواردی مانند قرار گرفتن بیش از حد زیر نور خورشید، کمبود ویتامین، تغییرات هورمونی و حتی بیماری‌هایی مانند دیابت را شامل شود. این لکه‌ها را می‌توان با روش‌های پزشکی زیبایی یا راه‌های خانگی درمان کرد که در این مقاله با مهم‌ترین آن‌ها آشنا شدید.

برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با متخصصین پوست، مو و زیبایی، به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: medicalnewstoday

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.