۲۴۲۹۵۸
۲۸۶
۲۸۶

بررسی دلایل سفیدی مو در جوانی و راه‌های پیشگیری و درمان آن

معمولاً موها تا دوران میانسالی شروع به سفید و خاکستری شدن نمی‌کنند، اما موارد استثنا نیز وجود دارد. این مقاله را بخوانید تا دلایل سفیدی مو در جوانی را بشناسید.

بررسی دلایل سفیدی مو در جوانی و راه‌های پیشگیری و درمان آن

دلایل سفیدی مو در جوانی موارد مختلفی از جمله ژنتیک، استرس یا بیماری‌های خاص را شامل می‌شود. موهای سفید و خاکستری چیزی نیست که بخواهید از آن‌ خجالت بکشید، اما ممکن است کنجکاو باشید که چرا موهایتان در سن کم سفید شده است. پس با ما همراه باشید تا با دلایل سفید شدن مو در سنین جوانی آشنا شوید.

در این مقاله می‌خوانید:

دلایل سفید شدن مو در سنین جوانی

به طور کلی، دلیل سفید شدن موها به ملانین یا به عبارت بهتر، به کمبود ملانین ارتباط دارد، اما سفید و خاکستری شدن موها در سنین کم به دلایل زیر اتفاق می‌افتد:

سفید شدن موها در جوانی به علت استرس

ممکن است بین استرس و سفیدی زودرس مو ارتباطی وجود داشته باشد. در مطالعه‌ای که در سال 2021 در eLife منتشر شد، محققان نمونه‌های مو را با یادداشت‌هایی که در آن افراد رویدادهای استرس‌زای خود را گزارش می‌کردند، تحت مقایسه قرار دادند. آن‌ها دریافتند افرادی که موهای خاکستری دارند، بیشتر از دیگران با رویدادهای استرس‌زا دست و پنجه نرم می‌کنند.
تحقیقات انجام شده بر روی حیوانات نیز نشان داده است که استرس می‌تواند از دلایل سفیدی مو در جوانی باشد. به عنوان مثال، مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۰ در Nature منتشر شد، نشان داد استرس باعث از دست دادن سلول‌های بنیادی موش‌ها می‌شود که ملانوسیت‌های جدید تولید می‌کنند و مشابه این سلول‌ها بدن انسان نیز وجود دارد. با این حال، تحقیقات بیشتری نیاز داریم تا بدانیم آیا ارتباط بین استرس و سفیدی زودرس مو در انسان‌ها یکسان است یا خیر.

بررسی دلایل سفیدی مو در جوانی و راه‌های پیشگیری و درمان آن


بیشتر بخوانید: علت سفید شدن موها در جوانی چیست؟ پیشگیری از موی سفید در جوانی


موی سفید در جوانی به دلیل بیماری

برخی از بیماری‌ها نیز ممکن است باعث سفید شدن موها شوند. به عنوان مثال، آلوپسی آره آتا وضعیتی است که ریزش مو می‌آورد و افراد مبتلا به آن ممکن است موهای خاکستری نیز داشته باشند که در نواحی ریزش مو ظاهر می‌شود. ویتیلیگو نیز وضعیتی است که در آن رنگدانه‌های پوستی از بین می‌روند و موها سفید یا خاکستری می‌شوند.

سفید شدن مو در جوانی به علت کمبود ویتامین

یکی دیگر از دلایل سفید شدن مو در سنین جوانی سطوح پایین ویتامین‌ و مواد معدنی در بدن است. برخی شواهد نشان می‌دهد که کمبود مواد مغذی زیر ممکن است باعث سفیدی مو در دهه ۲۰ سالگی شود:

  • کلسیم
  • مس
  • فریتین
  • فولات
  • آهن
  • سلنیوم
  • ویتامین B12
  • روی

کمبود پروتئین نیز ممکن است باعث شود که موهای شما رنگدانه خود را از دست بدهند. تحقیقات نشان داده است که رژیم‌های گیاهخواری ممکن است خطر سفیدی زودرس مو را افزایش دهد. بنابراین، اطمینان از دریافت پروتئین کافی یک نکته کلیدی و فوق مهم است.

بررسی دلایل سفیدی مو در جوانی و راه‌های پیشگیری و درمان آن


بیشتر بخوانید: خانم ها کمبود این ویتامین باعث سفید شدن مو می شود


عوامل موثر بر سفیدی مو در جوانی

برخی از عوامل مستقیماً باعث سفیدی زودرس موها نمی‌شوند، اما ممکن است با آسیب رساندن به فولیکول‌های مو، این روند را تسریع کنند. این عوامل عبارتند از:

سیگار کشیدن

تحقیقات بین سیگار کشیدن و شروع سفیدی موها قبل از 30 سالگی نوعی همبستگی پیدا کرده‌اند. در واقع، سیگار ممکن است باعث تجمع نیکوتین در فولیکول‌های مو شود که بر رنگدانه مو تأثیر می‌گذارد. مطالعه‌ای که در سال 2021 در Skin Appendage Disorders منتشر شد نیز نشان داد که موهای سفید زودرس در میان افرادی که سیگار می‌کشند بیشتر از دیگران است.

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش

علت سفید شدن موها در جوانی به اشعه UV خورشید نیز ارتباط دارد. این اشعه مضر منبع رایج استرس اکسیداتیو، عدم تعادل رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان‌ها است که به سلول‌های شما و ملانین موجود در فولیکول‌های مو آسیب می‌رسانند. به عبارت دیگر، ملانین رادیکال‌های آزاد را جذب می‌کند و رنگدانه مو را کاهش می‌دهد.

مواد شیمیایی و حرارت

آسیب ناشی از مواد شیمیایی و گرما می‌تواند خطر سفیدی زودرس مو را افزایش دهد. به عنوان مثال، مواد شیمیایی موجود در رنگ مو می‌تواند به ساختار موهای شما آسیب برساند. گرمای ابزارهای مو مانند سشوار و اتو مو نیز باعث آسیب می‌شود.

بررسی دلایل سفیدی مو در جوانی و راه‌های پیشگیری و درمان آن

درمان سفیدی مو در جوانی

خوشبختانه راه‌های متعددی برای کنترل و درمان سفید شدن موها در جوانی وجود دارد که عبارتند از:

  • مصرف ویتامین‌ها: ویتامین‌های B۱۲، D۳ و بیوتین به جلوگیری از سفیدی مو کمک می‌کنند. بنابراین، یک رژیم غذایی سرشار از این ویتامین‌ها می‌تواند فرآیند سفید شدن موهای شما را به تعویق بیندازد.
  • مدیریت استرس: همان‌طور که گفتیم، استرس یکی از دلایل سفیدی مو در جوانی است که می‌تواند سرعت سفیدی موها را افزایش دهد. پس با تمرین یوگا، مدیتیشن یا تکنیک‌های تنفس، آرامش را به خودتان هدیه دهید و موهای جوان‌تان را حفظ کنید.
  • ماساژ با روغن نارگیل و آملا: ماساژ پوست سر با ترکیب روغن نارگیل و آملا می‌تواند در حفظ رنگ طبیعی مو و تغذیه ریشه‌ها مؤثر باشد.
  • استفاده از شامپوهای تخصصی: یک قدم ساده برای جوان ماندن موها، استفاده از شامپوهای حاوی مواد معدنی و ویتامین‌های مفید است که می‌توانند به تقویت ریشه و جلوگیری از سفیدی زودرس کمک کنند.
  • دوری از سیگار: می‌دانید که مصرف سیگار می‌تواند باعث سفید شدن زودرس موها شود. به همین دلیل، ترک این عادت مضر می‌تواند موهای شما را دوباره جوان نگه دارد.

بررسی دلایل سفیدی مو در جوانی و راه‌های پیشگیری و درمان آن


بیشتر بخوانید: بهترین درمان خانگی برای رفع سفیدی مو سر در خانه!


پیشگیری از سفید شدن مو در سنین جوانی

پیشگیری از سفید شدن موها در سنین جوانی، فرق چندانی با درمان آن ندارد. با این حال، چند نکته اضافی و موثر عبارتند از:

  • به طور منظم ورزش کنید. ورزش جریان خون را به پوست سر افزایش داده و رشد موهای سالم را تقویت می‌کند.
  • خواب کافی داشته باشید. خواب منظم و کافی به ترمیم سلول‌های بدن، از جمله فولیکول‌های مو، کمک کرده و روند سفیدی مو را کند می‌کند.
  • مکمل مصرف کنید. در صورت کمبود ویتامین‌ها یا مواد معدنی، مکمل‌های ویتامین B۱۲ یا بیوتین می‌توانند به تقویت موها و پیشگیری از سفید شدن آن‌ها کمک کنند.

کلام آخر

دلایل سفیدی مو در جوانی به عواملی از جمله استرس زیاد، کمبود ویتامین و وجود برخی از بیماری‌ها برمی‌گردد. تمام این عوامل راه حل دارند و با سبک زندگی سالم و رسیدگی به پوست سر و موها برطرف می‌شوند.  

به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: health

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.