۲۴۲۹۹۱
۱۹
۱۹

ریزش موی فصلی چیست و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد؟

با تغییر محیط و فصول موهای ما نیز دچار تغییر و تحول می‌شوند. ریزش موی فصلی برای بسیاری از افراد یک تجربه مشترک است که در این مقاله با آن آشنا می‌شوید.

ریزش موی فصلی چیست و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد؟

ریزش موی فصلی یک امر واقعی است، اما متخصصان به طور صددرصدی از دلایل وقوع آن باخبر نیستند. این نوعی ریزش مو است که معمولاً در زمان تغییر فصول، مخصوصاً فصل بهار و پاییز اتفاق می‌افتد. با ما همراه باشید تا به طور کامل با ریزش فصلی موها آشنا شوید.

در این مقاله می‌خوانید:

  • ریزش موی فصلی چیست؟
  • دلایل ریزش موی فصلی
  • ریزش موی فصلی چه زمانی تمام می شود؟
  • آیا آلرژی فصلی می تواند باعث ریزش مو شود؟
  • پیشگیری از ریزش موی فصلی

ریزش موی فصلی چیست؟

در حالی که ریزش بین 50 تا 100 تار مو در طول روز طبیعی است، اما طبق NHS، زمان‌های خاصی از سال وجود دارد که ممکن است چند تار موی اضافی روی برس موی خود مشاهده کنید یا موهای بیشتری در سوراخ کف حمام شما گیر کند. به این حالت ریزش موی فصلی می‌گویند.


بیشتر بخوانید: علت ریزش مو در حمام چیست؟


دلایل ریزش موی فصلی

اگرچه علت مستقیم ریزش مو نامشخص است، اما تحقیقات نشان داده‌اند که در اواخر تابستان و اوایل پاییز، تعداد فولیکول‌های مو که در مرحله آناژن (مرحله رشد چرخه مو) هستند، در کم‌ترین حالت خود قرار دارد. این بدان معنی است که در این ماه‌ها، موهای کمتری به طور فعال رشد می‌کنند. جالب این‌جا است که مطالعه دیگر نیز نشان می‌دهد افراد زیادی به دنبال علت ریزش موهایشان در پاییز هستند. برخی از دلایل این نوع ریزش مو عبارتند از:

  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید: اگر در تمام تابستان زیر نور خورشید بوده‌اید، ممکن است در پاییز بیشتر از حد معمول متوجه ریزش مو شوید. طبق مطالعه اخیر، اشعه ماوراء بنفش خورشید (UV) می‌تواند به فولیکول‌های مو آسیب برساند و تارهای مو را شکننده‌تر و مستعد ریزش کند.
  • نوسانات هورمونی: وقتی نور خورشید در پاییز و زمستان کمتر است، بخشی از مغز ما به نام هیپوتالاموس ممکن است مثل همیشه کار نکند. در نتیجه، تولید ملاتونین یا هورمون خواب در بدن افزایش می‌یابد که می‌تواند بر چرخه رشد مو تأثیر گذاشته و منجر به ریزش فصلی موها شود.
  • رژیم غذایی: تابستان با تمام باربیکیوها، بستنی‌ها و پیک‌نیک‌هایش ممکن است مواد مغذی و حیاتی مورد نیاز موهای شما را تامین نکند. وقتی به مدت طولانی به بدن خود مواد ضروری مانند آهن، پروتئین و ویتامین نمی‌رسانید، موهای شما استحکام و درخشش خود را از دست می‌دهد.
  • استرس: تغییر در پایان تابستان، مانند بازگشت به مدرسه یا محل کار، نوعی عامل استرس‌زا است که به طور بالقوه باعث ریزش مو می‌شود. استرس مزمن می‌تواند چرخه رشد طبیعی موها را مختل کرده و موهای بیشتری را وارد فاز ریزش یا تلوژن کند.
  • فعالیت‌های فصلی: شنا کردن در استخرهای کلردار یا اقیانوس می‌تواند تارهای مو را با از بین بردن روغن‌های طبیعی آن‌ها ضعیف کند. این می تواند موها را خشک، شکننده و بیشتر در معرض شکستگی در پایان تابستان قرار دهد.

ریزش موی فصلی چیست و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد؟


بیشتر بخوانید: ویتامینی که از ریزش مو جلوگیری می کند / خانم ها بخوانند


ریزش موی فصلی چه زمانی تمام می شود؟

معمولاً ریزش موی فصلی یک چیز موقتی است و بیشتر افراد فقط از چند هفته تا چند ماه متوجه آن می‌شوند. در واقع، با تغییر فصول و بررسی عوامل دیگری که می‌توانند بر آن تاثیر بگذارند، ریزش معمولاً به میزان طبیعی خود کاهش می‌یابد.


بیشتر بخوانید: ۴ نکته کلیدی برای کنترل ریزش مو


آیا آلرژی فصلی می تواند باعث ریزش مو شود؟

ممکن است به نظر برسد که آلرژی‌های فصلی مانند تب یونجه فقط بینی و چشم‌ها را آزار می‌دهند، اما می‌توانند موهای ما را نیز تحت تأثیر قرار دهند. وقتی آلرژی شروع می‌شود، بدن ما با التهاب پاسخ می‌دهد که می‌تواند جریان خون در فولیکول‌های مو را محدود کند و مواد مغذی مورد نیازشان را از بین ببرد. این به نوبه خود می‌تواند موها را با سرعت کمی از مرحله رشد به مرحله ریزش سوق دهد.
علاوه بر این، فشار فیزیکی ناشی از مواجهه با آلرژی‌های مداوم به بدن فشار وارد می‌کند و همه ما می‌دانیم که استرس برای موهایمان مضر است. خارش ناشی از این آلرژی‌ها نیز می‌تواند باعث شود که پوست سرمان را بیشتر بخارانیم و با گذشت زمان، ریشه‌ موهایمان را ضعیف و مستعد شکستن کنیم.

ریزش موی فصلی چیست و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد؟


بیشتر بخوانید: بهترین ماسک طبیعی برای پوست و مو / خانم ها بخوانید


پیشگیری از ریزش موی فصلی

شما می‌توانید به کمک توصیه‌های زیر از ریزش موی فصلی خود جلوگیری کنید:

  • رژیم غذایی متعادل داشته باشید: موها که عمدتاً از پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده‌اند، در رژیم غذایی غنی از پروتئین رشد می‌کنند. به همین دلیل است که غذاهایی مانند ماهی، مرغ و توفو ضروری هستند. علاوه بر این، ویتامین‌ها، به ویژه آهن نیز نقشی اساسی در سلامت موها دارند.
  • از استایل دادن بیش از حد خودداری کنید: محکم بستن موها به طور مداوم به شکل بافت یا دم اسبی می‌تواند منجر به آلوپسی کششی شود. این نوع ریزش مو در اثر تنش مداوم روی فولیکول‌های مو ایجاد شده و در نهایت به آن‌ها آسیب می‌رساند و رشد را مهار می‌کند.
  • بدن خود را هیدراته نگه دارید: نوشیدن آب کافی (حدود هشت لیوان یا دو لیتر در روز) برای یک فرد معمولی ضروی است. این مقدار آب می‌تواند فولیکول‌های مو شما تغذیه کند و جلوی خشک و شکننده شدن تارهای مو را بگیرد.
  • استفاده از سشوار و اتوی مو را کاهش دهید: اگر نگران ریزش مو فصلی خود هستید، عادت زیاد سشوار کشیدن موهایتان را ترک کنید. حرارت زیاد سشوار و اتوی مو روغن طبیعی موهای شما را از بین برده و آن‌ها را شکننده و آسیب پذیر می‌کند. پس استفاده از ابزارهای حرارتی را به حداقل برسانید یا از کرم‌های محافظ بهره بگیرید.
  • استرس خود را مدیریت کنید: ریزش مو توسط استرس مزمن افزایش می‌یابد. بنابراین وجود مکانیسم‌های مقابله ضروری است. پس با تمرینات تنفس، پیاده‌روی و مدیتیشن یا هر روش دیگری که برایتان کارایی دارد، استرس خود را کاهش دهید و هم روان و هم موهایتان را سالم نگه دارید.
  • پوست سر خود را درمان کنید: سلامت پوست سر با رویش موهای قوی رابطه مستقیم دارد. ماساژ منظم پوست سر می‌تواند گردش خون را تحریک کند و مواد مغذی و اکسیژن بیشتری را به ریشه‌های مو برساند. این باعث رشد موهای سالم‌تر و سریع‌تر می‌شود. مرطوب نگه داشتن پوست سر با کرم‌های آبرسان نیز از خشک شدن بیش از حد آن جلوگیری کرده و مثل یک سپر دفاعی عمل می‌کند.

ریزش موی فصلی چیست و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد؟


بیشتر بخوانید: متوقف شدن ریزش مو با مصرف این میوه جادویی


کلام آخر

ریزش موی فصلی نوعی ریزش مو است که در فصول خاصی از سال (معمولاً بهار و پاییز) اتفاق می‌افتد. این نوع ریزش معمولاً طبیعی و بخشی از چرخه طبیعی رشد موها است. با این حال، اگر شما را نگران می‌کند، می‌توانید با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید.

برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با متخصصان پوست، مو و زیبایی، به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: fueclinics

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.