5537
کد: 148406
24 خرداد 1396 - 15:08
6 ماه شیمی درمانی شدم و یک سال و چهار ماه بعد پریودم برگشت و هورمونهام متعادل شد آیا اینکه هورمون اف اس اچ بالا بود و الان پایین اومده نشانه خوبیه؟ باردار میشم؟
 سوال مخاطب نی‌نی‌بان: به مدت شش ماه شیمی درمانی شدم و یک سال و چهار ماه بعد درمان پریودم برگشت و هورمونهام متعادل شدند آیا اینکه هورمون اف اس اچ بالا بود در حد یائسگی و حدود سیصد و الان پایین اومده و زیر بیست رسیده نشانه خوبیه؟ مشکلی از نظر سونوگرافی نداشتم باردار میشوم درضمن دو ماهه ویتاگنوس میخورم ادامه بدهم یا نه؟ ذخیره تخمدان هم  زمانی که اف اس اچ سیصد بود دادم یک دهم بود آیا نیاز به تکرار دارد؟
 
پاسخ دکتر فریبا الماسی، متخصص زنان، استاد دانشگاه و فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی:
یکی از عوارض مهم شیمی درمانی کاهش فعالیت غدد جنسی (تخمدان ها و بیضه ها) است. اثرات مضر شیمی درمانی چند ماه پس از قطع درمان تا حدی بهبود پیدا می کنند. اگر می خواهید باردار شوید با نظر متخصص انکولوژی خود هر چه زودتر اقدام کنید. چون در خانمی که شیمی درمانی شده است، به هر حال ضخایر تخمدانی اش کمتر از خانمی است که تحت شیمی درمانی قرار نگرفته است. پایین آمدم سطح اف اس اچ شما تا حد زیادی مربوط به مصرف ویتاگنوس است. اگر متخصص انکولوژی شما اجازه بارداری داد، جهت تجویز داروهای محرک تخمک گذاری به متخصص زنان مراجعه کنید. با تجویز این داروها و یا شاید انجام آی وی اف، احتمال بارداری موفق در شما وجود دارد.
مشاوره ویدیویی
ارسال نظر
*پر کردن قسمت هایی که ستاره دارد ضروری است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: