۲۳۸۲۲۵
۱۴۶
۱۴۶

راهنمای کامل و کاربردی روتین پوستی بارداری!

ممکن است یک کمد پر از محصولات بهداشتی و مراقبتی پوست داشته باشید که به آن‌ها وفادارید و اطمینان دارید پوستتان را زیبا و درخشان می‌کنند! اما وقتی باردار شوید، پوست و موی شما ممکن است بسیار تغییر کند! افزایش میزان هورمون‌ها در دوران بارداری می‌تواند تعادل ظریف پوست را مختل کند؛ در نتیجه، لازم شود روتین پوستی بارداری را انتخاب کنید! در اینجا قصد داریم روتین پوستی بی‌خطر در دوران بارداری را در اختیارتان قرار دهیم.

 

راهنمای کامل و کاربردی روتین پوستی بارداری!

پوست در دوران بارداری چه تغییری می­کند؟

تغییرات پوست در دوران بارداری شما را شگفت‌زده خواهد کرد! کم‌آبی و خشکی و حساسیت بیشتر پوست در مقابل عوامل محیطی مثل اشعه ماوراء­بنفش در دوران بارداری نشان می‌دهد روال قدیمی روتین پوستی شما دیگر چندان قابل‌اعتماد نیست و به روتین پوستی مناسب دوران بارداری نیاز دارید که هم برای شما و هم برای جنین‌تان ایمن است.

علاوه بر خشکی و کشیدگی پوست که با رشد جنین بیشتر می­شود، امکان دارد شاهد لک­های پوستی هم باشید! درادامه، می­توانید فهرست روتین پوستی دوران بارداری را مشاهده کنید.

۱. مرطوب‌کننده؛ بخش مهم روتین پوستی بارداری!

هیچ‌چیز مثل یک مرطوب‌کننده غنی از مواد موردنیاز پوست شاید نتواند بعد از حمام، حس خوب ایجاد کند! حتی وقتی باردار نیستید، این دلیل کافی است که از مرطوب‌کننده استفاده کنید!

مرطوب نگه‌داشتن پوست امکان دارد در دوران بارداری کمی سخت باشد، اما مهم است. علاوه‌بر اثر هورمون‌ها روی پوست که می‌تواند باعث تحریک پوست شود، قسمت‌هایی از بدن شما در حال کشش، رشد و انبساط است.

این تغییر پوستی در دوران بارداری ممکن است به خارش و خشک‌شدن پوست منجر شود و بارداری را برایتان دشوارتر کند. پیشنهاد می‌کنیم از یک محصول مراقبت از پوست ایمن هر صبح و شب استفاده نمایید تا پوستی نرم و لطیف و بدون خارش داشته باشید.

مرطوب‌کننده‌های ایمن برای دوران بارداری با ترکیبات طبیعی و غیرحساسیت‌زا ساخته می‌شوند؛ مثلاً می‌توانید از وازلین استفاده کنید.

وازلین ماده‌ای طبیعی و مؤثر در رفع خشکی پوست است و چون مواد عطری ندارد، خیالتان راحت است که حساسیتی ایجاد نمی‌کند. البته حتماً پیش از استفاده از هر محصول مراقبت از پوست و انجام‌دادن روتین پوستی بارداری با پزشک خود مشورت کنید.
 

راهنمای کامل و کاربردی روتین پوستی بارداری!

۲. آبرسان؛ ترکیبی مؤثر و متفاوت با کرم مرطوب‌کننده در روتین پوستی بارداری!

اگرچه مرطوب‌کننده‌ها و آبرسان‌ها شبیه به‌هم به‌نظر می‌رسند، دو محصول متفاوت مراقبت از پوست به‌شمار می‌روند. وظیفه اصلی انواع مرطوب‌کننده‌ها مثل وازلین این است که میان پوست و هوا همچون یک مانع عمل کنند و اجازه ندهند رطوبت طبیعی پوست تبخیر شود.

اما آبرسان‌ها برای محتوای داخل پوست تولید می‌شوند؛ بنابراین، بهتر است ابتدا روی پوست تمیز از آبرسان‌ها استفاده نمایید. سپس برای حفظ رطوبت پوست از مرطوب‌کننده‌ها کمک بگیرید؛ مثلاً از سرم پوست آبرسان روی پوست تمیز بزنید.

سپس ماساژ دهید تا جذب شود. وقتی سرم پوست جذب شد، مرطوب‌کننده بزنید. پیشنهاد می‌کنیم از یک سرم هیالورونیک اسید زیر ترکیباتی مثل وازلین، گلیسیرین یا سرامیدها استفاده کنید.

 

۳. ضدآفتاب؛ محصولی برای کاهش آثار منفی اشعهٔ آفتاب در دوران بارداری!

استفاده از ضد آفتاب در روتین پوستی بارداری می‌تواند از آسیب پوست شما در مقابل اشعه ماوراءبنفش محافظت کند. متخصصان توصیه می‌کنند به‌جای ضدآفتاب با فرمول شیمیایی بهتر است از ضدآفتاب معدنی در دوران بارداری استفاده کنید.

چراکه اکسی‌بنزون، مادهٔ فعال در بسیاری از ضدآفتاب‌های شیمیایی، ممکن است باعث ایجاد نقایص مادرزادی شود. به‌جای آن از ضدآفتاب‌های دارای مسدودکننده‌های فیزیکی UV مثل دی‌اکسید تیتانیوم و اکسید روی استفاده کنید.

۴. ویتامین C؛ ویتامینی اثربخش برای رفع لک‌ها در دوران بارداری

پوست در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی ممکن است دچار لک و تیرگی شود. با استفاده از ویتامین C می‌توانید مواردی همچون رنگدانه و ملاسما را کنترل کنید و پوستی روشن داشته باشید.

چراکه عملکرد اصلی ویتامین سی روی پوست اثر روشن‌کنندگی است. ملاسما در حقیقت نوعی اختلال پوستی به­شمار می‌رود که در دوران بارداری به‌صورت لک‌های قهوه‌ای یا آبی‌_خاکستری مشاهده می‌شود.

نکات مهم در روتین پوستی بارداری

1. از محصولات مراقبت از پوست بدون عطر استفاده کنید. محصولات دارای عطر ممکن است باعث حساسیت بیشتر پوست در دوران بارداری شوند.

2. یادتان باشد ترکیباتی مانند اسید سالیسیلیک  (BHAs)، رتینوئیدها (ویتامین A)، اکسی بنزون، هیدروکینون را متخصصان برای استفاده در دوران بارداری ناامن می‌دانند؛ زیرا می‌تواند به جنین آسیب بزند.

3. در مصرف رتینول بهتر است احتیاط کنید. متخصصان رتینول‌های تجویزی مثل رتین‌آلدئید (Retinaldehyde)، ترتینوئین (Tretinoin)  و آداپالن (Adapalene) را در دوران بارداری ممنوع می‌دانند.

بهترین کرم آبرسان در بارداری کدام است؟

استفاده از کرم آبرسان در دوران بارداری بسیار مهم است؛ زیرا خشکی و کشیدگی پوست در این دوران می‌تواند آثار ناخوشایند و خارش ایجاد کند. پزشکان توصیه می‌کنند ترکیبات طبیعی پوستی در روتین پوستی  دوران بارداری خود قرار دهید.

شما می‌توانید از یک سرم پوست آبرسان بدون ترکیبات حساسیت‌زا استفاده کنید. سپس از وازلین برای حفظ رطوبت پوست روی پوست خود بزنید.

بهترین روغن برای جلوگیری از ترک شکم در بارداری

ایجاد ترک‌های پوستی در دوران بارداری بسیار شایع است. ترک‌ها به‌شکل خطوط سفید یا بنفش کمرنگ روی پاها، ران‌ها و شکم ایجاد می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از روغن‌های طبیعی، این ‌ترک‌ها را به حداقل برسانید.

ترک بارداری با رشد جنین بیشتر می‌شود؛ زیرا رشد جنین، کشیدگی بیشتری در پوست شکم ایجاد می‌کند. در این شرایط بهتر است از روغن‌های طبیعی مانند گل رز، آووکادو، نارگیل، وازلین و جوجوبا روی پوست شکم خود استفاده کنید.

راهنمای کامل و کاربردی روتین پوستی بارداری!

سخن آخر: انجام‌دادن روتین پوستی بارداری با مشورت پزشک!

روتین پوستی دوران بارداری را در این مقاله بررسی کردیم. یکی از شادترین لحظات زندگی لحظه‌ای است که متوجه می‌شوید باردار هستید. اما همزمان با آن پرسش‌هایی دارید.

مثلاً روتین پوستی دوران بارداری چیست، چه چیزی بخورم یا مکمل‌هایی استفاده کنم. برای مراقبت از پوست از چه چیزی استفاده کنم و از مصرف چه چیزهایی خودداری کنم؟

 ازآنجاکه در طول بارداری اغلب خانم‌ها پوستشان خشک می‌شود یا جوش و آکنه می‌زنند، استفاده از اسید هیالورونیک برای حفظ رطوبت پوست بسیار اثربخش است.

به‌همین‌خاطر توصیه می‌کنیم حتماً کرم‌های مرطوب‌کننده و آبرسان را در روتین پوستی دوران بارداری خود قرار دهید. همچنین، روغن‌های طبیعی مانند وازلین را برای جلوگیری از ترک پوستی در دوران بارداری فراموش نکنید.

استفاده از ویتامین C نیز می‌تواند برای روشن‌کردن پوست و کنترل لکه‌های پوستی مثل رنگدانه و ملاسما مؤثر باشد و از همه مهمتر بهتر است برای محافظت پوست در مقابل آفتاب، کرم ضدآفتاب بزنید.

در پایان هم باید بگوییم پیش از شروع و رعایت روتین پوستی، حتماً محصولات مراقبت از پوست خود را به پزشک خود نشان دهید و از نداشتن حساسیت نسبت به محصول مراقبتی پوست اطمینان حاصل کنید.

 

 

 

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.