۲۳۹۴۸۶
۱۱۹
۱۱۹

نکات مهم مراقبت های زیبایی پوست در بارداری

با مراقبت و توجه مناسب، مادران باردار می‌توانند از پوستی سالم و درخشان در طول بارداری برخوردار باشند. در این مقاله قصد داریم برخی از نکات مهم مراقبت‌های زیبایی پوست در بارداری را در اختیارتان قرار دهیم.

نکات مهم مراقبت های زیبایی پوست در بارداری

بارداری زمان تغییرات قابل توجهی برای بدن است و پوست نیز از این قاعده مستثنی نیست. نوسانات هورمونی می‌تواند منجر به انواع مختلفی از مشکلات پوستی مانند افزایش حساسیت، خشکی و ظاهر شدن برخی لک‌ها یا آکنه روی پوست شود. با این حال، با مراقبت و توجه مناسب، مادران باردار می‌توانند از پوستی سالم و درخشان در طول بارداری برخوردار باشند. در این مقاله قصد داریم برخی از نکات مهم مراقبت‌های زیبایی پوست در بارداری را در اختیارتان قرار دهیم.

در این مقاله می‌خوانید:


بیشتر بخوانید: نشانه های موقتی تغییر چهره در بارداری


در دوران بارداری پوست دچار چه تغییراتی می‌شود؟

بارداری دوره تحولی عمیق است و پوست نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این دوره به ویژه پوست صورت می‌تواند طیف وسیعی از تغییرات را به دلیل نوسانات هورمونی، افزایش جریان خون و تغییرات در فعالیت سیستم ایمنی نشان دهد. درک این تغییرات می‌تواند به مادران باردار کمک کند تا در این زمان خاص به طور مؤثرتری از پوست خود مراقبت کنند.

نکات مهم مراقبت های زیبایی پوست در بارداری

افزایش سطح استروژن

افزایش سطح استروژن می‌تواند منجر به افزایش گردش خون شود و ظاهری پرتر و درخشان‌تر را برای چهره به ارمغان می‌آورد که خبر خوبی برای مادران باردار است.

ملانین و ملاسما

بارداری همچنین می‌تواند باعث افزایش تولید ملانین شود که منجر به بیماری‌هایی مانند ملاسما می‌شود. ملاسما اختلالی پوستی است که به صورت لکه‌های قهوه‌ای روی پیشانی، گونه‌ها یا چانه ظاهر می‌شود.

کاهش خاصیت ارتجاعی پوست

خاصیت ارتجاعی پوست در دوران بارداری معمولاً کاهش می‌یابد که منجر به ایجاد علائم کشش یا استریا گراویداروم نه تنها در بدن بلکه گاهی اوقات روی صورت نیز می‌شود.

تورم و پف کردگی

افزایش حجم خون می‌تواند باعث تورم، به ویژه در اطراف غشاهای مخاطی شود که منجر به تورم بینی و پف کردن چشم‌ها می‌شود.


پیشنهاد ویژه نی نی بان:  فواید یائسگی، پیش به سوی زندگی بهتر


نکات مراقبتی پوست در دوران بارداری

از آنجایی که پوست در دوران بارداری دچار تغییرات قابل توجهی می‌شود و برخی از این تغییرات ناخوشایند هستند و اعتماد به نفس فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهند، انجام برخی نکات مراقبتی می‌تواند این مشکلات را به حداقل برساند.

نکات مهم مراقبت های زیبایی پوست در بارداری

انتخاب محصولات مناسب

محصولاتی را انتخاب کنید که فاقد مواد شیمیایی و عطرهای مضر هستند که می‌توانند پوست حساس را تحریک کنند یا به طور بالقوه به جنین در حال رشد آسیب برسانند.

جایگزین های طبیعی و ملایم

از روغن‌ها و کره‌های طبیعی مرطوب کننده پوست استفاده کنید که می‌توانند به انعطاف‌پذیری پوست و کاهش ظاهر ترک‌های پوستی یا همان استرچ مارک‌ها کمک کنند.

آبرسانی و تغذیه

نوشیدن آب زیاد در طول روز و پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از ویتامین می‌تواند به میزان زیادی برای سلامت پوست مفید باشد و از خشکی و آسیب‌ پذیری آن جلوگیری کند.

نقش مکمل ها

برای حفظ سلامت پوست خود می‌توانید با یک پزشک درباره امکان مصرف مکمل‌هایی که از سلامت پوست حمایت می‌کنند، مانند ویتامین E و اسیدهای چرب امگا 3 مشورت کرده و این مکمل‌های ضروری برای سلامت پوست را به روتین مراقبتی خود در دوران بارداری اضافه کنید.

نکات مهم مراقبت های زیبایی پوست در بارداری

مشاوره با متخصص پوست

ممکن است برخی از این مشکلات پوستی در دوران بارداری جدی‌تر از آن باشند که با برخی روتین‌های ساده برطرف شوند. همچنین روتین‌های مراقبتی پوست در این دوره حساس حتماً باید تحت نظر یک پزشک انجام شود. از همین رو، برای درمان هر گونه مشکل یا قبل از شروع هر گونه درمان جدید مراقبت از پوست، بهتر است از متخصصین پوست واجد شرایط کمک بگیرید.

درمان های اسپا

برخی از درمان‌های اسپا به طور خاص برای زنان باردار طراحی شده‌اند و می‌توانند ناراحتی‌های پوستی را در این دوره تسکین دهند. همچنین این درمان‌ها پوست و بدن را آرام کرده و می‌توانند اضطراب مادران را نیز در این دوره کاهش دهند.


مطالب پیشنهادی: مراقبت از پوست در بارداری، چگونه است؟


استفاده از چه محصولات پوستی در دوران بارداری مجاز است؟

همان طور که در بخش‌های قبل اشاره کردیم، هورمون‌های بارداری می‌توانند شرایط پوست را تغییر داده و آن را خشک‌تر، چرب‌تر یا مستعد ابتلا به آکنه کنند. این تغییرات هورمونی مادران را مجاب می‌کند که به استفاده از برخی محصولات مراقبت از پوست روی بیاورند. در این مرحله مادران باردار باید از محصولات ایمن برای داشتن یک روتین پوستی سالم استفاده کنند.

نکات مهم مراقبت های زیبایی پوست در بارداری

مرطوب کننده و آبرسان

محصولاتی مانند ژل آب هیالورونیک اسید هیالورونیک هیدرو بوست، هیدراتاسیون ضروری را بدون افزودنی‌های مضر ارائه می‌کنند.

سرم و درمان

سرم‌های از بین برنده لکه‌های تیره که دارای ویتامین C هستند و مواد افزودنی شیمیایی ندارند، یک انتخاب عالی برای رفع هایپرپیگمانتاسیون محسوب می‌شوند و در عین حال برای زنان باردار ایمن هستند.

محافظت در برابر آفتاب

برای جلوگیری از فیلترهای شیمیایی موجود در ضد آفتاب‌ها که می‌توانند بر رشد جنین تأثیر بگذارند، استفاده از ضد آفتاب‌های معدنی توصیه می‌شود.

مشاوره با پزشک

قبل از وارد کردن هر محصول جدید به روتین راقبتی پوست خود در دوران بارداری، بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کنید.

برچسب ها را با دقت بخوانید

همیشه برچسب محصولات را برای موادی که در دوران بارداری توصیه نمی‌شوند، بررسی کنید و آنهایی را که دارای فرمولاسیون طبیعی و ملایم هستند انتخاب کنید.


پیشنهاد ویژه نی نی بان:  قهوه با مغز چه میکند؟ فِرِش و شاداب


از مصرف کدام محصولات پوستی در دوران بارداری خودداری کنیم؟

بارداری زمان حساسی هم برای مادر و هم برای جنین در حال رشد است. در حالی که بسیاری از محصولات مراقبت از پوست بی خطر هستند، مواد خاصی وجود دارد که به دلیل خطرات احتمالی برای جنین باید از آنها اجتناب کرد.

نکات مهم مراقبت های زیبایی پوست در بارداری

رتینوئیدها

رتینوئیدها مشتقات ویتامین A هستند و معمولا در محصولات ضد پیری یافت می‌شوند. این ترکیبات به عنوان عاملی که باعث نقص‌های مادرزادی جدی می‌شوند، شناخته شده‌اند و باید از مصرف آن‌ها هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی اجتناب شود.

هیدروکینون

هیدروکینون اغلب در محصولات روشن کننده پوست استفاده می‌شود. با این حال به دلیل سرعت جذب بالای آن در پوست، استفاده از آن در دوران بارداری توصیه نمی‌شود.

اسید سالیسیلیک با دوز بالا

در حالی که اسید سالیسیلیک موضعی با دوز پایین به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می‌شود از محصولات با دوز بالا مانند لایه بردارها و داروهای خوراکی باید اجتناب شود.

فتالات ها

فتالات‌ها مواد شیمیایی هستند که در بسیاری از محصولات معطر یافت می‌شوند و می‌توانند عملکرد غدد درون ریز را مختل کنند. در دوران بارداری بهتر است محصولات بدون عطر را انتخاب کنید.

ضد آفتاب های شیمیایی

ضد آفتاب‌های شیمیایی با موادی مانند اکسی بنزون می‌توانند در فعالیت هورمونی اختلال ایجاد کنند. ضد آفتاب‌های حاوی مواد معدنی جایگزین مطمئن‌تری در دوران بارداری هستند.

نکات مهم مراقبت های زیبایی پوست در بارداری

جایگزین های امن

در حالی که باید از مواد فوق پرهیز کرد، جایگزین‌های بی خطر و مؤثر زیادی برای مراقبت از پوست در دوران بارداری وجود دارد. به دنبال محصولاتی باشید که دارای برچسب ایمن برای بارداری هستند و همیشه قبل از امتحان محصولات جدید با پزشک خود مشورت کنید.


بیشتر بخوانید: مراقبت پوست در بارداری، موارد مهم


کلام آخر

در حالی که بارداری می‌تواند چالش‌های پوستی زیادی را به همراه داشته باشد، اما فرصتی برای خود مراقبتی بیشتر را برای مراقبت از پوست فراهم می‌کند. همان طور که در این مقاله درباره مراقبت‌های زیبایی پوست در بارداری اشاره کردیم، با درک تغییرات پوستتان و انتخاب محصولات و روش‌های ایمن و مغذی، می‌توانید در این دوره حساس نیز پوستی سالم و زیبا داشته باشید.

 

منبع: healthline

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.