۲۴۲۴۸۳
۴۱۷
۴۱۷

مصرف چه غذاهایی در دوران بارداری خطرناک است؟

مطالعه‌ای جدید که به تازگی در دیلی میل منتشر شده و با حمایت موسسه ملی بهداشت انگلستان انجام شده، نشان می‌دهد مصرف منظم انواع ماهی در دوران بارداری می‌تواند خطر ابتلای نوزاد به اوتیسم را تا ۲۰ درصد کاهش دهد.

مصرف چه غذاهایی در دوران بارداری خطرناک است؟

مطالعه‌ای جدید که به تازگی در دیلی میل منتشر و با حمایت موسسه ملی بهداشت انگلستان انجام شده، نشان می‌دهد مصرف منظم انواع ماهی در دوران بارداری می‌تواند خطر ابتلای نوزاد به اوتیسم را تا ۲۰ درصد کاهش دهد. پژوهشگران بر این باورند که اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی نقش مهمی در این کاهش خطر ایفا می‌کند. این مواد مغذی برای رشد سالم مغز، بهبود مهارت‌های گفتاری و شنوایی در نوزادان ضروری هستند.

اختلال اوتیسم

اختلال طیفی اوتیسم یک ناتوانی رشدی است که می‌تواند طیف وسیعی از شرایط مانند مشکل در برقراری ارتباط و تعامل اجتماعی با دیگران را به همراه داشته باشد. افراد مبتلا به اوتیسم همچنین می‌توانند در درک ارتباطات کلامی و غیرکلامی از جمله لحن صدا، زبان بدن و حالات چهره دیگران دچار مشکل شوند.

مصرف چه غذاهایی در دوران بارداری خطرناک است؟

اختلال اوتیسم به چه دلیل ایجاد میشود؟

دانشمندان نمی‌دانند دقیقاً چه چیزی باعث این اختلال می‌شود و راهی برای درمان آن پیدا نکرده‌اند، اما تشخیص زودهنگام آن برای کمک به زندگی بهتر کودک بسیار مهم است. گروهی از دانشمندان در دانشگاه درکسل نزدیک به ۴۰۰۰ زن را برای این پژوهش مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. در پژوهش منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی، از شرکت کنندگان در مورد مصرف ماهی و مصرف مکمل روغن ماهی پرسیده شد. تقریباً ۱۳۷۷ زن گزارش دادند که در دوران بارداری اصلاً ماهی نمی‌خوردند.

با این حال، این تیم ارتباط مشابهی بین کاهش خطر ابتلا به اوتیسم و مصرف مکمل‌های اسید چرب امگا ۳ پیدا نکردند. این پژوهش بیان کرد چندین توضیح احتمالی برای اینکه چرا مکمل‌های امگا ۳ به اندازه مصرف ماهی مفید نبودند وجود دارد و به تفاوت در میزان مواد مغذی موجود در یک قرص نسبت به یک غذای طبیعی مقوی اشاره کردند. این گروه همچنین معتقدند موارد افزودنی موجود در مکمل‌های غذایی نیز می‌تواند مؤثر باشد.

سازمان داروی فدرال آمریکا نیز فاش کرده است شواهدی قوی مبنی بر فواید سلامتی مختلف ماهی در دوران بارداری وجود دارد. این فواید شامل بهبود سلامت قلب و استخوان، کاهش خطر اضافه وزن یا چاقی در کودک و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و رکتوم است.

مصرف چه غذاهایی در دوران بارداری خطرناک است؟

توصیه مهم به خانم‌های باردار

به زنان باردار توصیه می‌شود برای کمک به رشد جنین بین ۲۲۶ تا ۳۴۰ گرم ماهی که معادل دو تا سه وعده در هفته است، مصرف کنند. با وجود فواید متعدد مصرف ماهی در دوران بارداری، محققان دریافتند ۲۵ درصد مادران باردار اصلاً ماهی نمی‌خورند و ۶۵ تا ۸۵ درصد نیز گزارش کردند مکمل‌های امگا ۳ مصرف نمی‌کنند.

سازمان داروی فدرال آمریکا هشدار داده است در حالی که ماهی بخش مهمی از رژیم غذایی است، زنان باید مطمئن شوند که میزان غذا‌های دریایی با میزان جیوه بالا را در دوران بارداری خود محدود کنند. سطوح بالایی از جیوه در غذا‌های دریایی مانند اره ماهی، کوسه، صدف خام و ماهی دودی یا پخته شده یافت می‌شود. مصرف زیاد غذا‌های دارای جیوه جنین را در معرض آسیب شدیدی به مغز و سیستم عصبی قرار می‌دهد و می‌تواند منجر به ناتوانی در یادگیری و کاهش شنوایی شود.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.