۱۴۵۰۹۴
۵۶۱۷
۵۶۱۷

عوارض بعد از زایمان، بیخوابی و عوامل دیگر

خستگی در طول شیردهی، ممکن است از کم خونی باشد چون از دست دادن خون زیاد در هنگام زایمان نیز می تواند موجب کم خونی شود.

یکی از عوارض بعد از بارداری و زایمان از بین رفتن و کمبود پشتوانه غذایی در بدن مادران شده و در نتیجه ایجاد خستگی می کند.

علت خستگی در طول شیردهی چیست؟
در اینجا به چند مورد از علت خستگی در دوران شیردهی اشاره می کنیم:

کمبود خواب
بعد از زایمان، به دلیل شیردهی شبانه و مراقبت از نوزاد خواب کافی نداشته باشید. اگر کودک شما دچار قولنج شده باشد، خستگی شما چند برابر می شود. متخصصان توصیه می کنند تا می توانید در طی روز چرت بزنید تا بتوانید به اندازه کافی استراحت کنید. اگر این امکان را دارید که فرد مناسبی برای چند ساعت هم که شده از فرزند شما مراقبت کند، این کار را به او بسپارید و کمی استراحت کنید تا برای نگهداری از نوزاد انرژی کافی داشته باشید.

عفونت ها
عفونت سینه که می تواند در طول شیردهی اتفاق بیفتد، می تواند موجب خستگی شدید شود. ورم پستان، زمانی اتفاق می افتد که بافت پستان آسیب می بیند.

مشکلات تیروئیدی
در طول شیردهی، ممکن است به بیماری تیروئید مبتلا باشید که خستگی را چندبرابر می کند. پزشک سطح تیروئید را بررسی می کند و دارو تجویز می کند که با مصرف این داروها کمتر احساس خستگی خواهید کرد.

تغذیه ناسالم
در طول شیردهی، تغذیه بسیار اهمیت دارد و باید به اندازه غذا بخورید. عادت های ناسالم غذا خوردن مانند خوردن غذاهای چرب یا فست فود می توانند موجب سستی و تنبلی شوند. غذاهای غنی از فیبر، پروتئین، کلسیم و آهن در طول مرحله شیردهی مصرف کنید.

کم خونی
علت دیگر خستگی در طول شیردهی، کم خونی می باشد. از دست دادن خون زیاد در هنگام زایمان نیز می تواند موجب کم خونی شود.
برای غلبه بر کمخونی، باید مکمل های آهن و غذاهایی غنی از آهن مانند لوبیا، نخود فرنگی، عدس، گوشت کم چرب ، غذاهای دریایی و غلات غنی شده با آهن مصرف کنید.

روش های طبیعی برای به دست آوردن انرژی در طول شیردهی
درست غذا بخورید
رژیم شما باید سرشار از غذاهای سالم و املاح معدنی باشد تا انرژی لازم را برای بدن شما فراهم کنند. حتما پروتئین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، چون به طور طبیعی سطح انرژی را در بدن کنترل می کند. بعضی از بهترین غذاها که سرشار از پروتئین یم باشند عبارتند از : گوشت کم چرب، شیر، مغز دانه ها ، پنیر، دانه ها ، ماهی و حبوبات. غذاهایی غنی از فیبر نیز موجب تقویت سطح انرژی بدن می شوند و به رها شدن از مشکلات گوارشی کمک می کنند. برخی از بهترین غذاهایی که سرشار از فیبر می باشند عبارتند از : نان گندم، پاستا، میوه ها و سبزیجات و برنج قهوه ای.
به اندازه کافی آب بنوشید
نوشیدن آب کمتر می تواند منجر به از دست دان آب بدن شود که خود موجب خستگی می شود. در طول شیردهی، باید تقریبا 13 فنجان در روز آب بنوشید تا بدن خود را هیدراته نگه دارید.
ورزش کنید
ممکن است فکر کنید که فعالیت جسمانی باعث خشتگی شما خواهد شد، اما این باور نادرستی می باشد چون ورزش باعث تقویت سطح انرژی می شود.ورزش کردن در طول شیردهی، سطح انرزِ را بالا می برد و به کاهش خستگی، استرس و افسردگی کمک فراوانی می کند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟
اگر موارد بالا را رعایت کردید و همچنان احساس خستگی می کنید به پزشک مراجعه کنید. کمبود مواد مغذی اغلب می تواند موجب خستگی در طول شیردهی شود. پزشک با تجویز مکمل غذایی به رفع این مشکل کمک می کند.

بهترین غذاها برای رفع خستگی در طول شیردهی
موز
موز منبع غنی پتاسیم محسوب می شود که بدن شما برای تبدیل قند به انرژی به پتاسیم نیاز دارد.
چای سبز
نوشیدن یک فنجان چای سبز تازه، می تواند خستگی را رفع کند، به ویژه در درمان افسردی پس از زایمان نیز بسیار موثر می باشد.
بلغور
بلغور نیز به خاطر داشتن کربوهیدرات به صورت گلیکوژن در رفع خستگی گزینه خوبی می باشد.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.