۱۹۹۲۵۳
۲۳۸۳
۲۳۸۳

ریزش مو در شیردهی، علت و روش درمانی

افزایش ریزش مو در شیردهی و پس از زایمان، یک اتفاق شایع است که به دلیل تغییر سطح هورمون‌ها رخ می‌دهد.

ریزش مو در شیردهی، علت و روش درمانی

افزایش ریزش مو در شیردهی و پس از زایمان، یک اتفاق شایع است که به دلیل تغییر سطح هورمون‌ها رخ می‌دهد.

در این مقاله می‌خوانید: 

ریزش مو در شیردهی

افزایش ریزش مو در شیردهی و پس از زایمان، یک اتفاق شایع است که به دلیل تغییر سطح هورمون‌ها رخ می‌دهد. کاهش سطح استروژن می‌تواند باعث نازک‌تر به نظر رسیدن موها، یا ریزش بیش از حد موها شود. معمولا افراد در دوران شیردهی و پس از زایمان دچار ریزش مو می‌شوند. در این مقاله، این موضوع را بررسی می‌کنیم که چگونه تغییر سطح هورمون‌ها در دوران بارداری و بعد از آن می‌تواند باعث ریزش موها شود. همچنین نکاتی را برای مدیریت ریزش مو در این دوران ارائه می‌دهیم.

ریزش مو در شیردهی، علت و روش درمانی

علت ریزش مو در شیردهی چیست؟

ریزش مو پس از زایمان و در دوران شیردهی، یک اتفاق رایج است و معمولا ارتباطی به شیردهی ندارد، بلکه بارداری باعث تغییرات هورمونی در بدن می‌شود که بر چرخه ریزش و رویش موها تاثیر می‌گذارد. در دوران بارداری، هورمون‌ها به جلوگیری از ریزش مو کمک می‌کنند و باعث رشد موها می‌شوند. به همین دلیل، افراد ممکن است متوجه شوند که موهایشان در دوران بارداری پرتر، براق‌تر و زیباتر به نظر می‌رسد.

پس از زایمان، هورمون‌ها به سطح معمول خود باز می‌گردند و سطح استروژن کاهش می‌یابد. این تغییر در هورمون‌ها، چرخه ریزش و رویش موها را به الگوی معمول خود یعنی همان سطح معمولی ریزش مو، باز می‌گرداند. به این دلیل که افراد در دوران بارداری، کمتر دچار ریزش مو می‌شوند، پس از زایمان، دیدن ریزش موها می‌تواند نگران‌کننده باشد. با این حال، نگران نباشید. این موضوع فقط نشان می‌دهد که هورمون‌هایتان به سطح معمول خود بازگشته‌اند. 

ریزش مو در شیردهی، علت و روش درمانی

چرخه معمولی مو چیست؟

موها یک چرخه رشد را طی می‌کنند که شامل رشد و ریزش می‌شود و شامل سه فاز اصلی است:

آناژن: از آناژن به عنوان مرحله رشد نام می‌برند که در آن فولیکول‌های مو باعث بیرون ریختن فیبر مو می‌شوند. در این مرحله، حدود 85درصد از فولیکول‌های مو به طور فعال در حال رشد هستند و این چرخه به مدت 2 تا 6 سال ادامه خواهد داشت.

کاتاژن: از این مرحله به عنوان مرحله انتقال نام می‌برند که قطر فولیکول‌های مو کاهش می‌یابند، شکل موها تغییر می‌کند و زیبایی و طراوت خود را از دست می‌دهند و وز به نظر می‌رسند. اگر این موها ریزش کنند، ممکن است حجم کلی موهای سرتان نازک‌تر به نظر برسد. این مرحله می‌تواند چند هفته طول بکشد.

تلوژن: از این مرحله به عنوان زمان استراحت نام می‌برند که در آن فولیکول مو فعال نیست و هیچ مویی رشد نمی‌کند. حدود 15درصد از فولیکول‌های مو به طور معمول در مرحله استراحت هستند. بعد از 2 تا 3 ماه، فاز آناژن دوباره شروع می‌شود. 

در یک چرخه منظم مو، معمولا افراد روزانه حدود ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو از دست می‌دهند.

در یک چرخه منظم مو، معمولا افراد روزانه حدود ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو از دست می‌دهند. زایمان و اختلال در چرخه قاعدگی، می‌تواند منجر به تغییر ۷۰ درصد موها از فاز آناژن به فاز تلوژن شود. 

ریزش مو در شیردهی، علت و روش درمانی

ریزش مو پس از زایمان درمان می شود؟

ریزش مو پس از زایمان، موقتی است و افراد معمولا نیازی به درمان ندارند. ممکن است ریزش موها پس از زایمان تا یک سال طول بکشد و سپس موها به حالت قبل از بارداری بازگردند. اگر احساس می‌کنید که ریزش موی شدید دارید، بهتر است به  پزشک مراجعه کنید. در برخی موارد، ریزش مو می‌تواند نشانه‌ای از شرایط دیگر مانند مشکلات تیروئید باشد.

ریزش مو در شیردهی، علت و روش درمانی

مدیریت و درمان ریزش مو در شیردهی 

هیچ درمانی برای ریزش مو پس از زایمان وجود ندارد. نکات زیر ممکن است برای پرپشت‌تر و ضخیم‌تر نشان دادن موهایتان مفید باشد:

  • از شامپوهای حجم‌دهنده و نرم‌کننده‌های فرموله شده برای موهای نازک استفاده کنید.
  • شامپوهای نرم‌کننده را فقط به انتهای موها بمالید و از مالیدن آن‌ها به پوست سر خودداری کنید. 
  • برای پرپشت‌تر نشان دادن موهایتان، می‌توانید از مدل‌های آرایشی استفاده کنید. 

از برس زدن شدید و بستن کش‌های تنگ به موهایتان خودداری کنید. این کارها می‌توانند ریزش موها را افزایش دهند.

  • از برس زدن شدید و بستن کش‌های تنگ به موهایتان خودداری کنید. این کارها می‌توانند ریزش موها را افزایش دهند.
  • از حرارت دادن بیش از حد مو با وسایل حالت‌دهنده خودداری و یا از خنک‌ترین حالت سشوار استفاده کنید، یا اجازه دهید موها در هوا خشک شوند.
  • داشتن یک رژیم غذایی مغذی و متعادل با مقدار زیادی میوه و سبزیجات ممکن است به محافظت از سلامت مو و تقویت رشد آن‌ها کمک کند.

ریزش مو در شیردهی، علت و روش درمانی

خلاصه

ریزش مو پس از زایمان به دلیل تغییر سطح هورمون‌ها شایع است. سطوح بالاتر هورمون در دوران بارداری می‌تواند ریزش مو را کاهش دهد و موها را پرپشت‌تر و جذاب‌تر نشان دهد. پس از زایمان، سطح هورمون‌هایی مانند استروژن به سطح معمول کاهش می‌یابد و در نتیجه موها ریزش می‌کنند. ریزش مو در شیردهی (پس از زایمان) موقتی است و موها معمولا در سال اول پس از زایمان به حالت معمول خود باز می‌گردند. داشتن یک رژیم غذایی مغذی و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز ممکن است در رشد سالم موها موثر باشد. 

اگر نگران ریزش موهای خود هستید، بهتر است برای بررسی شرایط زمینه‌ای به پزشک مراجعه کنید.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

  • اخبار داغ
  • جدیدترین
  • پربیننده ترین
  • گوناگون
  • مطالب مرتبط

برای ارسال نظر کلیک کنید

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.