تئاتر برای کودکان، ضعف در قصه پردازی
حسن دادشکر نمایشنامه نویسان را نسبت به حوزه تئاتر کودک کم توجه دانست و تاکید کرد: تئاتر کودک از ضعف قصه و نمایشنامه رنج می برد.
حسن دادشکر، نویسنده و کارگردان تئاتر کودک و نوجوانگفت: نمایشنامه نویسان نسبت به حوزه تئاتر کودک کم توجه هستند و به همین سبب تئاتر کودک از ضعف قصه و نمایشنامه رنج می برد. نبود انسجام در قصه روایت شده در تئاتر باعث سردرگمی مخاطب شده و از برقراری ارتباط نمایش با کودک نیز جلوگیری می کند.
وی در ادامه با بیان اینکه قصه جزو مهمترین موضوعهای مد نظر مخاطب کودک است، افزود: نمایشی که استحکام داستانی بیشتری دارد، ارتباط قویتری با مخاطب کودک برقرار میکند. نویسندگان ما نمی توانند از قصه به درستی برای خلق اثری نمایشی مناسب گروه سنی کودک استفاده کنند.
نویسنده نمایشنامه "نه زشت، نه زیبا!"، نبود نمایشنامه نویس حرفه ای در حوزه کودک و نوجوان را از عوامل اصلی به وجود آمدن این آسیب دانست و بیان داشت: برپایی رویدادهایی از قبیل جشنواره تئاتر کودک و نوجوان یا جشنواره تئاتر عروسکی و آسیب شناسی تئاتر کودک، می تواند در رفع این مشکل موثر باشد.
دادشکر کودک امروزی را موجودی تصویرگر دانست و بیان داشت: کودک امروزی عمدتا تصویرگر است و از حس دیداری، بیشتر از سایر حس های خود استفاده می کند و نویسندگان کودک باید نسبت به این موضوع توجه بسیاری داشته باشند تا نمایش تولیدی بتواند کودک را به سمت خود جذب کند.
وی در ادامه افزود: با پذیرفتن این اصل که ساختار دریافتی ذهن کودکان بیشتر با عناصر بصری ارتباط برقرار می کند داستاننویسان ما باید در روایت داستانی از تصویر استفاده کنند. به کارگیری افکتها و تصاویر متنوع نیز باید در کارها وجود داشته باشد. باید تلاش کرد نویسنده را از داستان حذف و تصویر را جایگزین آن کرد.
کارگردان نمایش "حسنک و دیو"، استفاده از نمایه ها و نشانه های تصویری در متن های نمایشی کودکان را عاملی مهم در موفقیت تئاتر کودک برشمرد و تاکید کرد: کودک امروز، رویکردی به کلام بازیگر در تئاتر ندارد، بلکه تصویر برای او جذاب تر است.
دادشکر نبود بودجه مناسب برای نمایشنامهنویسان این عرصه را یکی از دلایل مهم در ضعف متون نمایشی معرفی کرد و خاطر نشان ساخت: ما هیچ پدیدهای را بدون وجه اقتصادی نمیتوانیم در نظر بگیریم. مبالغی که برای نویسندگان کودک در نظر گرفته میشود کم است. تئاتر کودک نیاز به دراماتورژ دارد که در کنار نمایشنامهنویس و کارگردان برای پالایش متن کمک رساند در مجموع برای جذب آثار حرفه ای باید در بخش اقتصاد تئاتر اتفاقی بیفتد.
مدیر سابق مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پایان خواستار توجه به بخش اقتصاد تئاتر ازسوی دست اندرکاران این حوزه شد و گفت: جایگاه تئاتر کودک باید به نحوی باشد که نمایشنامه نویسان حرفه ای به سمت این بخش روی بیاورند.
برای ارسال نظر کلیک کنید
▼