۲۳۸۹۷۰
۱۲۸
۱۲۸

اگه رفتی سر قرار و این ۹ ویژگی رو نداشت جواب رد بده

برخی ویژگی‌ها و کیفیات، مثل احترام و همدلی، می‌توانند به شکوفایی یک رابطه بلندمدت و سلامت روانی شما کمک کنند.

اگه رفتی سر قرار و این 9 ویژگی رو نداشت جواب رد بده

وقتی با فرد جدیدی قرار می‌گذارید ممکن است فهرستی بلندبالا از ویژگی‌هایی مثل اینکه «بتواند من را بخنداند»، «از عهده روابط زناشویی به خوبی بربیاید»، یا «با دوستان من همراهی کند» در ذهن‌تان داشته باشید.

مطمئنا همه این ویژگی‌ها ارزش توجه را دارند. اما وقتی که درباره شخصی به عنوان شریک عاطفی بلندمدت فکر می‌کنید، باید به ویژگی‌ها و کیفیت‌های «عمیق‌تری» در ذهن‌تان فکر کنید.

دکتر دیوید راکوفسکی، روان‌شناس بالینی و موسس گروه مشاوره ویلینگتون، می‌گوید: «چند ویژگی هستند که باید در یک شریک عاطفی به دنبال آن باشید. این ویژگی‌ها به شکوفایی رابطه شما و لذت بردن در کنار یکدیگر کمک می‌کند.». 

1.بنیان قوی

در مورد انسان‌ها قوی بودن ارتباطی با ملات و آجر ندارد. بلکه به معنای ریشه‌های قوی جسمانی، عاطفی، اجتماعی، مالی و هدفمند بودن است. معنایش این نیست که آن‌ها باید معروف، ثروتمند، دارای تناسب اندام و موفق باشند. بلکه معنایش این است که باید فعالانه برای ابعاد مختلف زندگی‌شان در تکاپو و حرکت باشند.

این ابعاد به نفع شریک عاطفی‌تان است و شما نیز از آن‌ها بهره‌مند می‌شوید. بودن در رابطه با کسی که برای حال خوب و سلامتی خودش مسئولانه رفتار می‌کند، معنایش این است که نیازی ندارید شکاف‌ها و خلاء‌های احساس خودارزشمندی، اعتماد به نفس و امنیت او را پر کنید. 

اگه رفتی سر قرار و این 9 ویژگی رو نداشت جواب رد بده

2.توان گفت‌وگوی مؤثر

همیشه گفته شده که گفت‌وگو همه چیز است. مهم است که شریک عاطفی‌تان بتواند خودش را ابراز کند، اما به همان اندازه مهم است که به نیازها و نگرانی‌های شما هم توجه نشان دهد. به اشتراک‌گذاری احساسات و نیازها به شکلی واضح و مستقیم باعث تقویت احساس صمیمیت و نزدیکی طرفین می‌شود.

افرادی که گفت‌وگو کردن را بلندند، زندگی را برایمان راحت‌تر می‌کنند. دیگر نیازی نیست بازی 20سوالی راه بیندازیم تا بتوانیم نیازهای آن‌ها را کشف کنیم. گفت‌وگوی خوب نیاز به کار دارد.

3.ضرورت ارزش‌های مشترک

هیچ زوجی 100درصد بر سر همه‌چیز با هم توافق ندارند و اگر چنین بود زندگی بسیار کسل‌کننده می‌شد. اما برخورداری از باورها و نگرش‌های مشترک نسبت به ستون‌های اصلی زندگی بسیار مهم است. از تصمیم برای بچه‌دار شدن و تعداد بچه‌ها گرفته تا کمک به خیریه یا اشکال دیگر بخشندگی می‌توانند زندگی را ارزشمند و شایسته زیستن کنند. 

دو طرف می‌توانند تا حدودی روی ابعاد زندگی هم اثر بگذارند. اما اگر از ابتدا دو نفر ارزش‌های شناخته‌شده مشابه داشته باشند، حقیقتا زندگی مشترک را راحت‌تر و بی‌دردسرتر شروع می‌کنند. 


بیشتر بخوانید: با سیاست باش و این پیام ها رو به عشقت نفرست! 


اگه رفتی سر قرار و این 9 ویژگی رو نداشت جواب رد بده

4.احترام به خود و دیگری

همه ما به احترام نیازمندیم. اما معنایش این نیست که انتظار داشته باشیم شریک عاطفی‌مان بیش‌تر از آنکه به خودش احترام بگذارد به ما احترام بگذارد. اما شریک عاطفی باید عقاید، ارزش‌ها و احساسات شما را در نظر بگیرد و بر اساس آن‌ها رفتار کند. مهم است که شریک عاطفی‌تان به مرزهای شخصی‌تان احترام بگذارد.

هر دو طرف باید توافق کنند، فارغ از اینکه چقدر ناامیدند، احساس‌شان آسیب دیده یا در مواقع عصبانیت، از مرزهای هم عبور نکنند. دریافت احترام در کمک به فرد برای حفظ احترام به خود و شناخت ارزشمندی‌هایش ضروری است.

5.توان همدلی

خیلی ساده بگوییم، همدلی توانایی تشخیص و فهم احساسات و نیازهای دیگری است. شاید این نخستین ویژگی‌ای نباشد که به ذهن می‌رسد اما همدلی در موفقیت روابط ضروری است. مطالعه‌ای که در سال 2022 انجام شد نشان داد که همدلی با رضایت از رابطه مرتبط است.

شرکای عاطفی‌ای که احساس همدلی بیش‌تری دارند، در مقایسه با کسانی که همدلی کم‌تری دارند، بیش‌تر احتمال دارد که در صورت احساس نارضایتی در رابطه حس تنهایی و ناامنی را تجربه کنند. علاوه‌برآن، داشتن یک شریک عاطفی همدل کمک‌مان می‌کند که در رابطه بیش‌تر شنیده و درک شویم. این اتفاق نه تنها باعث می‌شود احساس خشنودی و رضایت کنیم بلکه کمک‌مان می‌کند که اعتماد و احترام بین‌مان شکل بگیرد. 

اگه رفتی سر قرار و این 9 ویژگی رو نداشت جواب رد بده

6.شناخت نقص‌ها و عدم تأکید بر کامل بودن  

درباره کسانی که فکر می‌کنند کامل‌اند و حتی در مواقعی که ضروری است، هرگز تلاشی برای ارتقاء خودشان نمی‌کنند، صحبت نمی‌کنیم. بلکه درباره افرادی صحبت می‌کنیم که «نقص‌های‌شان را می‌بینند اما بدون شرمساری، خودسرزنش‌گری یا اجتناب از این نقص‌ها با افتخار از آن‌ها صحبت می‌کنند.» اگر شریک عاطفی‌تان چنین توانایی داشته باشد، هر دو در کنار هم رشد می‌کنید و پاداش می‌گیرید. این افراد اعتمادبه‌نفس و خود-عشق‌ورزی دارند که قادرشان می‌سازد وقتی اشتباهی می‌کنند، آن اشتباه را بپذیرند. علاوه‌برآن، احتمال اینکه چنین فضای امنی را برای شما هم فراهم کنند تا نیازی به بی‌نقص بودن نداشته باشد، بیش‌تر می‌شود.

7.تأثیرپذیری از شریک عاطفی

برای بعضی شرکای عاطفی، قضیه «همینی که هست» است. آیا با افرادی برخورد داشته‌اید که می‌دانند نیازها و خواسته‌های‌تان چیست اما از برآورده کردن آن‌ها خودداری می‌کنند؟ باید بدانید که بودن با آدم‌هایی که مشتاق‌اند نیازهای شما را بپذیرند و به عقایدتان توجه می‌کنند، ضرورت دارد. این نوع رابطه علاوه بر آنکه احساس خود-ارزشمندی و احترام به خود را در شما تقویت می‌کند، باعث می‌شود به دلیل آن حس خواستنی بودنی که دریافت می‌کنید، خوشحال و راضی نیز باشید. 

اگه رفتی سر قرار و این 9 ویژگی رو نداشت جواب رد بده

8.به روشی که نیاز دارید به شما محبت می‌کنند

همگی‌مان دوست داریم محبت را به شکل‌های متفاوت دریافت کنیم: بعضی‌ها دوست دارند که لمس شوند، بعضی دیگر دوست دارند عشق را در عمل دریافت کنند. اما اگر عشق‌دادن با رابطه همراستا نباشد، می‌تواند به احساس کلافگی و حتی طردشدگی منجر شود.

دنبال شریکی باشد که میل به شما و تحسین کردن‌تان را به شکل و طریقی انجام می‌دهد که با احساس شما برای دیده شدن و دوست داشته شدن، منطبق است.

9.گوش می‌دهند و در بحث فکرشان را باز نگه می‌دارند

اگر شریک عاطفی‌تان در زمانی که با شما مخالفتی دارد فعالانه به شما گوش نمی‌دهد و صرفا انتظار می‌کشد تا در فرصت بعدی که به دست می‌دهد حال‌تان را بگیرد، به دنبال حل مسئله نیست. علاوه‌برآن، حس اینکه نظرتان از سمت شریک عاطفی‌تان مورد احترام و ستایش نیست، حس کلافگی، مورد احترام نبودن، خشم و دیده نشدن ایجاد می‌کند. گشودگی و کنجکاوی باعث می‌شود اطلاعات بیش‌تری درک شوند و اوضاع از دریچه‌ها و زوایای مختلف دیده شود.

اگه رفتی سر قرار و این 9 ویژگی رو نداشت جواب رد بده

رابطه سالم چه شکلی است؟

مهم است در شریک عاطفی‌تان به دنبال ویژگی‌های مورد علاقه باشید، اما به همان اندازه مهم است تشخیص بدهید که مسئولیت فقط بر دوش آن‌ها نیست. رابطه مثل رقص تانگو است، دو نفر می‌طلبد که در هماهنگی با هم حرکت کنند.

مجردها می‌توانند با دیدگاهی کوته‌بینانه وارد رابطه شوند و فقط به نیازها و خواسته‌های خودشان توجه کنند. به خصوص وقتی تازه جدا شده باشند و زخم‌هایی از رابطه‌های قبلی را با خودشان حمل کنند، این اتفاق محتمل‌تر است. اما مهم است که هر فردی نگاهی عمیق به خودش بیندازد و ببیند آیا وقتی درخواست دارد که طرف مقابل نیازها و خواسته‌هایش را برآورده کند، به همان نسبت می‌تواند نیازهای او را برآورده کند؟

آیا معنایش این است که شما باید همان ویژگی‌ها و خصیصه‌ها و صفاتی را داشته باشید که شریک عاطفی‌تان دارد؟ به هیچ‌وجه. 

اگه رفتی سر قرار و این 9 ویژگی رو نداشت جواب رد بده

آدم‌ها نقاط قوت و ضعف متفاوتی دارند. بهترین روابط لزوما از دو نفر با شباهت صددرصد ساخته نمی‌شود، بلکه از آدم‌های قوی ساخته می‌شود که می‌توانند به رفع نقص‌های هم کمک کنند.

در وهله نخست باید تفاوت‌ها هم را بشناسید. مثلا کسی ممکن است اجتماعی باشد و دیگری به دنبال استقلال بیش‌تر باشد. می‌شود بر سر این تفاوت‌های سالم توافق کرد. این تفاوت‌های سالم می‌تواند برای شرکای عاطفی چالش درست کند که از حریم امن‌شان اندکی خارج شوند و به همراه شریک عاطفی‌شان نقاطی را فتح کنند که به آن وارد نشده بودند.

 

منبع: راهنماتو

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.