۲۴۱۹۷۷
۲۷۹
۲۷۹

مواد غذایی مفید برای آسم و تنگی نفس

در این مقاله مواد غذایی مفید برای آسم و تنگی نفس را نام می‌بریم، اما هیچ ماده غذایی خاصی وجود ندارد که علائم آسم را بهبود ببخشد، فقط به کاهش علائم کمک می‌کند.

مواد غذایی مفید برای آسم و تنگی نفس

در این مقاله مواد غذایی مفید برای آسم و تنگی نفس را به شما معرفی می‌کنیم، اما هیچ ماده غذایی خاصی وجود ندارد که علائم آسم را بهبود ببخشد، فقط به کاهش علائم کمک می‌کند.

در این مقاله می‌خوانید: 

مواد غذایی مفید برای آسم و تنگی نفس

مواد غذایی مفید برای آسم و تنگی نفس

هیچ ماده غذایی خاصی وجود ندارد که علائم آسم را بهبود ببخشد، اما داشتن یک رژیم غذایی متعادل به همراه پرهیز از غذاهای فرآوری شده و سایر غذاهای محرک ممکن است به کاهش تشدید آسم کمک کند. در ادامه با مواد غذایی مفید برای آسم و تنگی نفس آشنا می‌شوید.

میوه ها و سبزیجات

هیچ رژیم غذایی خاصی برای آسم وجود ندارد که بتواند شما را از شر مشکلات تنفسی خلاص کند. اما برخی غذاها ممکن است فوایدی داشته باشند. میوه‌ها و سبزیجات، مواد خوبی برای شروع هستند. آن‌ها مملو از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند بتا کاروتن و ویتامین‌های E و C هستند. این مواد در توقف رادیکال‌های آزاد که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند و ریه‌ها را ملتهب و تحریک می‌کنند، موثرند.

مواد غذایی مفید برای آسم و تنگی نفس

ویتامین D

بیشتر ویتامین دی را از نور خورشید دریافت می‌کنید، اما در برخی غذاها نیز وجود دارد. بهترین انتخاب برای ویتامین دی، ماهی‌های چرب مانند سالمون و اره ماهی و موادی مانند شیر، تخم‌مرغ و آب پرتقال است. ویتامین دی، پاسخ سیستم ایمنی و التهاب راه‌های هوایی را کاهش می‌دهد. سطح پایین ویتامین D می‌تواند منجر به حملات آسم بیشتر شود.

آجیل و دانه ها

آجیل‌ها و دانه‌ها مواد مغذی بسیاری دارند اما ویتامین E موجود در آن‌ها ممکن است برای آسم مفید باشد. بادام، فندق، و دانه‌های خام، همچنین سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی و کلم‌پیچ منابع خوبی از ویتامین E هستند که به کاهش میزان سرفه و خس‌خس ناشی از آسم کمک می‌کنند. 

بیشتر بخوانید: بی اشتهایی عصبی چیست؟ دلایل و درمان بی اشتهایی عصبی

مواد غذایی مفید برای آسم و تنگی نفس

رژیم غذایی مدیترانه ای

رژیم غذایی مدیترانه‌ای از مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل، لوبیا و آجیل تشکیل شده است. حداقل دو بار در هفته ماهی و مرغ مصرف و گوشت قرمز خود را محدود کنید. به جای کره، غذاهایتان را با روغن زیتون یا کانولا طبخ کنید و به جای نمک، غذاها را با گیاهان معطر کنید. برخی تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به این روش غذا می‌خورند ممکن است حملات آسم کمتری داشته باشند.

ماهی

اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی‌های چرب مانند سالمون، شاه ماهی، ماهی تن و ساردین به کاهش مشکلات تنفسی کمک می‌کند. 

بیشتر بخوانید: غذاهای آلرژی زا در کودکان، کدامند؟

مواد غذایی مفید برای آسم و تنگی نفس

گوجه فرنگی

به نظر می‌رسد غذاهای تهیه شده از گوجه‌فرنگی به افراد مبتلا به آسم کمک می‌کند، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. 

تنوع مواد غذایی

شما برای سالم نگه داشتن بدنتان به طیف گسترده‌ای از مواد مغذی و ویتامین‌ها نیاز دارید تا بدن بتواند در هنگام ابتلا به حملات آسم، مقاوم باشد. در مورد هر تغییر بزرگ در نحوه غذا خوردنتان با پزشکتان مشورت کنید، چون این تغییرات می‌تواند بر آسم و همچنین داروهای شما تاثیر بگذارد.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص داخلی

مواد غذایی مفید برای آسم و تنگی نفس

مواد غذایی مضر برای آسم و تنگی نفس

برخی از مواد غذایی، ممکن است آسم را تشدید کنند. در ادامه با این مواد آشنا می‌شوید:

آلرژی غذایی

در صورت ابتلا به آسم، احتمال ابتلا به آلرژی غذایی بیشتر است. یک واکنش غذایی می‌تواند باعث خس‌خس سینه و سایر علائم آسم شود. در برخی موارد، اگر بعد از خوردن برخی غذاها ورزش کنید، آسم بدتر می‌شود. 

میوه خشک

باید از برخی از غذاها اجتناب کنید. میوه‌های خشک جزو همین مواد هستند. میوه‌های تازه به ویژه پرتقال و سیب، می‌توانند به کنترل آسم کمک کنند، اما سولفیت‌هایی که به حفظ میوه‌های خشک کمک می‌کنند، می‌توانند آسم را تشدید کنند. الکل (به ویژه شراب قرمز)، میگو، سبزیجات ترشی، گیلاس و آب لیموی داخل بطری‌ها نیز اغلب دارای سولفیت هستند.

بیشتر بخوانید: حلقه معده یا گاستریک باندینگ چطور باعث لاغری می شود؟

مواد غذایی مفید برای آسم و تنگی نفس

مکمل ها

بهتر است به جای استفاده از مکمل‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز خود را از مواد غذایی تامین کنید. مکمل‌ها نمی‌توانند به خوبی مواد مغذی موجود در غذاها از شما در برابر آسم محافظت کنند. 

مصرف غذای زیاد

زمانی که کالری بیشتری دریافت می‌کنید، بدن شما کالری اضافی را در سلول‌های چربی ذخیره می‌کند. اگر این کار را بیش از حد انجام دهید، شروع به افزایش وزن می‌کنید. اگر چاق شوید احتمال ابتلا به آسم بیشتر می‌شود و ممکن است علائم شما را بدتر کند. علاوه بر این، ممکن است به درمان‌های معمولی مانند استروئیدهای استنشاقی که حمله آسم را متوقف می‌کنند، به خوبی پاسخ ندهید.

بیشتر بخوانید: مصرف قهوه برای لاغری و فواید شگفت انگیز آن

مواد غذایی مفید برای آسم و تنگی نفس

لوبیا

لوبیا می‌تواند باعث نفخ شکم شود و نفس کشیدن را سخت‌تر کند. حتی ممکن است باعث حمله آسم شود. لوبیا را به مت چند ساعت خیس و چند بار آب آن را عوض کنید تا این اثر کمتر شود. سیر، پیاز، غذاهای سرخ شده و نوشیدنی‌های گازدار نیز باعث نفخ می‌شوند و می‌توانند همین اثر را داشته باشند.

قهوه

سالیسیلات‌ها، مواد شیمیایی هستند که به طور طبیعی در قهوه، چای، گیاهان، ادویه‌جات، ترشی‌جات و حتی در قرص‌های ضد التهابی مانند آسپرین وجود دارند. اگر چه اکثر مردم به این مواد واکنش نشان نمی‌دهند، اما ممکن است تنفس را سخت‌تر کنند. حذف این مواد از رژیم غذایی ممکن است علائم آسم را بهبود ببخشد.

نیتروژن مایع

به نیتروژن مایع، «نیترو پاف» نیز می‌گویند. ممکن است متوجه جریان سرد بالای یک دسر یخ زده، یا سایر غذاها در یک مرکز خرید شوید که همان نیتروژن مایع است. بهتر است از آن اجتناب کنید چون می‌تواند باعث مشکلات تنفسی شود.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با متخصص تغذیه و تناسب اندام

مواد غذایی مفید برای آسم و تنگی نفس

پیشگیری از تشدید علائم آسم

زمانی که نوبت به مدیریت علائم آسم و اجتناب از تشدید آن می‌رسد، پیشگیری می‌تواند بسیار موثر باشد. دود تنباکو، یک محرک آسم برای بسیاری از افراد است. اگر سیگار می‌کشید، با پزشک خود در مورد ترک آن مشورت کنید. اگر فردی در خانواده شما سیگار می‌کشد، با او در مورد ترک سیگار صحبت کنید، یا از او بخواهید که در فضای باز سیگار بکشد. اقدامات زیر نیز به پیشگیری از حملات آسم کمک می‌کند:

  • هر سال واکسن ذات‌الریه و آنفولانزا بزنید تا از ابتلا به بیماری‌هایی که باعث حملات آسم می‌شوند پیشگیری کنید.
  • داروهای آسم خود را طبق دستور پزشک مصرف کنید.
  • آسم خود را ردیابی و تنفستان را کنترل کنید تا علائم هشدار دهنده اولیه را بشناسید.
  • از تهویه مطبوع استفاده کنید تا کمتر در معرض گرد و غبار، آلاینده‌های فضای باز و مواد حساسیت‌زا مانند گرده قرار بگیرید.
  • برای کاهش قرار گرفتن در معرض گرد و غبار، روی تخت و بالش خود از ملحفه‌ای روی این وسایل استفاده کنید.
  • شوره حیوانات خانگی را با نظافت و حمام کردن مرتب حیوانات خانگی کاهش دهید.
  • هنگام وقت گذراندن در خارج از منزل در فصل سرما، بینی و دهان خود را بپوشانید.
  • از رطوبت‌گیر استفاده کنید تا رطوبت خانه را در حد مطلوب نگه دارید. این کار به پیشگیری از کپک‌ها و قارچ‌ها کمک می‌کند. 
  • خانه خود را به طور مرتب تمیز کنید تا هاگ‌های کپک و سایر آلرژن‌های داخلی از بین برود.

بیشتر بخوانید: غذاهای مضر صبحانه، اجتناب کنید!

مواد غذایی مفید برای آسم و تنگی نفس

خلاصه

داشتن یک رژیم غذایی سالم ممکن است به بهبود علائم آسم کمک کند، اما مدیریت علائم و پیشگیری از بدتر شدن آن‌ها به عوامل زیادی بستگی دارد. مثلا تاثیر کلی یک رژیم غذایی سالم ممکن است به سلامت عمومی و میزان سازگاری شما در ایجاد تغییرات و شدت علائم بستگی داشته باشد. اکثر افرادی که یک رژیم غذایی مغذی را انتخاب می‌کنند، معمولا متوجه بهبود سطح انرژی خود می‌شوند. داشتن یک رژیم غذایی سالم همچنین به مزایایی مانند کاهش وزن، کاهش فشار خون، کاهش کلسترول و بهبود هضم منجر می‌شود.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

منبع: webmd

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.