۲۴۳۰۹۸
۳۵
۳۵
دردهای دوران قاعدگی با نوشیدن نوشابه،شدید می شود

پریود هستید؟نوشابه نخورید!

نوشیدن نوشابه ممکن است گرفتگی و دردهای دوره قاعدگی را تا ۲۴ درصد افزایش دهد.

پریود هستید؟نوشابه نخورید!

نوشیدن نوشابه ممکن است گرفتگی و دردهای دوره قاعدگی را تا ۲۴ درصد افزایش دهد.

نتیجه یک تحقیق جدید نشان داده است؛کافئین و قند موجود در نوشابه سبب انقباض عروق و افزایش التهاب می‌شوند و به همین دلیل دردهای پریود را تشدید می‌کنند.

نوشابه درد قاعدگی را ۲۴ درصد افزایش می دهد

در این مطالعه، محققان داده‌های پرسش‌نامه هزار و ۸۰۹ دانشجوی دختر در چین را تجزیه و تحلیل کردند. تقریبا نیمی از این شرکت‌کنندگان «دیسمنوره اولیه» (primary dysmenorrhea)، دردهای مکرر دوره قاعدگی، داشتند. بنابر یافته‌های محققان، احتمال درد پریود در افرادی که نوشابه مصرف می‌‌کنند، در مقایسه با افرادی که نوشابه نمی‌نوشند، ۲۴ درصد بیشتر است.

این احتمال در دانش‌آموزان مناطق روستایی به ۴۰.۲ درصد افزایش یافت و با نوشیدن بیشتر نوشابه بیشتر هم می‌شد.

پریود هستید؟نوشابه نخورید!

همه چیز،زیر سر کافئین است

اما انگشت اتهام فقط به سمت نوشابه نیست. بلکه برخی کارشناسان می‌گویند که کافئین در اصل باعث شدت درد می شود،ماده ای که فقط در نوشابه نیست و قهوه و چای هم از وجود آن بی بهره نیستند؛ هر فنجان چای حدود 50 تا 55 میلی گرم کافئین دارد و هر فنجان قهوه حدود 100 تا 110 میلی گرم کافئین.

عملکرد کافئین بر رَحِم؛ بی نظمی قاعدگی

سونیا برار، متخصص زنان و زایمان، می‌گوید: «گرفتگی و دردهای دوره قاعدگی به ترشح پروستاگلاندین، هورمون موثر در انقباض و گشاد شدن رگ‌‌‌های خونی، مربوط است. کافئین بر انقباض عروق تاثیر بسیار دارد و با کاهش جریان انتقال خون به رحم درد قاعدگی را افزایش می دهد.

همچنین افرادی که نوشیدنی‌های حاوی کافئین مصرف می‌کنند بیشتر با قاعدگی‌های نامنظم،‌ عقب افتادن دوره قاعدگی، و قاعدگی‌های سخت مواجه‌اند.»

افزایش درد قاعدگی با قند نوشابه

شری راس، پزشک متخصص زنان و زایمان یک عامل مهم دیگر در نوشابه را که باعث درد بیشتر در دوران قاعدگی می شود، قند موجود در نوشابه می داند.

او توضیح میی دهد:«نوشیدن بیش از حد نوشابه‌های شیرین ممکن است بر جذب و عملکرد ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروستاگلاندین‌ها تاثیر منفی بگذارد و به گرفتگی و انقباض عضلانی منجر شود که گرفتگی رحم را در طول دوره قاعدگی تشدید می‌کند.در واقع مصرف زیاد شکر، ترشح کورتیزول که هورمون استرس است، را افزایش می‌دهد و بر گرفتگی‌های قاعدگی تاثیر می‌گذارد.»

همچنین قند التهاب بدن را افزایش می‌دهد و عوارض قاعدگی را شدیدتر می‌کند.

پریود هستید؟نوشابه نخورید!

ایبوپروفن بخوریم یا نه؟

 هنگام قاعدگی‌های دردناک،توصیه شده داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن مصرف کنید و توصیه شده، مصرف ایبوپروفن را از روز قبل از شروع قاعدگی آغاز کنید تا از ترشح بیش از حد پروستاگلاندین جلوگیری کنید.

همچنین می توانید مصرف ایبوپروفن را در چند روز اول عادت ماهیانه ادامه دهید.

با این حال، داروهای بدون نسخه ممکن است برای همه تاثیرگذار نباشد. با توجه به اینکه قاعدگی‌های دردناک بسیار شایع‌اند، هنگام احساس ناتوانی یا مختل شدن فعالیت‌های روزمره در دوره‌های ماهیانه مراجعه به پزشک یا متخصص ضروری است، چراکه پزشک احتمال بروز بیماری‌های زمینه‌ای مانند اندومتریوز، فیبروم رحم یا سندرم تخمدان پلی‌کیستیک را بررسی خواهد کرد.     

 

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.