۱۴۰۹۶۸
۱۷۰۸
۱۷۰۸

شرایط گرفتن زن دوم، بدون اجاره همسر

گهگاه یا از طرف زنان جملاتی مانند آنچه شما فرموده اید مطرح می شود و یا از طرف مردان مطرح می شود که اسلام بیشتر خاطر زنان را خواسته و همه جا قانون به نفع زنان است.

سوال
سلام آیا مرد بدون اجازه زن می تونه ازدواج موقت کنه؟آیا مرد می تونه قانونا تا دیر وقت دور از خانوادش باشه البته شغلش تا ساعت ۱۴ الی ۱۶ نه تا دیر وقت قانون حق را به مرد می ده؟به گمان من اسلام خیلی به مرد بها داده حتی قانون ولی به زن نه حتی حق حضانت بچه را تا بلوغ به مرد داده درسته؟آیا اگر مرد از وظایفش تخطی کرد زن غیر از تمکین می تونه از وظایف عرفیش کناره گیری کنه؟ممنون می شم اگر فقط از لحاظ قانون دینی و مدنی جوابم رو بنویسید.
جواب
باسلام. گهگاه یا از طرف زنان جملاتی مانند آنچه شما فرموده اید مطرح می شود و یا از طرف مردان مطرح میشود که اسلام بیشتر خاطر زنان را خواسته و همه جا قانون به نفع زنان است . هر دو نگاه نادرست و ناشی از نگاه یک جانبه و ناقص و نیمه به مجموعه ی نظام حقوقی زن و مرد در اسلام است. خداوند که خالق بشر و آگاه به کنه ابعاد وجودی بشر است و مرد و زن را بر اساس یک شاهکار با برخی تفاوتهای جسمی و روحی افریده است بر اساس همین تفاوتها وظایف مختلف بر عهده ی آنان نهاده است که این وظایف و حقوق با هم مساوی است منتهی از دو سنخ و دوگونه است (خیلی دقت کنید تساوی غیر از همانند بودن و تشابه است) به طوری که وقتی در دو کفه ی ترازو قرار می گیرد با هم مساوی خواهند بود زن نه ماه بار سخت و سنگین فرزند را متحمل میشود آیا در فبال این وظیفه وظیفه ی مرد نیست که هزینه ی زندگی را تامین کند آیا این عدالت است که زن در همین شرایط هم نان آور خانه باشد ؟ ! شما اینطور فکر میکنید. (برای شناخت تفاوتهای جسمی و روحی زن و اینکه این خود از شاهکارهای خلقت است و اینکه چگونه این تفاوها وظایف و حقوق متفاوتی می طلبد که در نهایت وقتی در دو کفه ی ترازو قرار می گیرد یکسان خواهد بود اگر واقعا به دنبال حقیقت هستید کتاب ارزشمند نظام حقوق زن در اسلام / شهید مطهری را حتما مطالعه فرمایید. ذات حق تعالی زن و مرد را از جهت جسمی و روحی به‌گونه‌ای آفرید که بدون هر یک نه پیدایش و بقای آنان امکان‌پذیر است و نه نیازهای جسمی و روحی هر یک، بدون دیگری به‌طور کامل بر آورده می‌شود و نه تکامل روحی و دینی هر یک به صورت فردی و اجتماعی امکان‌پذیر می‌باشند. گویا هر یک پاره‌ای از یک موجود کامل‌اند و بدون هم ناقص و نسبت به هم مکمل‌اند.
خدای متعال با توجه به آفرینش آن‌چنانی زن و مرد و تفاوت‌های روحی و جسمی آن دو، حقوق و تکالیف[1]زناشویی و خانوادگی خاصی به صورت مشترک و خاص برای هر یک قرار داده است تا تأمین کننده نیازهای دنیوی و اخروی هر یک به صورت کامل باشد.
این حقوق و تکالیف از سه نگاه: فقهی،[۲]اخلاقی و حقوقی[۳]مدّ نظر عالمان دین بوده است از آن‌جا که وظایف اخلاقی هم روح، مکمل و ضامن وظایف قانونی‌اند،[۴] و وظایف فقهی هم فرق چندان زیادی با وظایف حقوقی و قانونی زن ندارد، به اختصار به بیان این حقوق و تکالیف از نظر اخلاقی و حقوقی می‌پردازیم. وظایف مرد نسبت به زن، در دو بخش وظایف اخلاقی و وظایف حقوقی بیان می‌شود.
الف. وظایف اخلاقی از نظر روایات؛ در دو بخش ارزش رفتار نیکو با زنان، و الزامات رفتاری با آنان بیان می‌شود:
یک. ارزش رفتار نیکو با زنان:
1. دوستی با زنان از اخلاق انبیا بود.[15]
۲. اظهار دوستی با زنان، هرگز از یاد آنان نمی‌رود.
3. گذشت و بخشش نسبت به زنان، اگر رفتار بدی را مرتکب شدند.
۴. خوش‌رویی و خوش‌رفتاری با زنان.
5. بهترین مردان در نزد ذات حق تعالی،‌ کسی است که بهترین رفتار را با زنان خود داشته باشند.
۶. محبوب‌ترین مردان، کسی است که بیشترین نیکی را نسبت به زن خود نماید.
7. ترس از ذات حق تعالی که مبادا، حق زن خود را بجا نیآورد.
دو. الزامات اخلاقی
1. نگاه به زن به عنوان گل باشد نه خدمت کار، تا طراوت و شادابی آن حفظ شود و کاری فراتر از حد متعارف، از زن خواسته نشود.
۲. تهیه وسایل بیشتر و بهتر زندگی تزئینی، پوشاکی، خوراکی، به ویژه در ایام عید.
3. مشورت با زن در امور مهمه زندگی.
۴. رعایت اخلاق و حقوق هم بستری با زن.
ب. وظایف حقوقی
این وظایف به دو صورت مشترک و خصوصی می‌باشد، که قسم اوّل آن در وظایف حقوقی مشترک زن و مرد گذشت.
وظایف حقوقی مختص مرد نسبت به زن
الف. وظایف مالی و پرداخت نفقه
1. تهیه غذا، در حد متعارف زمان، مکان و موقعیت متناسب زن.
۲. تهیه پوشاک، در حد متعارف زمان،‌ مکان و موقعیت متناسب زن.
3. تهیه وسایل آرایشی و تزیینی، در حد متعارف زمان،‌ مکان و موقعیت متناسب زن.
۴. تهیه مسکن،‌ در حد متعارف زمان، مکان و موقعیت متناسب زن.
5. تهیه لوازم منزل در حد متناسب زمان،‌ مکان و موقعیت متناسب زن.
۶. تهیه خدمتکار، اگر شأن اجتماعی و خانوادگی زن اقتضا دارد و یا اگر مریض است.
7. مداوای بیماری زن، ‌اگر زن مریض شد. [16]
ب. وظایف زناشویی و هم‌بستری مرد، نسبت به زن
قانون در این مورد ساکت است و به عبارت حسن معاشرت اکتفا کرده است.اما در شرع تفصیل آن آمده است. موفق باشید.

منبع: تبیان

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

  • اخبار داغ
  • جدیدترین
  • پربیننده ترین
  • گوناگون
  • مطالب مرتبط

برای ارسال نظر کلیک کنید

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.