۱۶۱۷۲۹
۱۸۶۴
۱۸۶۴

درمان گیاهی تبخال تناسلی، بیشتر بدانید

تبخال تناسلی یا هرپس تناسلی (به انگلیسی Genital herpes) بیماری بسیار رایجی است.

تبخال تناسلی یا هرپس تناسلی (به انگلیسی Genital herpes) بیماری بسیار رایجی است. تحقیقات اخیر نشان می دهد بین سنین ۱۴ تا ۴۹ سال از هر ۶ نفر ۱ نفر به بیماری تبخال تناسلی (HSV) مبتلاست. خوشبختانه راهکارهای خانگی برای درمان علائم تبخال تناسلی وجود دارد که در ادامه اینفوسلامت شما را با آن ها آشنا می کند.

علت ابتلا به تبخال تناسلی
تبخال تناسلی عفونت ویروسی است که جزو بیماری های مقاربتی به حساب می آید. این بیماری توسط دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس (HSV-1 یا HSV-2) ایجاد می شود. ویروس نوع HSV-2 اغلب باعث به وجود آمدن تبخال تناسلی می شود و ویروس HSV-1 بیشتر منجر به تبخال لب ها و دهان خواهد شد.

انتقال تبخال تناسلی
بیماری تبخال تناسلی از طریق تماس مستقیم جنسی (آلت تناسلی، مقعدی یا دهانی) با فرد آلوده منتقل می شود. اگر فرد زخم یا تاول باز شده داشته باشد انتقال راحت تر انجام می شود اما تبخال تناسلی از طریق فردی که هیچ گونه تبخالی ندارد نیز می تواند منتقل شود. روش های جلوگیری از بارداری نمی توانند مانع انتقال ویروس (HSV) شوند. کاندوم های زنانه یا مردانه همیشه در محافظت از بدن در برابر تبخال تناسلی موفق نیستند چرا که زخم ها همیشه در اندام تناسلی نیستند. با این حال استفاده از کاندوم درصدی از خطر ابتلا به تبخال تناسلی می کاهد.

درمان خانگی تبخال تناسلی
کمپرس سرد
قرار دادن یخ روی تبخال ها از درد آن ها کم خواهد کرد. بسته های یخ را با حوله بپوشانید تا خیلی سرد نباشد سپس آن را در ناحیه تبخال و زخم قرار دهید. مطمئن شوید که هر بار از حوله تمیزی استفاده کرده و حوله استفاده شده را با آب داغ بشویید. اگر بسته یخ کمکی نکرد، در برخی افراد کمپرس گرم بیشتر تاثیر دارد. آب را جوش آورده و بعد از مدتی که دمای آن کمتر شد، یک حوله تمیز را در آن خیس کنید و آب آن را بگیرید و سپس روی منطقه مورد نظر قرار دهید. هر دفعه از حوله تمیزی استفاده کنید.
وان آب گرم
حمام آب گرم می تواند درد یا ناراحتی زخم و تبخال را کاهش دهد. آب گرم پوست تحریک شده را تسکین داده و آن را تمیز می کند. همچنین می توانید از کمی نمک در آب وان استفاده کنید چرا که این کار به تسکین خارش و بهبود تاول ها کمک می کند. این کار همچنین به خشک تر شدن تاول ها بعد از حمام کمک بیشتری می کند.
جوش شیرین
اگر تاول ها ترکیده و مایع آن ها خارج می شود بهتر است از جوش شیرین برای خشک کردن آن ها استفاده کنید. جوش شیرین همچنین به بهبود درد و خارش نیز کمک می کند. یک عدد پنبه برداشته و آن را خیس کنید. پنبه را با مقداری جوش شیرین خیس کنید و آن را روی ناحیه تاول زده قرار دهید. این کار را چندین بار با پنبه های مختلف انجام دهید تا آلوده نشوند.

از نشاسته ذرت استفاده نکنید. باکتری ها با روغن ذرت رشد یافته و ممکن است باعث عفونت شوند به خصوص اگر تاول یا زخم باز داشته باشید.
روغن زیتون
روغن زیتون نه تنها برای پوست بسیار مفید است بلکه سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که برای درمان تاول و زخم مناسب اند. یک فنجان روغن زیتون را با یک قاشق غذاخوری روغن اسطوخودوس و موم عسل را در ظرفی روی حرارت ملایم گرم کنید. زمانی که حباب هایی روی ترکیب ایجاد شد آن را از روی گاز بردارید. زمانی که دمای آن پایین آمد، با یک پنبه تمیز آن را روی تاول ها قرار دهید. این کار را تا زمانی که همه نواحی تاول زده را بپوشاند تکرارا کرده و هر دفعه از پنبه تمیزی استفاده کنید. اجازه ندهید روغن ها زیاد روی گاز بمانند چرا که روغن زیتون ممکن است بسوزد.

درمان گیاهی تبخال تناسلی
گیاهان متعددی برای بهبود تبخال (HSV) وجود دارند. روغن لیمو می تواند درد، خارش و ناراحتی ناشی از تبخال و زخم را بهبود بخشد. تحقیقات اخیر نشان می دهد ترکیبی از مریم گلی و ریواس چینی در کرم ها می تواند برای درمان عفونت HSV و تبخال تناسلی زنان موثر باشد.
جلبک دریایی
تحقیقات نشان داده جلبک دریایی دارای خواص درمانی علائم تبخال تناسلی است. انواع مختلف جلبک دریایی مانند جلبک قرمز از آمریکای جنوبی و هند و خزه دریایی می توانند از عفونت HSV جلوگیری کنند. می توانید این گیاهان دریایی را به سالاد خود اضافه کنید یا از مکمل های آن ها استفاده کنید.
اکیناسه
گیاه اکیناسه برای تقویت سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین می تواند از شدت بیماری بکاهد. سعی کنید روزی 3 تا 4 فنجان چای اکیناسه بنوشید. علاوه براین می توانید از مکمل های اکیناسه نیز کمک بگیرید.
مکمل ها
برخی تحقیقات نشان می دهد مکمل های خاصی می توانند به درمان تبخال تناسلی کمک کنند. مکمل ها باید حداکثر 3 تا 4 هفته مصرف شوند. قبل از مصرف مکمل ها حتما با دکتر خود مشورت کنید. برخی مکمل ها با برخی داروها واکنش نشان داده و اثر آن ها را خنثی می کنند.

رژیم غذایی
زمانی که تبخال یا HSV دارید، باید با رعایت رژیم غذایی سالم خود را قوی نگه دارید. از غذاهای فرآوری شده، بسته بندی یا آماده خودداری کنید. میوه، سبزیجات، روغن گیاهی، آجیل و دانه های بیشتری مصرف کرده و مصرف گوشت قرمز را محدود کنید. همچنین مصرف مرغ کم چرب و ماهی را در رژیم غذایی خود افرایش دهید. به کربوهیدرات های مختلفی که در غلات کامل، عدس، لوبیا و سبزیجات یافت می شود روی بیاورید.
از شکر، به خصوص شکری که به محصولات شیرین اضافه می شود جدا پرهیز کنید. اگر چیز شیرینی نیاز دارید اینفوسلامت گیاه استویا را به شما پیشنهاد می کند. این گیاه می تواند ۶۰ برابر شکر شیرین کننده باشد. همچنین از شیرین کننده های مصنوعی نیز پرهیز کنید.

ورزش
بدن ما زمانی که ورزش می کنیم بهتر کار می کند. ورزش را با پیاده روی و آرام آرام شروع کنید. سعی کنید ماشین را دور از محل کار پارک کنید، از پله به جای آسانسور استفاده کرده یا بعد از شام برای قدم زدن بیرون بروید. همچنین می توانید در باشگاهی ثبت نام کرده و مربی بگیرید. بلند کردن وزنه، ورزش های هوازی و یوگا همگی برای بدن بسیار مفیدند. هر کدام را که دوست دارید انتخاب کرده و ادامه دهید.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.