۶۹۰۰۹
۱۵۵۰۵
۱۵۵۰۵

عوارض لاموتریژین بر جنین، موجب سقط میشود؟

قبلا کاربامازپین مصرف می کردم، دکتر گفته لامتوریژن بعد از بارداری لاموتریژن مصرف کن.

سوال مخاطب نی‌نی‌بان: 32 ساله هستم و شش ماه است که قرص لاموتریژن مصرف می کنم و قبلا کاربامازپین مصرف می کردم. بعد از مشورت با دکتر که گفتم قصد بارداری دارم لاموتریژن تجویز کرد. حدود سه ماه و دو هفته پیش باردار و یک هفته پیش به دلیل مشکل ژنتیکی جنین مجبور به سقط شدم. نمی دانم اثر قرصی است که خورده ام یا کار زیاد با اینترنت؟ استرس زیادی دارم و همسرم اصرار دارد که این ماه باردار شوم و ترس از این دارد که مبادا تا پایان عمر بچه دار نشویم.

پاسخ دکتر زهره موسوی، متخصص زنان و زایمان:
۱۰ درصد بارداری ها به علت مشکلات ژنتیکی جنین و در سه ماهه اول بارداری اتفاق می افتد. این مشکلات نیز اشکال مختلفی دارند و گاهی اوقات می بینیم که مثلا کیسه خالی است و جنینی درون آن وجود ندارد، یا این که جنین تشکیل می شود اما زود از بین می رود. نمی توانیم بگوییم به خاطر مصرف قرص این اتفاق افتاده است و عوامل متعددی مثل عوامل محیطی، ژنتیکی، غذاها و....در بروز این امرموثر هستند. اما در هر صورت یک بار سقط در سه ماهه اول بارداری اتفاق نگران کننده ای نیست و اگر دو سقط پشت سر هم اتفاق بیفتد، از نظر علت یابی باید مورد بررسی قرار گیرد. لاموتریژن یک داروی ضد صرع است که برای میگرن هم مورد استفاده قرار می گیرد. تاثیرش نسبت به کاربامازپین بسیار کم است و عوارضی برای جنین به همراه ندارد. خانم هایی که قصد بارداری دارند و کاربامازپین مصرف می کنند، داروی خود را می توانند تغییر دهند. استرس هم در این زمینه بسیار موثر است و شما سالم هستید و بهتر است به جای نگرانی از غذاهای طبیعی و اسید فولیک مصرف کنید. در ضمن رایانه را هم روی پای تان قرار ندهید.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.