ازدواج پیامبر با زن، شان نزول سوره احزاب
شبهه ای در مورد آیه ۵۲ سوره احزاب داشتم که اصلا این آیه به چه دلیل نازل شده مگر پیامبر صلی الله علیه و آله زنان خویش را بر اساس زیبایی انتخاب می کرده؟
پرسش: شبهه ای در مورد آیه ۵۲ سوره احزاب داشتم که اصلا این آیه به چه دلیل نازل شده مگر پیامبر صلی الله علیه و آله زنان خویش را بر اساس زیبایی انتخاب می کرده و این مساله با شان پیامبر سازگار نیست.
پاسخ: طبق شواهدى که از تواریخ استفاده مىشود پیامبر اسلام ص از ناحیه افراد و قبائل مختلف تحت فشار بود که از آنها همسر بگیرد، و هر یک از قبائل مسلمان افتخار مىکردند که زنى از آنها به همسرى پیامبر ص در آید، حتى چنان که گذشت بعضى از زنان بدون هیچگونه مهریه، حاضر بودند خود را به عنوان" هبه" در اختیار آن حضرت بگذارند و بى هیچ قید و شرط با او ازدواج کنند. البته پیوند زناشویى با این قبائل و اقوام تا حدى براى پیامبر ص و اهداف اجتماعى و سیاسى او مشکل گشا بود، ولى طبیعى است اگر از حد بگذرد، خود مشکل آفرین مىشود، و هر قوم و قبیله اى چنین انتظارى را دارد، و اگر پیامبر ص بخواهد به انتظارات آنها پاسخ گوید و زنانى را هر چند به صورت عقد، و نه به صورت عروسى، در اختیار خود گیرد، دردسرهاى فراوانى ایجاد مىشود.
لذا خداوند حکیم با یک قانون محکم جلو این کار را گرفت و او را از هر گونه ازدواج مجدد و یا تبدیل زنان موجود نهى کرد. در این وسط شاید افرادى بودند که براى رسیدن به مقصود خود به این بهانه متوسل مىشدند که همسران تو غالبا بیوه هستند، و در میان آنها زنان مسنى یافت مىشوند که هیچ بهره اى از جمال ندارند، شایسته است که با زنى صاحب جمال ازدواج کنى، قرآن مخصوصا روى این مساله نیز تکیه و تاکید مىکند که حتى اگر زنان صاحب جمالى نیز باشند حق ازدواج با آنها نخواهى داشت. بنابر این نکته ی تاکید روی مساله ی زیبایی معیار انتخاب پیامبر نیست بلکه پاسخ به سخن آن افراد است.
پاسخ: طبق شواهدى که از تواریخ استفاده مىشود پیامبر اسلام ص از ناحیه افراد و قبائل مختلف تحت فشار بود که از آنها همسر بگیرد، و هر یک از قبائل مسلمان افتخار مىکردند که زنى از آنها به همسرى پیامبر ص در آید، حتى چنان که گذشت بعضى از زنان بدون هیچگونه مهریه، حاضر بودند خود را به عنوان" هبه" در اختیار آن حضرت بگذارند و بى هیچ قید و شرط با او ازدواج کنند. البته پیوند زناشویى با این قبائل و اقوام تا حدى براى پیامبر ص و اهداف اجتماعى و سیاسى او مشکل گشا بود، ولى طبیعى است اگر از حد بگذرد، خود مشکل آفرین مىشود، و هر قوم و قبیله اى چنین انتظارى را دارد، و اگر پیامبر ص بخواهد به انتظارات آنها پاسخ گوید و زنانى را هر چند به صورت عقد، و نه به صورت عروسى، در اختیار خود گیرد، دردسرهاى فراوانى ایجاد مىشود.
لذا خداوند حکیم با یک قانون محکم جلو این کار را گرفت و او را از هر گونه ازدواج مجدد و یا تبدیل زنان موجود نهى کرد. در این وسط شاید افرادى بودند که براى رسیدن به مقصود خود به این بهانه متوسل مىشدند که همسران تو غالبا بیوه هستند، و در میان آنها زنان مسنى یافت مىشوند که هیچ بهره اى از جمال ندارند، شایسته است که با زنى صاحب جمال ازدواج کنى، قرآن مخصوصا روى این مساله نیز تکیه و تاکید مىکند که حتى اگر زنان صاحب جمالى نیز باشند حق ازدواج با آنها نخواهى داشت. بنابر این نکته ی تاکید روی مساله ی زیبایی معیار انتخاب پیامبر نیست بلکه پاسخ به سخن آن افراد است.
منبع:
تبیان
برای ارسال نظر کلیک کنید
▼