۵۵۹۸۹
۲ نظر
۱۵۲۹۲
۲ نظر
۱۵۲۹۲

اختلال تیروئید مردان و احتمال نازایی

در صورتی که میزان ترشح در حد نرمال باشد، این مساله ناباروری مرد را توجیه نمی کند و باید به دنبال سایر علل در خصوص ناباروری همسر ایشان باشیم.

سوال مخاطب نی‌نی‌بان: آیا تیرویید مرد هم می تواند دلیلی بر ناباروری باشد؟ شوهرم تیرویید پرکار خیلی شدید داشت که با استفاده از قطره تبدیل به کم کار شد و الان روزی به قرص مصرف می کند. ممنون از راهنماییتان.

پاسخ دکتر محمدرضا مهاجری تهرانی، متخصص غدد:
اگر تیروئید پرکار بوده باشد و پس از درمان حالا کم کار شده است، اگر آزمایش بدهند میزان ترشحات این غده باید در حد نرمال باشد. در صورتی که میزان ترشح در حد نرمال باشد، این مساله ناباروری مرد را توجیه نمی کند و باید به دنبال سایر علل در خصوص ناباروری همسر ایشان باشیم. کسانی که از ید رادیواکتیو برای درمان استفاده می کنند، تا مدتی از بارورشدن دوری کنند چون این اشعه که رادیو اکتیو است، برای جنین ضرر دارد. به خاطر همین افراد و به خصوص خانم ها تا شش ماه قصد باردار شدن نداشته باشند. البته مردها هم باید این مساله را رعایت کنند. من پیشنهاد می کنم که همسر ایشان بررسی دیگر هورمونی هم انجام دهند. در خصوص پرکاری تیروئید و این که چه نشانه هایی دارد، باید بگوییم غده تیروئید روی عملکرد متابولیکی بدن تاثیر دارد. فعالیت تیروئید از دوران جنینی شروع می‌شود و در رشد و تکامل جنین، مغز نوزاد و افزایش طول قد در دوران کودکی تاثیر به سزایی دارد. در صورتی که غده تیروئید فردی پرکار باشد، او با نشانه هایی مثل ضعف و بی حالی، کاهش وزن، احساس گرما و گرفتگی، تعریق، افزایش سوخت و ساز بدن وهمچنین در خانم ها با افزایش اختلالات دوران قاعدگی همراه خواهد بود. پرکاری تیروئید در زنان بیشتر از مردان دیده می شود. یکی از بیماری های ناشی از پرکاری تیروئید، گریوز است. گریوز یک بیماری خود ایمنی است که با نشانه هایی مثل بیرون زدگی چشم‌ها، قرمزی و سوزش دایمی چشم، خود را نشان می دهد. درصورتی که فرد پیگیر درمان نباشد، دو پلک چشم به هم نمی ‌رسد و قرنیه چشم‌ ها خشک می‌شود. گریوز می تواند منجر به زخم سطح قرنیه یا حتی کوری نیز شود. این بیماری با آزمایش دادن و اسکن غده تیروئید مشخص می شود و با مصرف داروهای خوراکی و همچنین جراحی قابل درمان است.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    نظر کاربران

    • Shahnam
      درباره اختلال تیروئید مردان و احتمال نازایی

      آیا مردی که غده تیروئیدش خارج شده ولی پارا تیروئد ها باقی مانده میتواند بچه دار شود

      پاسخ ها

      • مدیر پایگاه

        سلام و ممنون از توجهتون

        برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
        زیر استفاده کنید

        https://ask.niniban.com/

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.