۱۸۴۳۰۷
۱۰۵۷
۱۰۵۷

درمان مشکلات پوستی نوزادان، چگونه؟

در بسیاری از نوزادان مشکلات پوستی دیده می شود و باعث نگرانی مادران است.

در بسیاری از نوزادان مشکلات پوستی دیده می شود و باعث نگرانی مادران است ، هیچ مادری دوست ندارد در پوست نوزاد خود التهاب یا ترک خوردگی ببیند ، دیدن پوست خشک و ترک خورده نوزاد که جای خراش و کندگی هم روی آن باقی مانده، صحنه دوست داشتنی و خوشحال کننده ای نیست. در این مقاله بیماری ها و یا مشکلات پوستی در نوزاد و کودک و راه های درمان آن را بررسی می کنیم.
برخلاف باور عموم که معتقدند پوست کودکان همیشه لطیف و شاداب است و هیچ مشکل پوستی‌ای ندارند در واقع اینطور نیست و کودکان نیز خشکی و التهاب پوست را تجربه می کنند و قرمزی و ضایعات پوستی روی بدن و صورتشان دیده می شود.
نوزادان و شیرخوارانی که پوست شان دچار خارش می شود و نمی توانند بدرستی این احساس خارش را برطرف کنند، به محض این که قدرت واکنش نسبت به این حس را پیدا کنند، شروع خواهند کرد به کندن پوست و چنگ زدن به صورت و بدن شان. متخصصان پوست و مو نیز با تائید این مطلب می گویند اگزمای سرشتی یا آتوپیک یکی از انواع اگزماهای پوستی است که می تواند در دوران نوزادی و شیرخوارگی نمایان شود و بچه ها را در این سنین درگیر می کند.
اگزما یک بیماری پوستی است که به شکل های مختلف بروز می کند و عوامل متفاوتی هم دارد. در این میان اگزمای آتوپیک یا اگزمای سرشتی یکی از انواع اگزماست که بخصوص در نوزادان و کودکان مشاهده می شود.
اگزمای سرشتی ممکن است از ماه های دوم و سوم پس از تولد کودک ایجاد شود و با علائمی خودش را نشان دهد. این مشکل پوستی همچنین می تواند زمینه خانوادگی هم داشته باشد. بنابراین در صورت وجود سابقه آسم، آلرژی یا اگزماهای پوستی در خانواده، این قضیه هم تشدید خواهد شد.

نوزادانی با پوست ملتهب و لپ های قرمز

از آنجا که کودکان را همواره با انگار پوست لطیف و شاداب دیده ایم ، برای همین هم تصور این که کودکی دچار اگزمای پوستی باشد،برایمان قابل قبول نیست، التهاب پوستی میان کودکان و نوزادان وجود دارد و نشانه هایی نیز دارد که شامل قرمزی لپ ها، التهاب پوستی ، خشکی پوست می شود و به همین دلیل نوزاداندچار خارش پوستی می شوند.
مادرانی که اولین تجربه بچه دار شدنشان می باشد ممکن است فکر کنند که نوزادان نمی توانند احساس خارش را بیان کنند یا توانایی از بین بردن آن را ندارند، اما بهتر است بدانید تا سه یا چهار ماه پس از تولد هنوز قدرت واکنش نشان دادن نسبت به احساس خارش ایجاد نشده باشد، اما از سه یا چهار ماهگی به بعد، شیرخواران برای از بین بردن احساس خارش به پوست بدن و صورت شان چنگ می زنند و برای همین می توانند این ضایعات پوستی را هم دچار حالت کندگی و زخم کنند.این ضایعات پوستی در قسمت های مختلف بدن کودک مانند صورت، دست ها، زانو و آرنج ایجاد می شود و لزومی ندارد همیشه کل بدن او را درگیر کند.

اهمیت چرب نگه داشتن پوست نوزاد
شدت التهاب در نوزادان ممکن است کم و زیاد شود. به طوری که معمولا در زمستان ها که هوای محیط خشک است، اگزما هم بیشتر می شود و تعریق زیاد در تابستان ها نیزمی تواند اگزما را تشدید کند. به همین دلیل هم توصیه می شود مادران و پرستار نوزاد که عهده دار مراقبت از کودک یا نوزاد هستند، حتما پوست نوزاد را به طور مرتب چرب کنند.
چرب نگه داشتن پوست شیرخوار با کرم های مناسب مثل وازلین سبب می شود زمینه بروز اگزما کمتر شود و در نتیجه مشکلات پوستی هم به کاهش می یابد. البته چرب کردن پوست بخصوص پس از هر بار استحمام که خشکی پوست نوزاد تشدید می شود، اهمیت بیشتری هم پیدا می کند. استفاده از داروهای کورتونی هم می تواند مشکل را بهتر کند، اما این داروها را نباید برای مدتی طولانی و بدون تجویز پزشک استفاده کنید.

درمان مشکلات پوستی در کودکان

مطمئناً دیدن پوست خشک و ترک خورده نوزاد که جای خراش و کندگی هم روی آن باقی مانده، صحنه دوست داشتنی و خوشحال کننده ای نیست، اما خیلی از مادران نمی دانند چطور می توانند این مشکل را رفع کنند کرد و چه کاری از دست آنها بر می آید. برای همین هم کاری انجام نمی دهند و فقط شاهد بروز این مشکلات می باشند. مادر و پرستارکودک می توانند هوای خانه را مرطوب نگه دارند و از لباس های نخی برای کودک استفاده کنند تا این مشکل برطرف شود یا اصلا بروز نکند.
این مشکلات در کودکان خیلی زود برطرف نمی شود و اگزمای سرشتی بسرعت بهبود پیدا نمی کند، اگزمای سرشتی حتی ممکن است چند سال ادامه پیدا کند و نباید انتظار داشته باشید تمام این مشکلات در مدت زمان کوتاهی از بین برود. در حقیقت وقتی مشکل رفع می شود که مقاومت پوست بتدریج افزایش پیدا کند.
برای درمان این مشکل هم می توانید با استفاده از داروهایی که پزشک تحویز می کند و همین طور به کمک نرم کننده ها و چرب کننده های مناسب پوست مراقبت های لازم را انجام دهید تا بتدریج مقاومت پوست در برابر عوامل خارجی افزایش یابد و ضایعات اگزما بهبود پیدا کند. استفاده از بعضی مواد شوینده هم می تواند اگزما را تشدید کند. به همین دلیل خوب است برای استحمام و شست وشوی لباس بچه ها از موادی که پوست را تحریک و خشک می کند، استفاده نکنید.

نقشه تغذیه در بیماری های پوستی کودک
مسلماً وضع تغذیه و نوع غذاهایی که افراد مصرف می کنند، در روند بهبود یا تشدید مشکلات پوستی هم تاثیرگذار است. این موضوع درباره اگزمای دوره نوزادی نیز وجود دارد و تغذیه و مصرف برخی غذاها می تواند اگزما را تشدید کند. البته خیلی مشخص نیست کدام مواد غذایی موجب تشدید مشکل می شود و براساس تجربه باید این مواد را پیدا کرد ، مصرف غذاهایی که اگزما را تشدید می کند در هر صورت باید کاهش پیدا کند و کمتر در برنامه غذایی کودک گذاشته شود.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.