۷۱۹۶۶
۵۱۷۴
۵۱۷۴

دفع مدفوع در نوزادان، جدی بگیرید

بین وعده های غذایی روزی دو مرتبه و هر بار حدود شصت میلی لیتر آب به او داده می شود.

پرسش: نوزاد پسری حدود هفت ماهه داریم. وزن و قد نوزاد در بدو تولد به ترتیب سه کیلو و سیصد گرم و پنجاه و نه سانتیمتر و در پایان شش ماهگی هفت کیلو و نیم و هفتاد سانتمیتر بوده است. تا پایان پنج ماهگی از شیرخشک در کنار شیر مادر و از آن به بعد از تغذیه تکمیلی در کنار شیر مادر استفاده می کند. بین وعده های غذایی روزی دو مرتبه و هر بار حدود شصت میلی لیتر آب به او داده می شود. تا حالا دو جفت دندان در دو فک بالا و پایین درآورده. شکم او تقریبا هر دو روز یک بار کار می کند. اما موقع دفع مدفوع صورتش قرمز شده، زور زیادی می زند و غالبا مدفوع سفت دارد.
چند سؤال از حضورتان دارم:
اول: میزان آب آشامیدن روزانه او خوب است یا خیر؟
دوم: اگر به آب جوشیده ولرم شده علاقه نشان ندهد آیا افزودن کمی شکر قابل توصیه است؟
سوم: آیا آب میوه و یا پوره میوه های تهیه شده در منزل برای او توصیه می شود؟ اگر هست کدام میوه ها مناسب تر است؟
چهارم: برای رفع مشکل سفتی مدفوع چه توصیه ای دارید و آیا کمک کردن به دفع مدفوع با مالیدن مختصری مواد روان کننده در موضع دفع توصیه می شود؟ اگر جواب مثبت است چه ماده ای؟

پاسخ: کودک کمی اضافه وزن دارد این اضافه وزن بدلیل استفاده از شیرخشک بوده. که احتمال زیاد بیجا مصرف شده است. شیرخشک فقط در صورتی به کودک داده می شود که وزن گیری کمی با شیر مادر داشته باشد و شیر مادر کفایت نکند. بزرگترین ضرر شیرخشک این است که باعث می شود کودک شیر مادر را کمتر مصرف کند.
بعد از ۶ ماهگی که کم کم تغذیه کمکی شروع می شود باید کودک با شیر مادر سیر شود و برای تغذیه بیشتر چند قاشق سوپ یا حریره نیز داده شود. که کم کم این مقدار را افزایش می دهیم. ولی فراموش نشود تا یک سالگی غذای اصلی کودک شیر مادر است نه تغذیه تکمیلی!
میزان آب را به چهار وعده در روز افزایش دهید. توصیه می شود ولرم نباشد، سرد باشد (دمای شیر آب نه یخچال) باشد. اصلا شکر به آب اضافه نکنید.
از ماه دیگر می توان از آب میوه و یا پوره میوه هایی مانند سیب و گلابی و یا هویج استفاده کرد.
موز هم در صورت نداشتن یبوست مناسب است.
هنگام زور زدن کودک را به پشت روی تخت بخوابانید (پشتش روی تخت باشد) و بعد پاهای کودک را به داخل شکم خم کنید و مدتی نگه دارید (مثل حالت کسی که در دستشویی ایرانی می نشیند)، این کار را چند بار انجام دهید، دفع راحت تر می شود. روغن بادام شیرین باریج اسانس از داروخانه تهیه کنید و چند قطره اطراف ناف بچه بریزید و به طرف عقربه های ساعت شکم بچه را (با مرکزیت ناف) دایره وار آرام مالش دهید.جایی که آرنج خم می شود یک خط بوجود میاید. ابتدا و انتهای آن را آرام مالش دهید دفع را بهتر می کند.


منبع: تبیان

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.