۸۶۲۲۰
۱۰۶۰۶
۱۰۶۰۶

محاسبه دور سر نوزاد، چگونه؟

دور سرش ۴۴ سانت است و خطرناک. وزنش ۷ کیلو و قدش ۶۹. وزنش هم نسبت به قبل روند رشدش کم شده.

سوال مخاطب نی‌نی‌بان: پسرم ۴ ماهه است و امروز بهداشت گفت دورسرش ۴۴ سانت است و خطرناک. وزنش ۷ کیلو و قدش ۶۹. وزنش هم نسبت به قبل روند رشدش کم شده. یعنی مشکل مغزی داره؟ هنوز هم خیلی راحت نمی تونه چیزی رو بگیره باید بدم دستش.

پاسخ دکتر سعیده فراتی، متخصص نوزادان و کودکان:
ملاک اندازه گیری دور سر نوزاد برحسب اندازه دور سر هنگام تولد است. دور سر یک نوزاد طبیعی در ٤ ماهگی باید حدود ٧ سانت رشد کرده باشد. در واقع اگر دور سر فرزند شما در زمان تولد ٣٧ بوده باشد، رشد طبیعی داشته است. مقادیر کمتر یا بیشتر از این میزان نیاز به بررسی تحت نظر متخصص اطفال یا متخصص مغز و اعصاب دارد.

پاسخ دکتر وحید نعمتی زاده، متخصص بیماری های نوزادان و کودکان:
ملاک استاندارد دور سر نوزاد به اندازه بدو تولد بستگی دارد. دور سرنوزاد نارس ۳۱ و ۳۳ سانتی ‌متر است و نوزاد طبیعی به طور معمول اندازه دور سر ۳۵ سانتی‌ متر است است. در سه ماهه اول ماهی ۲ سانتی ‌متر به دور سر اضافه می شود در سه ماهه دوم ماهی یک سانتی ‌متر و در شش ماهگی تا یک سالگی، هر ماه نیم سانتی ‌متر به دور سر اضافه می‌شود. در سه ماهه اول که انتظار می رود هر ماه دو سانت به دور سر افزوده شود، این عدد به علاوه یا منهای ۲، قابل قبول است. ولی اگر سرعت رشد بیش از این مقدار یا کمتر از میزان باشد، باید حتما کودک تحت نظر متخصص معاینه و بررسی شود.




محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.