۲۳۸۳۶۷
۱۴۰
۱۴۰

چگونه خال سرطانی را از خال معمولی تشخیص دهیم؟

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که یک خال با مشخصات غیرعادی روی بدن خود مشاهده کرده باشید. چگونه تشخیص دهیم که این خال ها سرطانی هستند یا نه؟

چگونه خال سرطانی را از خال معمولی تشخیص دهیم؟خال معمولی:

خال معمولی مجموعه‌ای از سلول‌های دارای رنگدانه است که خوش‌خیم بوده و خطری ندارند. این نوع خال ممکن است در هنگام تولد وجود نداشته باشد و در کودکی یا نوجوانی ظاهر ‌شود. خال‌های معمولی می‌توانند لکه‌هایی با رنگ صورتی، قهوه‌ای مایل به زرد یا قهوه‌ای تیره و در شکل‌های گرد، بیضی و با سطحی صاف باشند.

ویژگی های خال معمولی

توجه داشته باشید که هیچ کدام از این نشانه ها خطرناک نیستند تا زمانی که تغییر نکنند:

1-تقریباً به طور کامل، گرد و متقارن است. در صورتی که تومورهای ملانوما معمولاً نامتقارن هستند.

2-یک نقطه رنگی کوچک پوست شبیه کک و مک

3- یک نقطه رنگی بزرگ‌تر

4-یک خال برآمده از سطح پوست

5-خالی که رنگ تیره خود را از دست داده و روشن شده است.چگونه خال سرطانی را از خال معمولی تشخیص دهیم؟

خال سرطانی

خال‌های غیرمعمول اغلب بزرگ‌تر از قطر یک مداد هستند و ممکن است بیش از یک رنگ داشته باشند. گاهی اوقات تشخیص تفاوت بین خال غیرمعمول خوش‌خیم و ملانوما دشوار است. در تصویر زیر، روی بازوی یک فرد در سنین جوانی، تعدادی خال معمولی و یک خال غیر معمول (درون دایره قرمز) مشاهده می‌کنید. این خال، علی‌رغم سایز نسبتاً کوچک (4 میلی‌متر) به دلیل لبه‌های ناصاف و تک‌رنگ نبودن، خال غیرعادی محسوب می‌شود.

ویژگی خال های سرطانی

1- این نوع خال‌ها اغلب شکلی نامنظم و غیر عادی دارند و چند رنگ (سایه-روشن) هستند.

 2-تومور ملانوما دارای حدود و مرز نامنظم، لبه‌دار یا زاویه‌دار است، درحالی که خال‌های معمولی دارای لبه‌های صاف هستند.

3-هنگامی که ملانوما در یک خال که از قبل وجود داشته ایجاد می‌شود، قوامِ خال ممکن است تغییر کند و سفت یا ناهموار یا پوسته‌پوسته شود. اگرچه پوست ممکن است تغییر کند و دچار خارش، سوزش یا خونریزی شود، اما ملانوما معمولاً درد ایجاد نمی‌کند.چگونه خال سرطانی را از خال معمولی تشخیص دهیم؟

در چه صورتی با پزشک متخصص پوست مشورت کنیم؟

1-اگر ابعاد، شکل، رنگ و ظاهر یک خال قدیمی تغییر کرده یا در ناحیه‌ای از پوست رشد کرده‌ که قبلاً وجود نداشته است، نشانه خوبی نیست و باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

2-ملانوما هرچه زودتر تشخیص داده شود، درمان موفق‌تر خواهد بود. بر اساس توصیه‌های متخصصان، باید حداقل سالی یک‌بار پوست خود را به طور کامل معاینه کنید. اگر 50 عدد یا بیشتر خال معمولی (یا 5 یا بیشتر خال غیرمعمول) داشته باشید، باید پوست خود را چندین‌بار در طول سال بررسی کنید.چگونه خال سرطانی را از خال معمولی تشخیص دهیم؟

کلام آخر

همانطور که در مطلب بالا خواندید، خال های معمولی و سرطانی از لحاظ ظاهری تفاوت هایی دارند که تا حدودی با بررسی سطحی آن ها متوجه تفاوتشان می شویم. ولی اگر علائم غیر عادی مشاهده کردید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا بررسی شود. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.