۱۲۹۷۲۲
۱۰۶۱۷
۱۰۶۱۷

گرفتن آبله مرغان، جلوگیری از عفونت کودکان

آبله مرغان یک بیماری عفونی ویروسی خفیف است که با بثورات پوستی خارش دار و تب خفیف خود را نشان می دهد.

آبله مرغان یک بیماری عفونی ویروسی خفیف است که با بثورات پوستی خارش دار و تب خفیف خود را نشان میدهد. آبله مرغان معمولا در کودکان زیر ۱۰ سال رخ میدهد و شایع است. شیوع این بیماری در اواخر زمستان بیشتر می شود. معمولا پس از ۲۰ روز از ورود ویروس به بدن، علائم این بیماری به شرح زیر شروع به خودنمایی می کند.
علائم ابله مرغان در کودکان:
• تب خفیف یا سردرد که چند ساعت قبل از ظهور بثورات پوستی ایجاد می شود.
• بثورات پوستی که عمدتا در تنه کودکان ایجاد می شود از جوشهایی تشکیل می شوند که سریعا به تاول های خارش دار تبدیل می شوند. بعد از چند روز این تاو ها خشک شده و دَلَمه می بندد.
• گاهی اوقات داخل دهان کودک نیز جوش میزند که غذا خوردن کودک را با دشواری مواجه می کند.
• در برخی مواقع سرفه خشک هم ایجاد می شود.
شایع ترین عارضه آبله مرغان، ایجاد عفونت های ثانویه با باکتری اسپرپتوکوک است که این باکتری ها با خاراندن جوشها وارد بدن می شوند. سینه پهلو (ذات الریه) و در موارد نادری التهاب مغز (آنسفالیت) هم ممکن است در آبله مرغان دیده شود. کودکانی که سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف شده (مثلا به دلیل شیمی درمانی یا مصرف کورتون) بیشتر در معرض ابتلا به این عوارض هستند. همچنین نوزادانی که در اواخر حاملگی مادرشان به آبله مرغان، به این بیماری گرفتار شوند، احتمال بیشتری دارد که دچار عوارض خطرناک آبله شوند. ابتلا به آبله مرغان در اوایل دوران بارداری به ندرت می تواند باعث بروز نواقصی در جنین شود.
اگر علائم سرفه، تشنج، تنفس سریع، خواب آلودگی غیر طبیعی یا عدم تعادل در هنگام راه رفتن را در کودک مبتلا به آبله مرغان مشاهده کردید، سریعا کودک را نزد پزشک ببرید. همچنین اگر جوشها چرکی شود یا اینکه پوست اطراف جوشها قرمز باشد، آن را به پزشک نشان دهید.

اگر کودک مبتلا به آبله مرغان، دچار عفونت باکتریایی هم شده باشد، دکتر احتمالا برای او یک آنتی بیوتیک خوراکی مانند اریترومایسین تجویز خواهد کرد. کودکانی که بیشتر در معرض ابتلا به آبله مرغان هستند را می توان با تزریق ایمونوگلوبولین حفاظت نمود. همچنین می توان این این کودکان را در بیمارستان بستری نمود و به مدت 5 روز داروی ضدویروس آسیکلوویر به آنها تزریق نمود.
درمان خارش آبله مرغان:
خارش بثورات پوستی را می توان با استفاده از مالیدن لوسیون کالامین تسکین داد. همچنین می توان با دادن آنتی هیستامین ها و نیز استفاده از وان گرم که در آن مقداری جوش شیرین ریخته شده ، خارش پوست کودک را کم کرد. برای پایین آوردن تب نیز ، دادن استامینوفن و خوردن زیاد مایعات موثر است.
جلوگیری از عفونت پوستی کودکان :
برای جلوگیری از عفونت ، باید ناخن های کودک را کوتاه کنید و به او بگویید که جای جوش ها را نخاراند.
بیماری آبله مرغان از یک روز قبل از ظهور بثورات پوستی، تا زمانی که همه تاول ها به دلمه بدیل شوند، واگیر دار است. کودکان معمولا ۱۰ روز پس از شروع علائم آبله مرغان، بطور کامل بهبود می یابند. یک بار ابتلا به این بیماری، باعث می شود که انسان دیگر به این بیماری مبتلا نشود و به آن مصونیت پیدا میکند. اما ویروس این بیماری بصورت مخفی در بدن می ماند و ممکن است بعدها بصورت زونا خود را نشان دهد.


محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.